دمای هوا در ماه جاری فراتر از ۵۴ درجه

کودکان در کویت از گرمای هوا به آب نماها پناه می برند – عکس از خبرگزاری فرانسه

کودکان در کویت از گرمای هوا به آب نماها پناه می برند – عکس از خبرگزاری فرانسه

ثبت رکورد جدید دمای هوا در کویت نگرانی آژانس بین المللی سازمان ملل متحد را بر انگیخت.

سازمان بین المللی هواشناسی اعلام کرد با رسیدن دمای هوا به ۵۴ درجه سانتیگراد در کویت در روز بیست و یکم جولای کنونی، یک کمیته برای بررسی دمای هوا در نیم کره شرقی کره زمین و آسیا تشکیل خواهد داد.

عمر بدور، یکی از دانشمندان این آژانس گفت: «یک کمیته متخصص جهانی زیر نظر سازمان بین المللی هواشناسی وجود دارد، که به ارزیابی سطح رکورد دمای هوا خواهد پرداخت که ممکن است در سطح منطقه ای و یا در سطح بخش بزرگی از جهان بالاترین باشد. این احتمال وجود دارد که دمای ۵۴ درجه سانتیگراد، رکورد مناطق موجود در شرق خط گرینویچ، یعنی نیم کره شرقی را شکسته باشد.

سازمان هواشناسی شرایط آب و هوایی شدید مانند دما، بارش، و باد را ثبت می کند.

با توجه به این سوابق، بالاترین درجه حرارت در دهم ژوئیه ۱۹۱۳ در ایالت کالیفرنیا آمریکا ثبت شده بود که دمای هوا به ۵۶٫۷ درجه سانتیگراد رسیده بود.

موج گرمای بی سابقه در کویت  مردم را مجبور کرد در خانه ها بمانند، یا به مراکز خرید سرپوشیده پناه ببرند.

در همین راستا، مجلس نمایندگان کویت پیشنهاد کرد با توجه به افزایش دمای هوا تعطیلات رسمی به سه روز در هفته افزایش یابد که وزارت خانه ها و نهادهای دولتی را نیز شامل شود.

یکی از نمایندگان پارلمان گفت، چهار روز کار و تلاش جدی، برای به انجام رساندن معاملات ارباب رجوع کافی است، علاوه بر این از فواید تعطیلی این است که کاهش حرکت وسایل نقلیه در جاده ها در روز های تعطیل باعث کاهش دمای هوا می شود؛ زیرا روشن شدن موتورها و اگزوزهای گازی دما را بالا می برد.