دختران باحجاب در دبیرستانی در ترکیه - عکس از خبرگزاری فرانسه

دختران باحجاب در دبیرستانی در ترکیه – عکس از خبرگزاری فرانسه

دولت ترکیه همزمان با آغاز سال تحصیلی ممنوعیت استفاده از روسری در دبیرستان‌ها را لغو کرده است و بدین ترتیب از این پس دختران دانش‌آموز در دبیرستا‌ن‌های ترکیه اجازه دارند با روسری در کلاس‌های درس حضور یابند.

احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه از لغو ممنوعیت داشتن حجاب در دبیرستان‌های این کشور خبر داد و این در حالی است که این اقدام با مخالفت شدید لاییک ها در ساختار سیاسی ترکیه مواجه شده است.

نمایندگان لائیک پارلمان ترکیه به شدت با آزادی حجاب در مدارس مخالفند و می‌گویند این اقدام به لائیسیته که اصل قانون اساسی این کشور است، لطمه خواهد زد.

از سوی دیگر اتحادیه‌های معلمان ترکیه نیز به شدت با این حرکت مخالفت کرده‌‌اند. رییس یکی از این اتحادیه‌ها لغو ممنوعیت داشتن حجاب در مدارس را “ابزاری کردن دین” خوانده و ابراز نگرانی کرده است که “جامعه ترکیه با این کار به دوران قرون وسطی پرتاب می‌شود.”

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست وزیر ترکیه در گفتگویی با شبکه تلویزیونی خصوصی ان.تی.وی. اعلام کرده است: هر کسی می‌تواند هر طور که صلاح می‌داند، زندگی کند… ما تصمیم گرفته‌ایم در زمینه آموزش درخصوص موضوعی که از مدتها پیش به مسئله ‌ای نگران کننده تبدیل شده است، رویکردی لیبرال‌تر پیش گیریم.

وی گفت : دولت حزب عدالت و توسعه، آزادی‌هایی را در همه زمینه‌ها گسترش داده است و این تدبیر اخیر نیز در این جهت صورت می‌گیرد.

داوداوغلو با بیان اینکه دولت هیچ دخالتی در نحوه زندگی مردم ترکیه ندارد، گفت: هنگامی که قانون ممنوعیت حجاب در اماکن عمومی ترکیه را لغو کردیم (سال ۲۰۱۲)، دیگر مناقشه‌ای صورت نگرفت. هر کسی می‌خواهد روسری بپوشد، می‌تواند بپوشد و هر کس نمی‌خواهد، می‌تواند نپوشد.

حزب عدالت و توسعه از سال ۲۰۰۲ که قدرت را به دست گرفته است، همواره از حجاب پشتیبانی کرده است. از سال ۲۰۱۲ داشتن حجاب در اماکن عمومی آزاد شد و نمایندگان پارلمان نیز از یک سال پیش می‌توانند حجاب داشته باشند.

براساس بررسی ها، حدود دو سوم زنان ترکیه محجبه هستند.

قانون ممنوعیت حجاب در نهادهای دولتی و مدارس به زمان مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار ترکیه نوین و تلاش‌های وی در راستای کشف حجاب در این کشور باز می گردد. با این‌حال حجاب همواره موضوعی بحث‌برانگیز در جامعه ترکیه بوده است.