وزارت دارایی آمریکا می‌گوید که شماری از این تحریم‌شدگان با شرکت هواپیمایی ماهان ایران ارتباط داشته‌اند.-آزانس عکس اروپا
۵۰ ایرانی به دلیل اینکه با خود مواد مخدر حمل می کردند، از سفر به عربستان سعودی برای انجام مراسم حج محروم شدند و به گفته معاون سازمان حج و زیارت ایران «مواد مخدر» یکی از جدی ترین معضلاتی است که این سازمان ایرانی برای اعزام ایرانیان به حج با آن مواجه است.

ناصر خدر نژاد معاون سازمان حج و زیارت ایران که خود هم اکنون در مدینه به سر می برد به خبرگزاری فارس گفته است «متاسفانه مشکل مواد مخدر یکی از معضلات جدی ما در موسم حج است و تاکنون بیش از ۵۰ نفر از زائران از سراسر کشور به دلیل حمل مواد مخدر از اعزام به خانه خدا بازماندند.»

این در حالی است که همچنان اعزام ایرانیان به حج ادامه دارد، وی در این خصوص گفته است: «هنوز پروازهای برخی از شهرهای ما آغاز نشده است و اگر ما بتوانیم مشکل آنها (افرادی که به دلیل حمل موارد مخدر از سفر بازماندند) را حل کنیم با پروازهای بعدی اعزام می‌شوند.»‌

وی تاکید کرده است در صورتی که با انجام آزمایشات مشخص شود که این افراد «مشکل اعتیاد» دارند، « ویزای آنها لغو شده و افرادی که در لیست انتظار هستند جایگزین آنها می‌شوند.»

هر ساله با نزدیک شدن به مراسم حج تمتع، مسوولان ایرانی در خصوص حمل مواد مخدر و داروهای کدیین دار به افرادی که قصد سفر به عربستان سعودی را دارند، هشدار می دهند، اما بسیاری از ایرانیان به این هشدارها بی اعتنایی می کنند.

پیش از این نیز نبی الله حیدری پلیس فرودگاه ایران در اواسط شهریور ماه گفته بود که « از حاجیان می خواهیم که همانند گذشته همکاری خوبی را با پلیس فرودگاههای کشور داشته باشند و از انتقال موارد ممنوعه و حمل اشیایی که در عربستان همراه داشتن آنها جرم است خودداری کنند.»‌

وی افزود: «مهمترین مسئله ای که حجاج باید به آن توجه کنند همراه نداشتن مواد مخدر و برخی مسکن ها همانند استامینوفن کدئین است. بر اساس قانون کشور عربستان حتی حمل چند گرم ماده مخدر نیز می تواند حبس طولانی مدت یا اعدام را به همراه داشته باشد. ضمن اینکه بهتر است حجاج قبل از اعزام در مورد همراه داشتن داروهای خود با پزشک کاروان مشاوره کنند.»

برخی از ایرانیان بر این باور هستند که اگر مقداری مواد مخدر برای مصرف شخصی خود به عربستان ببرند، مشکلی آن ها را تهدید نمی کند، این در حالی است که عربستان سعودی سخت ترین مجازات ها را برای حاملان مواد مخدر در نظر گرفته است.

به گفته حیدری: «پلیس فرودگاه با استفاده از دستگاههای بادی اسکنر و ایکس ری از حمل و انتقال مواد مخدر توسط برخی حجاج جلوگیری می کند.»

در صورتی که از افراد عازم حج مواد مخدر کشف شود، علاوه بر مجازات های تعیین شده در قانون ایران، گذرنامه فرد به مدت ۵ سال توقیف می شود و از سفر وی نیز جلوگیری می شود.

اعتیاد به مواد مخدر یکی از مشکلات جدی جامعه امروزی ایران به شمار می رود که بنا به گزارش های رسمی منتشر شده در رسانه های داخلی این کشوردر سال ۱۳۹۲ اعتیاد چهارمین عامل مرگ و میر در ایران اعلام شده است

به گفته رحمانی‌فضلی وزیر کشور ایران تعداد معتادان را در این کشور یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر است. وی می گوید: «اگر خانواده هرکدام از این معتادان را ۴ نفره فرض کنیم حدود ۵/۵ میلیون نفر در ایران به صورت مستقیم درگیر مسئله مواد مخدر هستند.»
.