نام نویسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران شنبه گذشته پایان یافته است. عکس از گتی ایمیجز

نام نویسی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران شنبه گذشته پایان یافته است. عکس از گتی ایمیجز

در حالی که تنها یک روز تا پایان زمان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران در شورای نگهبان باقی مانده است، اخبار بیشتری درباره انصراف بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری شنیده می شود.

در روزهای اخیر و همینطور امروز دوشنبه بخشی از اخبار خبرگزاری های ایران به انصراف بسیاری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ایران اختصاص داشت. بعضی از این نامزدهای بالقوه تصمیم خود را با انتشار بیانیه و یا در مصاحبه با خبرگزاری ها اعلام کردند. از جمله این نامزدها رامین مهمان‌پرست سخنگوی پیشین وزارت خارجه است که با انتشار بیانیه‌ای که در خبرگزاری مهر منتشر شده است گفت: ” با توجه به حضور چهره‌های مختلف از گروه‌ها و سلیقه‌های متنوع و شور به پا خواسته در این مسیر، به منظور رقابت هرچه پرشورتر میان برگزیدگان نهایی و کاستن از تعدد داوطلبین همفکر و همسو، انصراف خود را از نامزدی انتخابات ریاست جمهوری اعلام می‌نمایم.”

اواسط هفته گذشته هم محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور که برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ثبت‌نام کرده بود در گفت‌وگویی با وبسایت اطلاع‌رسانی رییس‌جمهور از انصراف خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، داوود احمدی‌نژاد برادر محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور کنونی هم که در سال‌های اخیر انتقادهایی درباره‌ی عملکرد برادر خود و دولت وی داشته دیروز اعلام کرد که به نفع سعید جلیلی یکی از دیگر کاندیداهای این انتخابات کنار می‌رود.

این انصراف ها در بسیاری موارد سوال بر انگیز بود.

به عنوان مثال جوانفکر مشاور مطبوعاتی سابق رییس جمهور با انتشار بیانیه‌ای خبر از انصراف خود خبر داد و گفت به نفع مشایی کاندیدای مورد حمایت احمدی‌نژاد انصراف داده است. جوانفکر در بیانیه خود گفت: “ضمن استعفا از نامزدی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ، از عموم مردم ، علاقمندان و هواداران عزیز دعوت می کنم تا در ۲۴ خردادماه با انتخاب مهندس اسفندیار رحیم مشایی ، فرصت لازم را برای برداشتن گامهایی بلندتر در مسیر عزت ، پیشرفت ، سرافرازی ، شکوفایی و آبادانی کشور فراهم آورند و با انتخاب صحیح و هوشمندانه خود ، مانع از حاکم شدن اراده عناصر فسیل شده و از رده خارج ، بر سرنوشت ملت ایران و فرصت سوزی های غیرقابل جبران شوند”. این در حالی است که جوانفکر در هنگام ثبت‌نام در وزارت کشور اعلام کرده بود با مشایی برای ورود به انتخابات مشورت نکرده است و به نفع وی کنار نمی‌رود.

خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم نیز هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای از ادامه حضور در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.

از دیگر کسانی که از نامزدی ریاست جمهوری انصراف داده اند می توان به محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس ، جواد اطاعت نماینده مجلس و یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی ایران اشاره کرد.

از سوی دیگر به نظر می رسد موج انصراف نامزدها به ویژه به نفع بعضی نامزدهای مطرح دیگر مانند هاشمی رفسنجانی، رحیم مشایی و یا سعید جلیلی در روزهای آینده و بعد از اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان گسترش بیشتری پیدا کند. افرادی مانند محمد رضا عارف معاون رئیس جمهور در دوران خاتمی، محمد شریعتمداری وزیر سابق بازرگانی و یا حسن روحانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی قبل از این اعلام کرده اند بعد از اعلام نتایج تایید صلاحیت‌ها به نفع هاشمی رفسنجانی کنار خواهند رفت.

در این میان با وجود گمانه زنی های فراوان، اکنون همه منتظرند ببینند نتیجه بحث ها در شورای نگهبان به کجا می رسد و این شورا با نامزدی افرادی چون هاشمی رفسنجانی و مشایی چطور برخورد می کند.