عسیری: یمنی ها به غذا نیاز دارند نه دستگاه های رمز گذار

سرتیپ احمد عسیری مشاور دفتر وزیر دفاع عربستان سعودی

سرتیپ احمد عسیری مشاور دفتر وزیر دفاع عربستان سعودی

پس از آن که نیروهای ائتلاف عربی تحت فرماندهی عربستان سعودی، یک کشتی متعلق به سازمان ملل متحد را توقیف کردند که در کنار مواد غذایی و دارویی حاوی دستگاه های رمزگذاری و ارتباطات بود و در بدنه کشتی پنهان شده بود، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت، تجهیزات توقیف شده متعلق به خدمه کشتی است. ناظران این تصریحات سازمان ملل را تلاش برای شانه خالی کردن از مسئولیت دانستند.

خانم عبیر عطیفه، سخنگوی سازمان ملل متحد در خاورمیانه به «الشرق الأوسط» گفت، این کشتی اجاره ای بود و متعلق به برنامه جهانی غذا است که از جیبوتی به سوی بندر الحدیده حرکت می کرد و حامل کمک های امدادی و انسانی بود، و پس از توقیف شدن و تغییر مسیر حرکتش، سازمان ملل متحد برای اطلاع از شرایطی که منجر به تغییر جهت کشتی به سوی بندر جیزان شد، با نیروهای ائتلاف تماس گرفت.

با این حال سازمان ملل متحد تأکید کرد که از وجود دستگاه های ارتباطی متعلق به تیم منطقه ای سازمان ملل موجود در داخل یمن، در این کشتی اطلاع داشت، و توضیح داد که این دستگاه ها در برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد، ثبت شده است، و برای هماهنگی عملیات ارتباطی بین هیئت های امداد رسانی وابسته به سازمان ملل اختصاص داده شده است.

آن ها توضیح دادند که پس از ارتباط با نیروهای ائتلاف در جیزان، نیروهای ائتلاف از دفتر سازمان ملل خواستند که اوراق متعلق به تجهیزات فن آوری اطلاعات که در عملیات امداد رسانی در یمن مورد استفاده قرار می گیرد را ارائه کنند.

سخنگوی سازمان ملل تأکید کرد که بسیاری از بنادر یمن از جمله بندر الحدیده که تحت کنترل شورشیان حوثی است، برای این که به مناطق زیادی خدمت رسانی می کند، یکی از بزرگ ترین بندرگاه های یمن به شمار می آید.

از سوی دیگر سرتیپ احمد عسیری، مشاور دفتر وزیر دفاع عربستان سعودی به «الشرق الأوسط» گفت که روند دادن اطلاعات غلط و رفتارهای نادرست توسط افرادی که کمک های امدادی و پزشکی را حمل و نقل می کنند، به طور منفی بر روی برنامه جهانی غذا منعکس خواهد شد. وی افزود: «مردم یمن نیازی به دستگاه های ارتباطی ندارند (…) بلکه آن ها نیازمند کمک های امدادی و پزشکی هستند».