روز گذشته ژنرال عبدالفتاح السیسی ضمن استعفا از وزارت دفاع آمادگی خود را برای نامزدی ریاست جمهوری اعلام کرد.

روز گذشته ژنرال عبدالفتاح السیسی ضمن استعفا از وزارت دفاع آمادگی خود را برای نامزدی ریاست جمهوری اعلام کرد.

قاهره، عبدالستار حتیته – روز گذشته ژنرال عبدالفتاح السیسی ضمن استعفا از وزارت دفاع آمادگی خود را برای نامزدی ریاست جمهوری اعلام کرد. او وعده داد در مصر حکومتی مدرن با مشارکت مردمی تشکیل دهد. السیسی گفت: «تروریست ها و گروه هایی که قصد دارند زندگی و آرامش و امنیت ما را به هم بزنند ما را تهدید می کنند.»

دیشب السیسی در مصاحبه ای با تلویزیون دولتی مصر گفت: «این آخرین روزی است که لباس نظامی بر تن می کنم، ولی همچنان و هر روز به مبارزه خود برای رسیدن به مصر و منطقه ای بدون ترس، و تروریسم ادامه خواهم داد.» السیسی در ادامه افزود که «وی نمی تواند معجزه کند ولی سیاست کار سختی است» و تلاش و صبر را در پیش خواهد گرفت، چرا که ماموریت اقتصادی و امنیتی و سیاسی و اجتماعی مهم و بسیار سختی در انتظار این کشور است.

السیسی بعد از پایان نشست شورای عالی نیروهای مسلح چنین اظهاراتی را بیان کرد. رئیس جمهور موقت عدلی منصور در این نشست حاضر بود. عدلی منصور با ترفیع صدقی صبحی ۵۹ ساله رئیس ستاد ارتش به درجه ارتشبدی موافقت کرد که می تواند نشانه ای مبنی بر جانشینی السیسی در مقام وزیر دفاع باشد. انتظار می رود که امروز پنج شنبه خبر مربوط به صدقی صبحی اعلام شود. این نشست بیش از دو ساعت در محل دبیر خانه وزارت دفاع در شرق قاهره به طول انجامید.

السیسی در آغاز اظهارات خود گفت: «ملت عظیم مصر، امروز برای آخرین بار در یونیفرم نظامی روبروی شما ایستاده ام. برای من این لحظه مهمی است. در سال ۱۹۷۰ برای نخستین بار لباس نظامی را بر تن کردم و افتخار پوشیدن آن را برای دفاع از وطن داشتم. امروز نیز از پوشیدن این یونیفرم برای دفاع از سرزمینم دست می کشم. کسی نمی تواند بدون خواست مردمی رئیس
جمهور این کشور شود. کسی نمی تواند مردم مصر را وادار کند تا رئیس جمهوری را از روی اجبار انتخاب کنند. من نامزدی خود برای ریاست جمهوری عربی مصر را اعلام می کنم. تایید شما این افتخار بزرگ را نصیب من خواهد کرد. من اکنون روبروی شما ایستاده ام تا بگویم که من به درخواست های گسترده مردم مصر مبنی بر اعلام کاندیداتوری ریاست جمهوری پاسخ می گویم. من خود را سربازی در خدمت وطن می پندارم که هر جایی که مردم از من بخواهند در آن حضور خواهم داشت.»

استعفای وزیر دفاع از لحظات نادر در تاریخ نظامی معاصر مصر به شمار می رود. السیسی در اظهارات فی البداهه خود گفت: من می خواهم با شما و با سرزمینم و با خود صادق و امانتدار باشم. ما مصری ها ماموریت مهم و بسیار سختی در پیش داریم. ماموریت اقتصادی و امنیتی و سیاسی و اجتماعی که مربوط به پیش از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ و پس از بدتر شدن اوضاع بعد از ۳۰ ژوئن ۲۰۱۳ است. ما نیاز به رویارویی امنیتی و شجاعت برای مقابله با این چالش ها داریم.

السیسی در ادامه گفت: ما می خواهیم صادقانه رفتار کنیم. ما وضع اقتصادی وخیم و چالش های عظیمی در پیش رو داریم. میلیون ها جوان مصری بیکارند و میلیون ها مصری از بیماری رنج می برند در حالیکه از درمان مناسب برخوردار نیستند. مصر کشور ثروتمندی است ولی مردم با بهره گیری از یارانه و کمک های مالی امرار معاش می کنند، واین غیر قابل قبول است. مردم مصر شایستگی زندگی بهتری همراه با کرامت و امنیت و آزادی و حق کار و درمان و آموزش و مسکن و امنیت دارند.

وی افزود: ما همگی ماموریت های دشواری در پیش داریم، باید دستگاه های حکومتی دوباره بازسازی شوند و بتوانند بار دیگر مسوولیت های خود را با جدیت به عهده بگیرند. چرخه تولید باید در تمامی عرصه های حکومتی با تمام نیرو دوباره شروع به گردش کند. اعتبار و پرستیژ حکومت باید دوباره بازگردد. باید به این بی توجهی ها پایان داد.

