نگرانی از دور زدن دولت کابل از سوی واشینگتن در گفتگو با «طالبان»

کابل: جمال اسماعیل

اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان تلاش می‌کند یک فضای مناسب برای ایجاد آشتی ملی و پایان دادن به جنگ در افغانستان پیدا کند.
به گزارش الشرق الاوسط، وی بدین منظور با یونس قانونی رئیس سابق پارلمان و قلب الدین حکمتیار رهبر «حزب اسلامی» ملاقات کرد، و در مورد تشکیل یک شورای بزرگ مشورتی برای صلح و آشتی در افغانستان بحث و گفتگو کرد.
کاخ ریاست جمهوری در بیانیه‌ای گفت: «نتیجه مذاکرات رئیس‌جمهور با رهبران سیاسی احزاب پس از اتمام آن با سایر رهبران اعلام خواهد شد».
اشرف غنی قبلاً با عبدالرسول سیاف رهبر «حزب اتحاد اسلامی»، هادی مسلم یار رئیس مجلس سنا و رهبران حزب «انجمن اسلامی» ملاقات کرده بود.
دولت افغانستان از تلاش‌های ایالات متحده آمریکا در گفتگوی مستقیم با جنبش «طالبان» و دفتر سیاسی آن در دوحه، هراس دارد؛ و کار به جایی رسید که دولت اشرف غنی از احتمال دور زدن آن از سوی واشینگتن در گفتگو با طالبان به زلمای خلیل زاد فرستاده ویژه آمریکا به این کشور، گله‌مندی خود را ابراز داشت.
در همین راستا برخی از مسئولان افغانی گفتند که زلمای خلیل زاد تلاش می‌کند که اطمینان خاطر دولت کابل در مشارکت آن در مذاکرات صلح با طالبان را جلب کند.
از سوی دیگر و در شرایط کنونی امنیتی اسف‌بار افغانستان، اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور، اعتراف کرد که از آغاز سال ۲۰۱۵، حدود ۳۰ هزار از نیروی‌های امنیتی افغانستان کشته شده‌اند. این تعداد بسیار بیشتر از آنچه تا کنون اعلام شده‌است.
وی همچنین اعلام کرد که در همین فاصله زمانی ۵۸ آمریکایی نیز کشته شدند.
رئیس‌جمهور افغانستان در مصاحبه تلویزیونی خود با دانشگاه آمریکایی جونز هاپکینز گفت: «من می‌خواهم از نیروهای امنیتی افغانستان و هر داوطلب دیگر تقدیر و تشکر کنم… ما خدمات سربازی اجباری نداریم و هیچ‌کس مجبور نیست، اگر اتحاد و غیرت ملی نداشتیم، فکر نمی‌کنم این مردم، زندگی خود را برای حقوق ۲۰۰ دلار قربانی کنند».