محموله سلاح آمریکایی در فرودگاه بیروت - عکس از رویترز

محموله سلاح آمریکایی در فرودگاه بیروت – عکس از رویترز

بیروت، الشرق الاوسط – ایالات متحده در حالتی هشدارگونه برای مقابله با گسترش دامنه نفوذ گروه داعش، روند کمک های تسلیحاتی به ارتش لبنان را سرعت بخشیده است.

آمریکا در روزهای گذشته تعداد زیادی موشک و مهمات را در چارچوب محموله های نظامی به لبنان فرستاد. یک فروند هواپیمای نظامی آمریکایی با محموله ای نظامی روز جمعه در فرودگاه بین المللی رفیق حریری در بیروت به زمین نشست و مورد استقبال تعداد زیادی از مقامات رسمی و رسانه ای قرار گرفت.

دیوید هیل سفیر آمریکا در لبنان گفت که حمایت از ارتش لبنان و سرویس های امنیتی این کشور “در صدر اولویت های ایالات متحده قرار دارد.” هیل گفت که وی بعد از حمله “تندروها” به عرسال در اوایل ماه جاری در ملاقاتی با فرمانده ارتش ژنرال جان از وی درباره کمک های آمریکایی که می تواند به “استقرار امنیت مرزهای لبنان و شکست دادن گروه های تندرو که امنیت کشور را برهم می زنند” پرسیده است.

هیل در اظهاراتی در فرودگاه بیروت گفت: «چندین محموله تسلیحاتی در ۳۶ ساعت گذشته وارد لبنان شده است.» وی خاطرنشان کرد که «روز پنجشنبه۴۸۰ موشک و تفنگ های تهاجمی ای ۴ و ام ۱۶ شانه ای و بیش از ۵۰۰ سلاح ضد تانکی ای تی ۴ وارد لبنان شده است.» وی افزود «دیروز هزار تفنگ و سلاح های ضد زره ارسال شده و به زودی نیز تعداد بیشتری از تجهیزات نظامی همانند بمب افکن ها و تفنگ های تهاجمی به لبنان ارسال خواهد شد.»

هیل به هماهنگی مستمر با ارتش اشاره کرد وگفت که «هدف از این هماهنگی ها ارائه کمک هایی است که ارتش دقیقا به آنها نیاز دارد. این کمک ها نیازهای فوری ارتش را نیز برآورده می کند.»

کمک های واشنگتن به نهادهای امنیتی لبنان در سال ۲۰۰۶ از مرز یک میلیارد دلار گذشت. ملک عبدالله بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین نیز اخیرا یک میلیارد دلار برای حمایت از ارتش لبنان در مقابله با تروریسم ارائه کرد. عربستان سعودی چند ماه پیش نیز ۳ میلیارد دلار به ارتش لبنان کمک کرده بود.

مانوئل کرجیان نماینده فرمانده ارتش در مراسمی که در فرودگاه رفیق حریری برگزار شد گفت «تجربه ارتش در مقابله با تروریسم تازه نیست که با درگیری های الضنیه در سال ۲۰۰۰ شروع شد. ارتش در سال ۲۰۰۷ وارد درگیری نهر البارد شد. در سال ۲۰۱۳ شاهد درگیری های عبرا بودیم تا اینکه به درگیری های عرسال در اوایل ماه اوت جاری رسیدیم. ولی با توجه به شرایط و بحران های منطقه درگیری های اخیر خطرناک تر به شمار می رود.»

کرجیان افزود: «کمک های تسلیحاتی آمریکا به ارتش لبنان و حمایت های کشورهای دوست و برادر بیانگر تعهد این کشورها به تقویت ارتش لبنان است تا بتواند ماموریت های ملی خود را با شایستگی بالایی انجام دهد. این حمایت ها نیز به معنای احساس خطر مشترکی است که تروریسم ایجاد کرده است. این تهدید به منطقه و لبنان محدود نمی شود بلکه جهان را دربرگرفته است.»

درگیری های سختی بین ارتش لبنان و نیروهای مسلح داعش و جبهه النصره در شهر عرسال واقع در شرق کشور رخ داده است. این درگیری ها با ربودن شماری از افراد ارتش و عقب نشینی نیروهای مسلح به مناطق مجاور به پایان رسید اما دو روز پیش از سرگرفته شد.

حسین موسوی نماینده وابسته به حزب الله در مجلس لبنان گفته است: «ایران آمادگی خود را برای انتقال تجهیزات نظامی به ارتش لبنان در چند روز اعلام کرده است.» وی افزود «خطر گروه های تکفیری هنوز از بین نرفته است.» موسوی که در گفتگوی رادیویی سخن می گفت خاطر نشان کرد «همه در حال آماده باش هستند و برای جلوگیری هرگونه حمله ای آماده هستند.»

ارتش لبنان با کمبود اسلحه و مهمات روبرو است. ارتش لبنان از سی سال پیش چیزی جز چند جنگ افزار توپخانه ای و تجهیزات نظامی زمینی از آمریکا و یک قطعه اسلحه فرانسوی دریافت نکرده است.

به باور کارشناسان نظامی اگر ارتش لبنان از بالگردهای آپاچی یا همانند آن برخوردار بود به درگیری عرسال پایان می داد ولی نیروی هوایی نقطه ضعف اساسی ارتش به شمار می رود. این ارتش به جنگده ها و بالگردها و هواپیماهای پشتیبانی زمینی نیازمند است.

ارتش لبنان به تعداد زیادی داوطلب نظامی نیاز دارد به ویژه آنکه چند سال پیش خدمت سربازی در این کشور برچیده شد. در ارتش لبنان هم اکنون حدود ۴۰ هزار افسر و سرباز مشغول خدمت هستند.