السیسی گفت: همگی بدانند که این لحظه سرنوشت سازی است. این بی توجهی ها نسبت به مصر عواقبی دارد. مصر میدانی برای این کشور یا آن کشور در سطح منطقه ای و بین المللی نیست و نخواهد بود. ما در امور کشورهای دیگر دخالت نمی کنیم و به دیگران نیز اجازه دخالت در امور داخلی مصر را نخواهیم داد.

السیسی در ادامه گفت اعلام نامزدی اش برای ریاست جمهوری حق و مسوولیت دیگران را در کاندیداتوری نفی نمی کند. کسی که شایستگی دارد باید کاندیداتوری خود را اعلام کند تا مردم بتوانند وی را انتخاب کنند. این کشور به وسعت همه شهروندان است و کسی از آن حذف نمی شود. ما دستان خود را به سوی همگی چه در داخل و چه در خارج دراز می کنیم. هر شهروند مصری اعم از آقایان و بانوانی که پیشینه محکومیت قضایی نداشته باشند شرکای ما در آینده به شمار می روند.

وی افزود کمپین انتخاباتی اش تبلیغات خود را بر روی تلاش برای “تشکیل حکومت دموکراتیک و مدرن در مصر” متمرکز می کند. تروریست ها و گروه هایی که قصد دارند زندگی و آرامش و امنیت ما را به هم بزنند ما را تهدید می کنند. این آخرین روزی است که لباس نظامی بر تن می کنم، ولی همچنان و هر روز به مبارزه خود برای رسیدن به مصر و منطقه ای بدون ترس، و تروریسم ادامه خواهم داد.

بنا بر قانون اساسی جدید مصر که در آغاز سال میلادی جدید به تایید اکثریت رای دهندگان مصری رسید وزیر دفاع و نه رئیس حکومت مسوولیت ریاست شورای عالی نیروهای مسلح را بر عهده می گیرد. این شورا از ۲۴ فرمانده نظامی تشکیل می شود. بنا بر قانون اساسی جدید، این شورا وزیر دفاع را برای مرحله انتقالی انتخاب می کند و نباید کاندیدای ریاست جمهوری یا هر انتخابات دیگر از وابستگان به نیروی نظامی (ارتش و نیروی انتظامی) باشد. این افراد در صورت اعلام نامزدی در انتخابات باید از مقام خود استعفا بدهند.

اقشار گسترده ای در مصر در طی ماه های گذشته در انتظار استعفای السیسی بودند تا نامزدی خود را برای ریاست جمهوری مصر اعلام کند. مصر در این برهه با مشکلات امنیتی و اقتصادی روبرو است.

رئیس حزب التجمع چپ گرای مصر و عضو جبهه رهایی سید عبدالعال به الشرق الاوسط گفت: نامزدی السیسی به دنبال درخواست های گسترده مردمی صورت گرفته، چرا که مردم شدیدا مایلند که وی ریاست جمهوری کشور را در مرحله پیش رو به عهده بگیرد. پیروزی السیسی در انتخابات به علت نقش میهنی وی و تایید مردم امری تضمین شده است.

از سوی دیگر سخنگوی کمپین “نیکی خود را کامل کن و سرنوشت خویش را تعیین کن” هوادار السیسی عبدالنبی عبد الستار به الشرق الاوسط گفت: «این کمپین قصد دارد تا اعلام نامزدی السیسی را در تمامی استان های کشور با نواختن سرود “تسلم الأیادی” (دست شما درد نکنه) و پخش شیرینی جشن بگیرد. درهای تمامی کمپین ها در استان ها برای پذیرایی از هواداران السیسی باز خواهد بود. این کمپین ها در ضمن هواداران السیسی را تشویق می کند تا برای تایید وی شتاب بورزند زیرا بنا بر قانون اساسی مصر نامزد های انتخابات باید از تایید ۲۵ هزار نفر از رای دهندگان برخوردار شوند.»

محمد عزبی که مسوولیت هماهنگی جنبش ششم آوریل را به عهده دارد گفت این جنبش کاندیداتوری السیسی را کاملا تایید می کند و کاندیداتوری وی بر اساس خواست مردمی صورت گرفته. اما السیسی عصای سحر آمیز برای تغییر مصر ندارد وباید تمامی مردم در کنار وی باشند.

شورای عالی نیروهای مسلح مسوولیت مهمی در تمامی دوران انتقالی مصر از زمان کناره گیری رئیس جمهور پیشین حسنی مبارک از مقام ریاست جمهوری به عهده گرفت. این نهاد زمام امور کشوری را پس از مبارک به دست گرفت.

در ۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ شورای عالی نیروهای مسلح که ۴ دهه از تاسیس آن می گذرد حکومت را به رئیس جمهور سابق محمد مرسی واگذار کرد. مرسی با اختلاف رای اندکی نسبت به احمد شفیق پیروز انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد. این شورا دوباره مجبور به دخالت شد تا کشور را از شبح جنگ داخلی نجات دهد، جنگی که پس از تظاهرات میلیونی در میدان ها و خیابان ها در اعتراض به حکمرانی گروه اخوان المسلمین بعید به نظر نمی رسید. مرسی از وابستگان به این گروه بود. شبه نظامیان وابسته به گروه اخوان المسلمین به مقابله با مردم با روش های خشونت آمیز پرداختند.