تسنیم اسلم سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

تسنیم اسلم سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان با تاکید بر اینکه اسلام آباد آماده همکاری اطلاعاتی برای یافتن گروگان‌های ایرانی است، از تایید خبر کشته شدن سرباز گروگان گرفته شده ایرانی خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، تسنیم اسلم روز پنج شنبه در جمع خبرنگاران در اسلام آباد گفت مدرکی که ثابت کند گروگان‌ها در خاک پاکستان هستند وجود ندارد، هر چند نمی‌توان خلاف آن را نیز ثابت کرد.

اسلم با رد اظهارات مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهارداشت: پاکستان مسئولیتی درباره سربازان گروگان گرفته شده ایرانی ندارد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران چندی پیش گفته بود در حالی که گروه تروریستی جیش العدل از خاک پاکستان علیه شهروندان ایرانی عملیات تروریستی انجام می دهد، مقامات پاکستانی نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند.

پنج تن از سربازان مرزی ایران از ۶ فوریه گذشته توسط گروه جیش العدل به گروگان گرفته شدند.

این گروه چند روز پیش مدعی شد که چون به درخواست‌های این گروه عمل نشده یکی از گروگان‌ها را کشته است.

به گزارش رسانه ها، هرچند پس از انتشار خبر کشته شدن یکی از گروگان‌ها، تردیدهایی در این باره وجود داشت، اما پس از مدتی مقامات استان سیستان و بلوچستان در ایران به نقل از منابع محلی از درستی این خبر اطلاع دادند و اعلام کردند که یکی از این گروگان ها کشته شده است.

قندیل عباس، تحلیلگر سیاسی از پاکستان در گفتگو با شرق پارسی در این باره گفت در سال های اخیر بعضی گروه های فرقه ای ایرانی با گروه های افراط گرای پاکستانی همکاری کرده اند و به عنوان نمونه می توان به عبدالمالک ریگی رهبر پیشین گروه جندالله اشاره کرد که با همکاری نیروهای امنیتی پاکستان دستگیر شد.

وی افزود: «ایران مدعی شده مرزبانان ایرانی که اخیرا به گروگان گرفته شدند در خاک پاکستان هستند در حالی که وزارت خارجه و نیروهای امنیتی پاکستان هیچ گونه نشانی از حضور جیش العدل یا سربازان ایرانی در این کشور نیافته اند.»

این کارشناس پاکستانی با اشاره به تنشی که بین مقامات ایرانی و پاکستانی در پی انتشار خبر کشته شدن یکی از این مرزبانان به وجود آمده گفت: «از طرف پاکستان هیچ نگرانی امنیتی نسبت به ایران وجود ندارد و به همین علت پاکستان مرزهای خود با ایران را از امن ترین مرزها برای خود تلقی می کند و نیروهای پاکستانی عمدتا در مرزهای هند و افغانستان مستقر هستند.»

از سوی دیگر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در نامه به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل ضمن اشاره به موارد مختلف اقدامات تروریستی علیه اتباع و دیپلمات های ایرانی نوشت که جامعه بین المللی باید در مورد پیامدهای ناشی از تنش ها و خشونت های فرقه ای منطقه ای و فرامنطقه ای که به صورت نظام مند در بخش های مختلف منطقه ما سازماندهی، هدایت و حمایت می شوند، هشیار باشد.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز سه شنبه هم به بی‌بی سی گفته بود: «ما خاک خود را وجب به وجب برای [یافتن] گروگان‌ها جستجو کرده‌ایم، ولی ردی از آن‌ها پیدا نکرده‌ایم. کمیته ویژه مشترکی با شرکت مقامات ایران و پاکستان تشکیل شد، اما مقامات ایرانی هیچ گاه [در این باره با ما] تماسی برقرار نکردند».

شایان ذکر است که عبدالرئوف ریگی، که خود را به عنوان سخنگوی جیش العدل معرفی می کند، روز سه شنبه در گفت و گو با یکی از رسانه های منطقه گفت: «بنده عبدالرئوف ریگی، برادر عبدالمالک ریگی و سخنگوی جیش العدل، به نمایندگی از سوی خود و خانواده ریگی به اعدام گروهبان اسیر اعتراض داریم و این اعدام بدون مشورت و هماهنگی ما انجام گرفته است.»

عکس از ایسنا

وی در ادامه گفت: «ما اعدام این سربازان را به مصلحت مقاومت نمی دانیم. این در حالی است که علمای اهل سنت از بنده شخصاً تقاضا کردند که از اعدام این سربازان صرف نظر کنیم.»

عبدالرئوف ریگی در ادامه افزود: «من سعی کردم تا از اعدام این افراد جلوگیری کنم اما متاسفانه این اقدام صورت گرفته است و در همین راستا من نگرانی خود را اعلام کرده ام.»

در این میان حدود دویست تا سیصد نفر از مردم ایران بعد از ظهر پنج شنبه در تجمع اعتراضی در مقابل سفارت پاکستان در تهران حاضر شدند و خواستار واکنش جدی مقامات پاکستان برای آزادی سربازان گروگان ایرانی شدند.

آقای م. ج که در پی فراخوان فیس بوکی در مقابل سفارت پاکستان حضور پیدا کرده است درباره این تجمع به شرق پارسی گفت: «این تجمع بیش از آنکه با حضور مردم همراه باشد با حضور گسترده نیروهای لباس شخصی، نیروی انتظامی به همراه یگان امداد، نیروهای ضد شورش برگزار شد. اگرچه اعتراضات به آرامی صورت گرفت اما حضور نیروهای انتظامی، به همراه یگان امداد و نیروهای ضد شورش فضای نامناسبی در مقابل سفارت پاکستان ایجاد کرده بود».

عکس از ایسنا

عکس از ایسنا

به گفته وی، شرکت کنندگان در این تجمع تصاویری از مرزبانان ایرانی که به گروگان گرفته شده اند در دست داشتند و در پلاکاردهایی خواستار آزادی مرزبانان شدند.

وی افزود : “این تجمع در حالی برگزار شد که سفارت پاکستان به طور کامل تعطیل بود و هیچ کدام از کارکنان سفارت در آن حضور نداشتند.»

وی گفت: « شرکت کنندگان در این تجمع غیررسمی از حدود ساعت ۴ بعد از ظهر در پی حضور نیروهای امنیتی پراکنده شدند».