تونس : المنجی السعیدانی
شبکه «گزارشگران بدون مرز» در تونس از آمادگی خود برای برگزاری اولین دوره آموزشی «راه‌کارهای حفظ سلامت روحی و جسمی» برای روزنامه‌نگاران لیبی خبر داد.
به گزارش الشرق الاوسط، این دوره پس از سقوط رژیم قذافی در سال ۲۰۱۱ برای اولین بار به روزنامه‌نگاران لیبی ارائه می‌شود.
قرار است این دوره آموزشی برای تمام روزنامه‌نگاران جوان لیبیایی جهت پوشش تظاهرات و درگیری‌های مسلحانه به مدت سه روز از تاریخ ۱۵ الی ۱۷ سپتامبر جاری ، برگزار شود.
اهداف این دوره شامل ارزیابی ریسک پوشش حوادث تروریستی و مناطق درگیری ، چگونگی آماده شدن برای رفتن به مأموریت میدانی ، حفظ امنیت جانی هنگام ماموریت و همچنین آموزش اصول امنیت دیجتال ، است.
فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، اتحادیه روزنامه نگاران عرب و یونیسف در ماه جولای ۲۰۱۷ کنفرانسی در تونس جهت ترویج همبستگی حرفه ای در بین روزنامه‌نگاران لیبی برگزار کردند که تعداد زیادی از اهل رسانه لیبی در آن شرکت کردند.
در این کنفرانس اغلب شرکت‌کنندگان سخن از رنج و سختی کار و مشکلات حرفه خود گفتند.
محمود الذوادی رییس مرکز آزادی رسانه در تونس در گفتگو با «الشرق الاوسط» در این باره گفت: «پس از سال ۲۰۱۱ و پیروزی انقلاب در تونس و لیبی ، همبستگی وسیعی بین اهل رسانه این دو کشور اتفاق افتاد. اما بر عکس اهالی رسانه در لیبی ، اهل رسانه در تونس موفق‌تر عمل کردند و دلیل اصلی آن به خاطر انتقال صلح آمیز قدرت، سازماندهی دو مرکز رای‌گیری و غلبه بر موانع سنتی پیش‌روی کار مطبوعات ، بر می‌گردد. واکنون اهالی رسانه تونس می توانند این تجربه با ارزش را برای همکاران خود در لیبی متناسب با وضعیت این کشور، انتقال دهند».
مرکز حقوق بشر لیبی وضعیت امنیت جانی روزنامه‌نگاران در این کشور را به خاطر حمله های مکرر به آنها را بد توصیف کرد و گفت؛ ده‌ها نفر از روزنامه‌نگاران واهالی رسانه با بیش از ۲۶۶ مورد حمله یا هتک حرمت مواجه شده‌اند.
این مرکز همچنین در یک گزارش جداگانه از کشته شدن بیش از ۲۰ روزنامه‌نگار در طی چهار سال اخیر ، ۲۲ مورد شروع به قتل روزنامه‌نگاران، ۴۰ مورد ربوده شدن و شکنجه و بازداشت و همچنین ۸۴ مورد تهدید شدن و منع از کار به ویژه در شهرهای طرابلس ، بنغازی ، سبها و سرت خبر داده بود.
در جای دیگری از این گزارش آمده است که گروه های مسلح و شبه نظامی تا کنون ۲۶ حمله مسلحانه  به دفاتر شبکه های تلویزیونی و رادیوها در لیبی انجام داده‌اند ، همچنین در اقدام‌های تلافی‌جویانه از گزارشگران و روزنامه‌نگاران به خاطر گزارش‌ها و پایبندی به حرفه خود ، انتقام گرفتند.