رایزنی قاهره و بنغازی برای تسریع محاکمه عشماوی

مرز لیبی – مصر: عبدالستار حتیته

هشام عشماوی از سرکرده های گروه های افراطی وابسته به القاعده در شهر درنه لیبی دستگیر شد.
به گزارش الشرق الاوسط، دفتر رسانه ای فرماندهی کل ارتش لیبی اعلام کرد که نیروهای ارتش لیبی بامداد امروز دوشنبه هشام عشماوی را بازداشت کرده اند.
این بیانیه آورده است عشماوی در حالی دستگیر شد که کمربند انفجاری به خود بسته بود، وی تلاش کرد خود را منفجر کند، ولی به سبب عنصر غافلگیری و سرعت اجرای عملیات نیروهای مسلح لیبی در این راه شکست خورد و دستگیر شد.
از سوی دیگر، مقامات مصری از لیبی خواسته‌اند هشام عشماوی را فورا تحویل قاهره دهند تا محاکمه شوند، مصری‌ها گفته‌اند این تروریست تحت پیگرد آنها بوده است.
از سوی دیگر منابع لیبیایی از بازداشت همسر عمر رفاعی سرور خبر دادند و اعلام کردند: «عمر رفاعی سرور» شریک هشام عشماوی در تاسیس جماعت المرابطون و وابسته به القاعده و مفتی شرعی یا مرجع شرعی بیشتر گروهای افراطی در لیبی و وابسته به القاعده است.
عشماوی از جمله افسران سابق ارتش مصر است که به گروه های افراطی پیوسته و خطری برای این کشور محسوب می شود و السیسی نیز تلاش خود را برای مقابله با این گروه ها متمرکز کرده است.
وی که افسر ارتش مصر بود در سال ۲۰۰۷ به دادگاه نظامی به خاطرات اقدامات و رفتارش سپرده می شود و دادگاه نظامی در سال ۲۰۱۱ حکم انفصال خدمت وی را صادر می کند که پس از آنها به همراه چهار افسر دیگر که آنها نیز اخراج شده بودند اقدام به تشکیل هسته ای ضد دولت مصر را می دهند و پس از آن برخی تکفیری ها نیز به این هسته ملحق می شوند. وی در سال ۲۰۱۲ به گروه انصار بیت المقدس می پیوندد.
در سال ۲۰۱۳ متهم به دست داشتن در ترور نافرجام محمد ابراهیم وزیر کشور سابق مصر و نیز طراحی و مشارکت در اجرای کمین الفرافره در جولای ۲۰۱۴ که در آن ۲۲ نظامی ارتش مصر کشته شدند می شود.
در ژوئن ۲۰۱۵ بار دیگر نام هشام عشماوی به دنبال حادثه ترور هشام برکات دادستان مصر مطرح می شود و در فایل صوتی خود را سرکرده گروه المرابطون می خواند.
در سال ۲۰۱۷ سرهنگ احمد المسماری سخنگوی ارتش لیبی از هشام عشماوی سخن به میان آورد و بیان کرد: افسر مصری سابق در حال حاضر گروه افراطی را در شهر درنه در شمال شرق لیبی هدایت می کند.
وی در حمله المنیا در مصر که به کشته شدن ۲۹ قبطی منجر شد دست دارد.
از زمان سقوط حکومت معمر قذافی رهبر لیبی در سال ۲۰۱۱ میلادی این کشور دچار هرج و مرج سیاسی است.
«دولت پیمان ملی» که در طرابلس، پایتخت، مستقر است از سال ۲۰۱۶ میلادی برای جلب نظر گروه های مختلف شبه نظامی و سیاستمداران تلاش کرده اما «ارتش ملی لیبی» تحت هدایت ژنرال حفتر از شناسایی «دولت پیمان ملی» خودداری کرده است.
ارتش ملی لیبی در ماه ژوئن امسال اعلام کرد که کنترل شهر درنه را در دست گرفته است، هرچند با مقاومت های پراکنده شبه نظامیان اسلامگرایان رو به روست.
به گزارش برخی از منابع، ارتش ملی لیبی قصد دارد که هشام عشماوی را به دولت مصر تحویل بدهد.
مصر با ارتش ملی لیبی رابطه نزدیکی دارد و در گذشته در حمایت از عملیات نیروهای آن علیه شبه نظامیان اسلامگرا اهدافی را در درنه بمباران کرده است.