نشست اخیر وزیران «شورای همکاری خلیج» در جده - عکس از خبرگزاری سعودی

نشست اخیر وزیران «شورای همکاری خلیج» در جده – عکس از خبرگزاری سعودی

جده، الشرق الاوسط – «شورای همکاری خلیج» در پایان ۱۳۲ امین نشست وزیران این شورا که روز شنبه در جده برگزار شد، به اتفاق آرا توافق کرد که بر تعهداتش در زمینه حفظ امنیت منطقه خلیج پایبند بماند.

ریاست این نشست را شیخ صباح الخالد الجابر الصباح معاون اول نخست وزیر کویت بر عهده داشت و در آن عبداللطیف الزیانی دبیر کل «شورای همکاری خلیج» و نیز وزیران خارجه کشورهای عضو حضور داشتند.

شیخ صباح الخالد در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این نشست درباره رشد بی سابقه تروریسم در میان گروهایی که از اسلام به عنوان یک پوشش بهره می گیرند، هشدار داد و از جانب «شورای همکاری خلیج» اقدامات این گروه ها را محکوم کرد.

وی از جامعه بین الملل خواست که «قطعنامه های سازمان ملل را به اجرا درآورند، از نقش انساندوستانه سازمان ملل حمایت کنند، از مردم فلسطین بر اساس کنوانسیون ژنو حمایت کنند، محاصره غزه را لغو کنند، به بازسازی غزه بپردازند و به تلاش در جهت از سرگیری گفتگوهای صلح بپردازند که به ایجاد دولت فلسطینی دارای حاکمیت و مستقل با پایتختی بیت المقدس شرقی و بر مبنای مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ بیانجامد.»

شیخ صباح الخالد موضع «شورای همکاری خلیج» را درباره مساله سفیران عربستان سعودی، بحرین و امارات عربی متحده که در پی تنش اخیر دیپلماتیک بین اعضای این شورا بر سر قطر از دوحه فراخوانده شده اند، تشریح نکرد. وی در همین حال گفت که این نشست نتیجه ای مثبت و برادرانه داشته که ناشی از «هشیاری کشورهای عضو از خطراتی است که منطقه را تهدید می کند».

وی گفت: «باید بر این خطرات غلبه شود. بنابراین، مقدمات بنیانین چیده شده تا با اجرای آن و گذار از این مرحله، برگی تازه ورق بخورد و با چالش های کنونی مقابله شود.»

الزیانی دبیر کل این شورا نیز به نوبه خود بر ضرورت مقباله و مبارزه با تروریسم تاکید کرد و خواستار فعال شدن ابتکار عمل عربستان سعودی شد که به ایجاد مرکز مبارزه با تروریسم سازمان ملل در سال ۲۰۱۱ انجامید. وی همچنین از کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج» خواست از حرکت به سوی تقویت همبستگی بین کشورهای خلیج پشتیبانی کنند.

شیخ صباح الخالد درباره یمن گفت: «شورای همکاری خلیج» در سال های اخیر به انجام اقداماتی به منظور تضمین امنیت و ثبات در یمن و تحقق آمال این ملت پرداخته است.

وی افزود که «شورای همکاری خلیج» تصمیم گرفته است فرستاده ای را به منظور نظارت بر تحولات جاری و بحث درباره وخامت اوضاع در آنجا اعزام کند.

=