توقیف محموله قاچاقی حزب‌الله، حاکی از اختلاف سوریه با ایران و حزب‌الله است

به گفته برخی منابع به «الشرق الاوسط» نظام سوریه دو روز پیش کامیون قاچاق مواد مخدری که از منطقه قصیر در غرب حمص که منطقه تحت کنترل «حزب‌الله» لبنان بوده و به سمت لاذقیه در حال حرکت بود را توقیف کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، این منابع عنوان کردند این اقدام نظام که اولین بار است صورت می‌گیرد حاکی از وجود اختلاف میان آن و حزب‌الله است که در کنترل مناطق مرزی با هم شریک هستند.
آنها همچنین بر اهمیت انتشار این خبر از طریق رسانه‌های رسمی و پایگاه‌های الکترونیکی پیروِ نظام تأکید کردند.
این منابع اظهار کردند انتشار خبر توقیف عملیات قاچاق، حامل پیامی به حزب‌الله یا شاید ایران بود، به خصوص که این خبر از جانب رسانه‌های حزب‌الله و ایران که هم‌پیمان نظام سوریه هستند مورد بی‌توجهی قرارگرفت.
این منابع تأکید کردند این عملیات تنها عملیات توقیف قاچاق ساده نبود بلکه عملیات برملا کردن گروهی کوچک از گروه‌های بزرگ‌تری بود که در زمینه قاچاق فعال است تا به بانیان آن فشار وارد شود و این حاکی از وجود اختلاف یا شاید نزاع بر سر عواید آنهاست.
گفتنی است خبرگزاری رسمی «سانا»ی سوریه شنبهٔ گذشته گزارشی مبنی بر ضبط و توقیف مقدار زیادی قرص‌های روان‌گردان منتشر کرد که در درهای چوبی کامیونی در استان الحمص تعبیه شده‌بود.
بار قاچاق شامل قرص‌های روان‌گردان کپتاگن بود که در ۴۲ درب چوبی که تازه‌ساخت بودند جاسازی شده‌بود.
از سوی دیگر روز شنبهٔ گذشته ویدئوی این عملیات ضبط و توقیف مواد مخدر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
گفتنی است، بر اساس اظهارات ساکنان منطقه القصیر که از آنجا کوچانده شده و حزب‌الله علیرغم سیطره مجدد نظام بر این منطقه، مانع برگشتن آنها به خانه‌هایشان می‌شود، حزب‌الله از سال ۲۰۱۳ و در زمان گسترش سیطره خود بر منطقه القصیر و مزرعه‌های تابع آن در غرب رودخانه عاصی که همجوار با لبنان است، اقدام به سوزاندن باغ‌های میوه و قطع درختان کرده و آنها را تبدیل به مزاع حشیش کرده‌است.
گزارش‌های دولتی آمریکا نیز تأکید می‌کند ۳۰ درصد درآمد مالی حزب‌الله از طریق تجارت مواد مخدر در همه جهان از طریق ساخت، نقل و فروش آن است.
در اقدام نظام سوریه برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سال ۲۰۱۰ نیز مشخص شد که در سوریه که کشوری برای عبور مواد مخدر به‌شمار می‌رفت، هم‌اکنون تعداد قاچاقچیان مواد مخدر و فعالیت آنها بیشتر شده‌است.