آیت الله مکارم شیرازی - عکس از خبرگزاری خانه ملت

آیت الله مکارم شیرازی – عکس از خبرگزاری خانه ملت

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه بعضی با سوء نیت سخنان و اظهارات وی را [درباره پهنای باند اینترنت] تحریف کرده اند گفت: «ما مخالف تکنولوژی نیستیم نه تنها مخالف نیستیم بلکه واجب که از آن استفاده کنیم.»

آیت الله مکارم شیرازی روز یکشنبه در دیدار با علی لاریجانی رییس مجلس ایران گفته است: «عده ای خیال نکنند ما مخالف این تکنولوژی ها هستیم ، منتهی تکنولوژی غربی مانند آب گل آلود و غیر بهداشتی است. آب مایه حیات است اما وقتی گل آلود و غیر بهداشتی شد باید تصفیه شود.»

وی با ابراز نگرانی از اینکه با ترویج نسل سوم اینترنت، «هرگونه فیلم آلوده ای بدون فیلتر» روی موبایل ها در دسترس قرار می گیرد، گفته است: «ما می گوییم این آب آلوده غیر بهداشتی به نام نسل سوم اینترنت را تصفیه کنید تا آب بهداشتی شود و در اختیار بگذارید تا همه از آن استفاده کنند و کسی مخالف آن نیست. آدم بی عقل مخالف پیشرفت و تکنولوژی است؛ بنابراین تفسیرهایی که کرده اند درست نیست.»

آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید نزدیک به حکومت ایران هفته پیش در پاسخ یه یک استفتا اعلام کرده بود که گسترش «خدمات اینترنت پرسرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر کاری بر خلاف شرع و موازین اخلاقی و انسانی است.»

این مرجع تقلید ساکن قم در پاسخ به استفتای جمعی که خود را «فعالان فضای مجازی» می نامند، استفتایی را در وب سایت شخصی خود منتشر کرد که در آن با اشاره به «مفاسد متعدد گسترش دادن خدمات اینترنت پرسرعت» نوشته است: «با توجه به اینکه شبکه ملی اطلاعات که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند، فراهم نشده، به یقین اقدام بر این کار عجولانه یعنی خدمات اینترنت پرسرعت همراه و کلیه خدمات نسل سوم و بالاتر، کاری بر خلاف شرع و بر خلاف موازین اخلاقی و انسانی است.»

آیت الله مکارم شیرازی به مسئولان اجرایی ایران توصیه کرد که رواج اینترنت پرسرعت را «روشنفکری دینی و آزادی علمی تصور نکنند» و از مسئولان قضایی خواست که «در این امر حیاتی بی تفاوت نباشند».

این استفتا در حالی منتشر شده است که خبرگزاری های داخلی ایران از اعطای مجوز نسل سوم و چهارم خدمات اینترنتی روی تلفن همراه به شرکت های ایرانسل و همراه اول خبر داده اند.

خدمات اینترنتی «نسل سوم» یا ۳ جی ، امکان انتقال سریع تر داده های اینترنتی در تلفن های همراه و مشاهده آسان تر تصویر و فیلم ها را فراهم می کند. برنامه وزارت مخابرات دولت حسن روحانی برای توسعه این خدمات، با مخالفت محافظه کاران مواجه شده است.

این مرجع تقلید، از جمله دلایل دیگر مخالف خود با خدمات اینترنتی نسل سوم و بالاتر را این دانسته که «مجوزهای قانونی برای این کار گرفته نشده و مخالفت با قوانین جمهوری اسلامی جایز نیست با توجه به اینکه شبکه ملی اطلاعات که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند فراهم نشده است.»

وی همچنین در این استفتا با تاکید بر نقش «شورای عالی فضای مجازی به عنوان مرجع قانونی اینگونه امور» از مسئولین خواسته است که پس از رعایت اموری که جلوی جنبه های منفی این کار را می‌گیرد اقدام کنند.

شورای عالی فضای مجازی، در اسفند سال ۱۳۹۰ و توسط آیت الله خامنه ای برای سیاست گذاری عالی در زمینه اینترنت تاسیس شده و مسئولان ارشد سه قوه، فرماندهان نظامی و تعدادی از شخصیت های حقیقی مورد اعتماد رهبر ایران در آن عضویت دارند.

آیت الله مکارم شیرازی در اظهار نظر خود، دلایل «غیرشرعی» بودن خدمات نسل سوم و بالاتر را تبعاتی همچون «دسترسی جوانان و حتی نوجوانان به مطالب و فیلم‌ها و عکس‌های آلوده و فیلم‌هایی که ضدیت با اخلاق و عقاید اسلامی دارد» دانسته است.

از سوی دیگر محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران، روز سه شنبه ۴ شهریور (۲۶ اوت) در واکنش به فتوای اخیر آیت الله مکارم شیرازی، خطاب به وی و سایر مراجع اطمینان داده است که «موضوع فرهنگ و اخلاق در نسل سوم به بالاتر و بقیه موارد» جزو «دغدغه های اصلی» دولت است و مجوزهای جدید، چیزی فراتر از آنچه شرکت رایتل از سه سال پیش ارائه می کند، نخواهد بود.

دولت ایران، طبق برنامه پنجم توسعه موظف به راه اندازی «شبکه ملی اطلاعات» شده که یک شبکه اینترنتی داخلی و تحت نظارت بیشتر حکومت ایران خواهد بود.

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار با آقای لاریجانی همچنین با تاکید بر پایبندی به اخلاق اسلامی و خط قرمزها، اظهار داشت: هر تکنولوژی که می آید باید آن را پاک کنیم؛ باید این آب آلوده را تصفیه کنند. من می گویم در این مسأله عجله نکنند، با شورای عالی مجازی تماس بگیرند پیش ایشان بروند، با هم صحبت کنند، نشان بدهند که این در آینده خیلی مشکلات ایجاد می کند.