تشییع جنازه یکی از نیروهای حزب الله که در سوریه کشته شده است - عکس از رویترز

تشییع جنازه یکی از نیروهای حزب الله که در سوریه کشته شده است – عکس از رویترز

بیروت، الشرق الاوسط – شورشیان سوریه حملات خود علیه نیروهای حزب الله را در منطقه مرزی دارای اهمیت استراتژیک به نام قلمون بین سوریه و لبنان تشدید کرده اند، و در این چارچوب به تاکتیک های بزن و بگریز علیه شبه نظامیان شیعه لبنانی روی آورده اند.

عامر القلمونی فعال مخالف سوری در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: «شورشیان اکنون بر هدف قرار دادن ایست های بازرسی تحت کنترل حزب الله تمرکز کرده اند تا آنها را وادار به عقب نشینی کنند.»
وی افزود: «وضعیت کنونی به شورشیان اجازه نمی دهد مناطقی را تحت کنترل بگیرند و یا وارد رویارویی های گسترده شوند.»

مخالفان مسلح سوریه به شکلی فزاینده بر به تله انداختن نیروهای حزب الله در منطقه کوهستانی قلمون متمرکز شده اند. این منطقه مهم استراتژیک چندی پیش با کمک نیروهای حزب الله مجددا به تصرف نیروهای دولتی سوریه درآمد و بدین ترتیب خطوط حیاتی تغذیه شورشیان سوریه از لبنان قطع شد.

بر اساس گزارش ها در هفته گذشته هفت تن از نیروهای حزب الله در شهر عسل الورد در قلمون کشته شدند و در این میان گزارش ها حاکی است شبه نظامیان لبنانی حزب الله در صدد بازگرداندن اجساد این افراد است.

رامی عبدالرحمان، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه که در بریتانیا مستقر است می گوید که عملیات در قلمون علیه نیروهای حزب الله و نیز نیروهای دولتی سوریه به تازگی افزایش یافته است اما می افزاید که اخبار در این زمینه که حزب الله برای بازگرداندن اجساد نیروهای کشته شده در این درگیری ها با شورشیان سوری وارد گفتگو شده است، تایید نشده است.

در حالی که نیروهای سوری با حمایت حزب الله کنترل مجازی منطقه مرزی سوریه و لبنان را در دست دارند و خطوط تغذیه نیروهای شورشی را قطع کرده اند، نیروهای شورشی سوریه در طول منطقه کوهستانی قلمون در نزدیکی دره بقاع حاضر هستند.

یک مقام رسمی حزب الله در گفتگو با روزنامه لبنانی دیلی استار گفته است: «ما برای حمله گسترده علیه شورشیان به نیروهای بیشتر نیاز داریم. شمار نیروهای مخالفان (در منطقه قلمون) به ۵ تا ۱۰ هزار نفر می رسد.»

تحولات اخیر در قلمون در حالی رخ می دهد که حزب الله در نمایش قدرت در بقاع، رژه سربازان و سلاح هایشان را از جمله موشک اندازهای آنهارا در شهرهای لبوه، العین و دیگر شهرهای مرزی با سوریه برگزار کرده است.

این رژه نظامی مورد انتقاد بعضی سیاستمداران لبنانی قرار گرفت که معتقدند این حرکت تحریک آمیز بوده است. عاصم عراجی نماینده جنبش المستقبل در پارلمان لبنان به الشرق الاوسط گفت: «هدف از این حرکت توسط حزب الله نمایش حضور با قدرتش در منطقه است، و نشان دادن اینکه می تواند به هر حمله ای پاسخ دهد.»