جعفر توفیقی - عکس از ایرنا

جعفر توفیقی – عکس از ایرنا

پس از آن که جعفر میلی منفرد وزیر پیشنهادی علوم نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد، حسن روحانی رییس جمهور ایران، جعفر توفیقی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کرد. با توجه به توصیه مجلس مبنی بر اینکه فردی سرپرست شود که قرار است به عنوان وزیر به مجلس معرفی شود، همچنان بحث بر سر معرفی توفیقی وزیر دولت خاتمی به عنوان وزیر دولت اعتدال به مجلس در هاله ای از ابهام است.

با توجه به سابقه علمی و اجرایی “جعفر توفیقی” در مراکز آموش عالی کشور و به ویژه دوران وزارت علوم در دولت هشتم، بسیاری از از دانشگاهیان، پس از انتخاب “جعفر توفیقی” به عنوان سرپرست وزارت علوم، ابراز خوشحالی کردند و امید تازه ای در بین آن ها ایجاد شد.

سال های اخیر فضای دانشگاه های ایران درگیر بحث ها جناح بندی های سیاسی شده است. به طوری که بسیاری از اساتید با سابقه و پیشکسوت و دانشجویان دانشگاه های علامه طباطبایی، تهران، صنعتی اصفهان و غیره به دلیل مسائل سیاسی اخراج شدند و این مسئله موجب ایجاد تنش های زیادی در دانشگاه ها و نارضایتی دانشگاهیان شده است.

توفیقی در اولین اقدام خود در مدت سرپرستی وزارت علوم، روسای دانشگاه های علامه طباطبایی و صنعتی اصفهان را برکنار کرد. این اقدام مورد استقبال برخی از دانشگاهیان قرار گرفت، به طوری که ۱۳۰ استاد دانشگاه علامه با نگارش نامه ای از توفیقی به دلیل برکناری «صدرالدین شریعتی» رییس پیشین این دانشگاه تقدیر کردند.

در اقدامی دیگر توفیقی دستور تشکیل کارگروهی برای بررسی مجدد در خواست های اساتیدی که به اجبار بازنشسته شده اند و دانشجویان و کارمندان اخراجی و تعلیقی در چند سال اخیر را صادر کرده است. به گفته روزنامه اعتماد تعداد دانشجویان و استادانی که از زمان حضور سرپرست جدید روزانه به وزارت علوم مراجعه می‌کنند، کم نیست. در بین این مراجعه کنندگان دانشجویان ستاره‌دار و تعلیقی که طی سال‌های گذشته از تحصیل بازمانده‌اند، دیده می شوند که با آمدن توفیقی امیدوار به ادامه تحصیل شده‌ اند.

اگر چه احتمال وزارت توفیقی، امید را در میان بسیاری از دانشگاهیان زنده کرده، اما از سوی دیگر موجب خشم و ناراحتی گروهی از سیاسون و برخی از نمایندگان مجلس شده است. این مخالفت ها در برخی از رسانه های تندروی ایران به طور مشهود دیده می شود. این گروه مواضع جعفر توفیقی در مورد انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را مورد نقد قرار می دهند و وی را به عنوان یکی از «نقش آفرینان فتنه» می دانند.

برخی از سیاسیون جناح اصولگرااز روحانی خواسته اند که توفیقی را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی نکند و به رییس جمهور هشدار داده اند. از سوی دیگر نیز برخی از نمایندگان مجلس به صورت انفرادی و یا در جمع های ۲ یا ۵ نفره با جعفر توفیقی در وزارت علوم دیدار داشتند و مدارک و مستندات لازم در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است.

سعد الله نصیری معاون پارلمانی وزارت علوم به وبسایت تابناک گفته است “که تنها تعداد کمی از نمایندگان با توفیقی مخالف هستند و حتی برخی از نمایندگان شناختی از آقای توفیقی نداشتند، اما بعد از گفت و گو با توفیقی بسیاری از واقعیت ها برای آن ها روشن شد. با توجه به مدت اندکی که برای رایزنی ها داشته ام معتقدم فضای مجلس برای رای اعتماد به توفیقی رو به رفع ابهام است.”