قاهره: جمال جوهر
هلال احمر لیبی از کشف گور جمعی در بخش غربی شهر سرت واقع در شمال لیبی خبر داد که قربانیان جنگ دوساله میان داعش و نیروهای وابسته به دولت توافق ملی لیبی در آن دفن شده‌اند. یک منبع امنیتی در شهر سرت لیبی نیز این خبر را تائید کرد.
به گزارش الشرق الاوسط، اعضای تیم هلال احمر لیبی گور جمعی‌ای را در جنوب غربی شهر سرت کشف کردند که پیش‌بینی‌ می‌شود عناصری از داعش باشند که در زمان جنگ داعش با نیروهای وابسته به دولت توافق ملی کشته شده باشند.
طبق گزارش هلال احمر شهر سرت، این تیم تاکنون بقایای نزدیک به ۱۰۰ جسد را از این گور بیرون کشیده‌اند که احتمال دارد که تعداد آن‌ها بیشتر بشود.
تیم هلال احمر لیبی اعلام کرد که به تلاش‌های خود جهت کشف گورهای دیگر با مشارکت تیم امنیتی و اداره تحقیقات جنایی ادامه می‌دهد.
نیروهای موسوم به بنیان مرصوص وابسته به دولت توافق ملی لیبی اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی توانستند با حمایت حملات هوایی آمریکا عناصر گروه‌ تروریستی داعش را از پایگاه‌هایشان در شهر سرت بیرون برانند.
یک منبع امنیتی نیز اعلام کرد: یک تیم از نیروهای نظامی مکلف به بازدید از این محل و بررسی جزئیات آن و تهیه گزارشی در این خصوص شده است و قرار است با همکاری هلال احمر، دادستانی و اداره تحقیقات جنایی، تحقیقاتی در این خصوص انجام شود.
این منبع در ادامه گفت، این گور جمعی حاوی ده ها جسد تجزیه شده است اما اکنون به طور دقیق نمی توان شمار اجساد دفن شده در آن را مشخص کرد.
از سوی دیگر، سالم الامیل سخنگوی گردان مین زدایی و جمع آوری بقایای جنگی در سرت در گفتگو با «الشرق الاوسط» گفت: «بیش از ۱۰۰ جشد کشف شده است که احتمال جنگجویان داعشی باشند. برای شناخت هویت این افراد آزمایش دی ان ای انجام می شود.»
لیبی از زمان سرنگونی نظام سرهنگ معمر قذافی در سال ۲۰۱۱ با مشکل هرج و مرج و بی ثباتی روبه رو است.
اکنون دو دولت شامل دولت «وفاق ملی» به ریاست «فائز السراج» در طرابلس که مورد حمایت جامعه جهانی است و دولت «طبرق» در شرق لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» که از ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای مسلح این کشور حمایت می کند؛ در این کشور وجود دارد.
پارلمان لیبی نیز از دولت مستقر در شرق لیبی حمایت می کند.