دیمترییف: اهمیت ویژه‌ای برای «چشم انداز ۲۰۳۰» سعودی قائل هستیم 
ریاض: مساعد الزیانی و فتح الرحمن یوسف و عبدالهادی حبتور
روز گذشته دومین کنفرانس سالانه آینده سرمایه‌گذاری جهان موسوم به (داووس صحرا)، به همت صندوق سرمایه‌گذای عمومی سعودی در ریاض برگزار شد.
به گزارش الشرق الاوسط، این همایش شامل بیش از ۳۵ جلسه مذاکره‌ای است که در طی ۳ روز برگزار می‌شوند.
صندوق سرمایه‌گذای عمومی سعودی اعلام کرده‌است که بیش از ۱۳۵ سخنگو از ۱۴۰ موسسه جهانی در این رویداد حضور خواهند داشت و ۱۷ شراکت جهانی در آن منعقد خواهد‌شد.
این همایش بر نقش سرمایه‌گذاری در پیش‌برد فرصت‌های توسعه، تقویت نوآوری و مقابله با چالش‌های جهانی متمرکز است.
این همایش که روز گذشته با مشارکت شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد سعودی افتتاح شد، شاهد حضور سیاسی گسترده بود که نشان از این داشت حملات رسانه‌ای که اخیرا ریاض را نشانه گرفته‌است هیچگونه تاثیری بر اقتصاد سعودی نخواهد گذاشت.
همایش آینده سرمایه‌گذاری جهان‌، همچنین نمودی از وزنه سنگین سیاسی و اقتصادی سعودی در منطقه و جهان است؛ چرا که در فهرست شرکت‌کنندگان آن رهبران و هم‌پیمانان سعودی شرکت داشتند که نقشی مهم در ایجاد فرصت‌ها و آینده سرمایه‌گذاری دارند.
از جمله این شرکت کنندگان؛ ملک عبدالله دوم پادشاه اردن، شاهزاده سلمان بن حمد آل خلیفه ولیعهد بحرین، شیخ محمد بن راشد آل مکتوم معاون رئیس حکومت امارت و حاکم دبی، عمران خان نخست وزیر پاکستان و دمیس میکونن معاون نخست وزیر اتیوپی بودند.
همزمان ‌با اصلاحاتی که بخش سرمایه‎گذاری سعودی به خود دید که باعث جذب سرمایه‌های خارجی در همه زمینه‌ها شد، این رویداد همچنین شاهد حضور گسترده کارشناسان و پیشروان در زمینه هوش مصنوعی و سوئیچینگ دیجیتال از همه جای جهان بود.
همایش سالانه سرمایه‌گذاری جهان، فعالیت خود را در روز گذشته با مباحثاتی شروع کرد که در آن به اینکه چگونه سرمایه‌گذاری با مشارکت تعدای صندوق سرمایه‌گذاری اصلی از روسیه، سعودی و امارات می‌تواند به بشریت چشم‌اندازی واحد از آینده بدهد، بحث و گفتگو شد.
از سوی دیگر، یاسر الرمیان که کار نظارت بر صندوق سرمایه‌گذاری عمومی را برعهده دارد بر قدت سرمایه‌گذاری در گره‌گشایی بزرگ‌ترین چالش‌هایی که جهان امروز با آنها رو به رو است تاکید کرد.
وی عنوان کرد در واقع این همان هدف برگزاری همایش آینده سرمایه‌گذاری است که رویدادی جهانی بوده و هدف از آن آشنایی با مهم‌ترین رویکردهای آینده و کاوش فرصت‌های اقتصادی امیدوار کننده‌است که آینده اقتصاد را تشکیل داده و ضامن سرمایه‌گذاری در جهت تحقق رفاه و توسعه فراگیر هستند.
وی همچنین در سخنرانی مراسم افتتاحیه این همایش گفت «این همایش فرصتی مهم برای ارتباط میان تاجران و سرمایه‌گذاران است که آن را تبدیل به فرصتی می‌کند که  هزاران شرکت کننده که در این هفته از همه جای جهان به ریاض آمده‌اند، نمی‌توانند آن از دست بدهند».
وی همچنین با تاکید بر اینکه تلاش‌هایی برای تقویت صنعت داخلی وجود دارد که از جمله آنها گردشگری و سرگرمی است عنوان کرد هدف آنها این است که حجم صندوق سرمایه‌گذاری به ۵۳۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۳۰ افزایش یابد، که ۹۰ درصد آن برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و ۱۰ درصد بین المللی است.
وی ضمن اشاره به این تکنولوژی باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در جهان می‌شود و شرکت «اوپرا» فرصت کاری جدیدی در سعودی به وجود آورد، گفت: «اهدافی بلند مدت داریم، همچنین سرمایه‌گذاری‌هایی کوچک نیز داریم که برای نتیجه گرفتن آنها نیازمند زمان هستیم».
کریل دیمیتریف مدیر بخش سرمایه گذاری خارجی وزارت اقتصاد روسیه نیز تاکید کرد کنفرانس‌ها و جلسات گفتگو در همایش آینده سرمایه‌گذاری سال ۲۰۱۸، فرصت مناسبی برای بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و چگونگی همکاری با سعودی در «چشم انداز ۲۰۳۰» و اهمیت این چشم انداز بر منطقه و جهان است.
وی گفت: «ما با شرکای خود در سعودی فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بررسی می‌کنیم؛ چرا که این شراکت مهم است و ما هم‌پیمان خواهیم ماند، همه ما می‌دانیم پادشاهی سعودی در ثبات نرخ نفت نقش داشت که این اتفاق برای صادر کننده و مصرف کننده خوب است. ما می‌توانیم باهم خیلی کارها انجام بدهیم».
وی عنوان کرد روسیه به «چشم انداز ۲۰۳۰» سعودی اهمیت می‌دهد و از طریق شراکت‌ها در صندوق سعی در توسعه رشد اقتصادی دارند.
کریل در این باره گفت: «فکر می‌کنیم شراکت در اینجا کلید همکاری است، ۴۵ سرمایه‌گذاری با شرکت «مبادله» منعقد کردیم، همچنین ۱۰ سرمایه‌گذاری با صندوق سرمایه‌گذاری عمومی، به اضافه اینکه با بیش از ۲۰ صندوق اصلی جهانی مشارکت داشتیم».
دیمیتریف اظهار کرد سعودی در بعضی پروژه‌های زیرساختای و ‌جاده‌های روسیه شرکت می‌کند.
وی همچنین در خصوص ساخت کارخانجات شرکت‌های روسی در سعودی ابراز امیدواری کرده و تاکید کرد شرکت‌های نفت روسیه اهمیت ویژه‌ای برای وارد شدن به بازار سعودی از قائل هستند.