تشکیل دولت جدید لبنان در سایهٔ معامله‌ها و اختلافات

حزب «سوسیالیست» نسبت به معامله‌ها هشدار داد.. حزب «نیروهای لبنانی» منتظر گشایش صفحهٔ جدید

بیروت: کارولین عاکوم

فضای رضایت از تشکیل دولت لبنان و استقبال از آن با اظهارات ولید جنبلاط رئیس حزب «سوسیالیست ترقیخواه» و سمیر جعجع رئیس حزب «نیروهای لبنانی» در هم شکست.
به گزارش الشرق الاوسط، هنگامی که سعد حریری و میشل عون دو روز پیش خود را برای اعلام دولت آماده می‌کردند جعجع در خصوص قبول وزارت توسعهٔ اداری به جای وزارت فرهنگ گفت: «پست‌های وزارتی پَست وجود ندارد، بلکه افراد پَست وجود دارند» که این سخن وی تفسیرات متفاوتی در پی داشت.
دقایقی پس از اعلام تشکیل دولت نیز جنبلاط گفت: محاصرهٔ سیاسی افزایش خواهد یافت و ما با آرامش با آن برخورد می‌کنیم.
اما وائل ابو فاعور وزیر صنعت دولت جدید گفت: در این دولت افراد نزدیک پیش از افراد دور خنجر زدند و ما این خنجرها را یکی پس از دیگر می‌شکنیم؛ چرا که سرنوشت ما پیروزی است.
وی تأکید کرد حزب «نیروهای لبنانی» در مقابل معامله‌ها کوتاه نمی‌آید و وزیران آن بر اساس اصولش عمل خواهند کرد.
ابو سلیمان وزیر کار نیز در توضیح سخنان جعجع گفت: آنچه رئیس حزب گفت در واقع به این معنی بود که آن قدر که عملکرد یک فرد در وزارت و انجام وظایف آن در هر مکان و سمتی مهم است خود وزارت مهم نیست.
ابو سلیمان در گفتگو با «الشرق الاوسط» ضمن اشاره به وضعیت بغرنج اقتصادی و اجتماعی عنوان کرد با رویکرد مثبت وارد دولت خواهیم شد و تصمیمات خود را به دور از معادله‌ها و پیمان‌های سیاسی، براساس شرایط می‌گیریم.
ظافر ناصر دبیرکل حزب «سوسیالیست ترقیخواه» نیز دولت جدید را دولت معامله‌ها توصیف و تأکید کرد با این معامله‌ها و فساد برخورد خواهند کرد.
اما منابعی از حزب «نیروهای لبنانی» سخنان جعجع را ناشی از ناراحتی وی در خصوص تأخیر در تشکیل دولت دانستند و به «الشرق الاوسط» گفتند: صفحهٔ سفیدی در دولت جدید باز خواهیم کرد و به اجرای قوانین پایبند خواهیم بود اما همه اینطور نخواهند بود و ما با آنها مقابله می‌کنیم همان‌طور که با کسانی که هم نظر ما هستند به شدت همکاری می‌کنیم.
ناصر موضع حزب «سوسیالیست» را به «الشرق الاوسط» اینگونه توضیح می‌دهد: با استقرار حکومت که تکمیل شد، معاملات شروع به ظاهر شدن کردند، و این موضوع باعث شد که ما از کش دادن آن در سایهٔ شرایطی غیرقابل اطمینان محتاط باشیم.
سامی نادر مدیر مرکز مسائل استراتژیک خاورمیانه، دولتی که شایسته‌است نام دولت «سیدر» بر آن اطلاق شود را فرصتی آخر در نتیجهٔ توافق ایران و فرانسه دانست که اختلاف قدیمی را دربردارد و اختلافات جدید از جمله اصلاحات کنفرانس «سیدر» به آن اضافه شده‌است.
وی در گفتگو با «الشرق الاوسط» مواضع حزب «نیروهای لبنانی» و حزب «سوسیالیست ترقیخواه» را نتیجهٔ بهایی دانست که بیشتر از همه با گذشتن از تعداد وزیران و نوع وزرارت‌ها در این دولت پرداختند.
وی معتقد است که اختلافات قدیمی در دولت جدید ادامه خواهد داشت و در سطح سیاسی متمرکز خواهد بود که پیرامون عادی سازی روابط با سوریه، نزدیک شدن به ایران و مخالفت با این نزدیکی و اختلاف پیرامون سلاح حزب‌الله است اما مهم‌ترین آنها متعلق به سیاست اقتصادی و چگونگی تأمین مالی و کنترل هزینه‌ها است.