کارشناسان ارائه کمک‌های «سیدر» را منوط به توقف همراهی حزب‌الله با جنگ‌افروزی‌های ایران می‌دانند

بیروت: یوسف دیاب

گزارش آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که در آن نسبت به پررنگ شدن نقش داخلی و منطقه‌ای «حزب‌الله» و خطرناک شدن آن اشاره شده‌بود، مورد توجه گسترده لبنانی‌ها قرار گرفته است.
به گزارش الشرق الاوسط، این اهمیت از این رو بود که این گزارش حاوی پیام‌های قابل توجهی بود که کمک‌های بین‌المللی به لبنان را منوط به پایبندی آن به سیاست بی‌طرفی عنوان کرده‌بود.
از سوی دیگر این گزارش بر تهدید منطقه‌ای و جهانی خطرناک حزب‌الله از طریق حمایت نظامی از حوثی‌ها در یمن، تأکید کرد.
این در حالی است که رهبران سیاسی لبنان سکوت اختیار کرده و رصد کردن اوضاع را ترجیح دادند.
کارشناسان تأکید می‌کنند توجه جهان به لبنان منوط به میزان اصلاحات سیاسی و اقتصادی آن و همچنین همراهی ایران در تنش‌های منطقه ای است.
گوترش در گزارشی که به شورای امنیت ملی ارائه داد اعلام کرد این حزب قادر است که کشورش را وارد جنگ کند. برای همین خواستار خلع سلاح آن شد.
وی این حزب را مسلح‌ترین گروهک شبه نظامی لبنان عنوان کرد و در خصوص قدرت حکومت لبنان برای اعمال حاکمیت خود در سایه تقویت مهمات نظامی حزب‌الله، اظهار تردید کرد.
در این میان، نیروهای سیاسی لبنان اعتراف می‌کنند که حکومت قادر به مقابله با حزب‌الله نیست.
مصطفی علوش، یکی از اعضای دفتر سیاسی جریان «آینده» عنوان کرد: «لبنانی که با قدرت سلاح، توسط حزب‌الله ربوده شده‌است توانایی این را ندارد که از دایره خطر خارج شود».
وی در گفتگو با الشرق الاوسط، تأکید کرد: «راه‌حلی جز اینکه حزب‌الله لبنانی شود یا از لبنان خارج شود، وجود ندارد، ما در برابر طوفان قرار گرفته‌ایم، هیچ چیز جز اینکه جامعه جهانی با لبنان همدردی کند و با ما همچون کشوری ربوده شده برخورد کندکه نیاز به توجه و تلاش شدید برای آزادی از دست رباینده دارد، به داد ما نخواهد رسید».
از سوی دیگر، کشور لبنان ترس آن را دارد که بانک‌های لبنانی توانایی سازگاری با پیامدهای تحریم‌های مالی و اقتصادی دولت آمریکا علیه شخصیت‌هایی وابسته به «حزب‌الله» را نداشته باشند.
مصطفی علوش در این باره نیز گفت: «پناه بردن جامعه جهانی به اجرای تحریم علیه حزب‌الله به این معنی است که این تحریم‌ها شامل حکومت نیز می‌شود و ما در برابر وضعیت پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم».
وی عنوان کرد: «خطر آنجا نهفته‌است که حزب با جامعه لبنانی و موسسه‌های حکومتی آن درآمیخته است و جدا کردن اجتماعی، جغرافیایی و جمعیتی آن غیرممکن به نظر می‌رسد. از سوی دیگر این حزب همزمان در لبنان وضعیتی مستقل از لحاظ سیاسی و نظامی دارد».
فارس سعید هماهنگ‌کننده دبیرخانه نیروهای «۱۴ مارس» نیز گفت: «امروزه خطر واقعی این است که جامعه جهانی حزب‌الله را از حکومت لبنان جدا نمی‌داند».
وی به الشرق الاوسط گفت: «هنگامی که گوترش حزب‌الله را مورد خطاب قرار می‌دهد در واقع حکومت را مورد خطاب قرار می‌دهد و هشدار می‌دهد در هرگونه تجاوز اسرائیل به لبنان، حکومت و نهادهای آن در امان نخواهند بود».
وی تأکید کرد: «دبیرکل سازمان ملل به میشل عون رئیس‌جمهور لبنان و سعد الحریری نخست‌وزیر مأمور به تشکیل کابینه می‌گوید خوب گوش کنید، این هشداری برای حکومتی است که تلاشی برای اجرای قوانین ۱۵۵۹ و ۱۷۰۱ شورای امنیت نمی‌کند».
گفتنی است، گزارش گوترش همزمان با اعمال تحریم‌های جدید علیه حزب‌الله است که در شامگاه اعمال تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه ایران در چهارم نوامبر (یکشنبه آینده) عملی می‌شوند.
اما ترس این می‌رود که این تحریم‌ها در حکومت و نهادهای لبنانی رخنه کند.
دکتر سامی نادر مدیر مؤسسه پژوهشی استراتژی الشرق الاوسط عنوان کرد: «اهمیت سخنان گوترش در ربط دادن میان پایبندی به سیاست بی‌طرفی و کمک‌های اقتصادی به لبنان نهفته‌است. خروج حزب‌الله از سیاست بی‌طرفی و تحمیل مسئولیت به آن در حالی که لبنان در مرحله‌ای حساس به سر می‌برد، نه تنها باری سیاسی بر شانه‌های حکومت خواهد بود بلکه باری اقتصادی نیز در پی خواهد داشت».
طبق نظر نیروهای سیاسی مخالف سیاسیت داخلی این حزب و دخالت‌های آن در جنگ‌های منطقه به ویژه سوریه و یمن، استراتژی حزب‌الله مانعی اساسی برای تشکیل دولت و در نهایت شروع کارگاه اقتصادی است که منجر به تیره و تار شدن روابط این کشور با کشورهای عربی برادر می‌شود.
سامی نادر در گفتگو با الشرق الاوسط تأکید کرد: «کنفرانس سیدر که کورسوی امیدی برای خارج کردن لبنان از بحران اقتصادی و جلوگیری از فروپاشی آن است، با شروط جدید جامعه جهانی مواجه شده‌است که همان اصلاح سیاسی در کنار اصلاح اقتصادی است. این نکته اساسی است. دایره این مسئله فقط محدود به لبنان نیست».
وی افزود: «اموالی که برای آبادانی سوریه وعده داده شده‌است نیز به تسویه حساب سیاسی مرتبط است. این نشان از توجه جامعه جهانی و نزدیکی آن به کشورهای خاورمیانه است که با ایران تنش دارند».
وی تأکید کرد: «لبنان نمی‌تواند در سایه دخالت در این تنش به همراه ایران، منتظر کمک باشد».