دو تن از نیروهای داعش به همراه خودروی غنیمتی از ارتش عراق در ایست بازرسی در 250 کیلومتری شمال بغداد – عکس از اسوشیتدپرس

دو تن از نیروهای داعش به همراه خودروی غنیمتی از ارتش عراق در ایست بازرسی در ۲۵۰ کیلومتری شمال بغداد – عکس از اسوشیتدپرس

بغداد، الشرق الاوسط – حیدر العبادی نخست وزیر عراق روز سه شنبه به سازماندهی دوباره ساختار فرماندهی بلندپایه نظامی این کشور پرداخت، اقدامی که به عقیده بسیاری از ناظران هدف آن، کاهش خشم فزاینده عمومی درباره شکست های نظامی عراق در مقابل نیروهای اسلامگرای رادیکال است.

رسانه های دولتی عراق گزارش داده اند که عبادی، دفتر فرماندهی کل را که توسط نوری المالکی سلف وی ایجاد و توسط وی اشغال شده بود، تعطیل کرده و فرمان استعفای ژنرال عبود قنبر، جانشین دبیر کل وزارت دفاع عراق و نیز ژنرال علی قیدان، فرمانده سابق نیروهای زمینی عراق را صادر کرده است.

هر دوی این فرماندهای به مالکی نزدیک بودند، و در کنار نخست وزیر سابق به خاطر شکست فضاحت بار ارتش عراق در ماه ژوئن گذشته در مقابل گروه داعش مورد سرزنش قرار گرفته بودند.

این تصمیم به عنوان بخشی از تغییرات عمده ساختار نظامی عراق در نظر گرفته می شود و ۲۴ ساعت پس از آن صورت گرفته که نخست وزیر عراق فرمان بازداشت دو افسر نظامی مستقر در پایگاه نظامی سقلویه در استان انبار را که در جریان حمله داعش در روز یکشنبه تلفات زیادی در آن بر جای گذاشته شد، صادر کرد.

نیروهای مستقر در این پایگاه، که در حدود ۵۰ کیلومتری غرب بغداد مستقر بودند، از فرماندهی ضعیف افسران بلندپایه به عنوان علت تلفات بالا یاد کرده و به خبرنگاران گفته اند که تنها ۲۰۰ تن از یک هزار نیروی مستقر در این پایگاه در هنگام این حمله گریخته اند، اما آنها محموله های متناسب آب، غذا و مهمات را دریافت نکرده اند.

در همین حال، بعضی ناظران، تصمیمات عبادی را کم اهمیت شمرده و گفته اند که اولویت نخست وزیر عراق فعلا یافتن نامزدهای مورد اتفاق همگان برای پست های وزارت کشور و دفاع است.

دکتر احمد الشریفی، کارشناس امور امنیتی در گفتگو با الشرق الاوسط گفت: «نیاز کنونی به نجات کشور بسیار فراتر از تعطیلی دفتر فرمانده کل یا استعفای اجباری دو ژنرال بلندپایه است.»

این کارشناس، نخبگان سیاسی کنونی عراق از جمله عبادی را به خاطر وخامت شرایط امنیتی در این کشور مقصر دانست و هشدار داد که تا زمانی که نخست وزیر «دو چهره حرفه ای را برای وزارتخانه های دفاع و کشور برنگزیند، آنچه از کشور باقی می ماند به ورطه سقوط خواهد رفت.»

شریفی بلوک های سیاسی عراق را به محدود ساختن نخست وزیر و نداشتن اراده واقعی برای اصلاحات متهم کرد.

پارلمان عراق هفته پیش نامزدهای معرفی شده عبادی برای پست های حساس وزارت کشور و وزارت دفاع را با طرح سوالاتی درباره توان او درباره حمایت از دولتی فراگیر، که از آن به عنوان اقدامی ضروری برای مقابله با تهدید فزاینده داعش یاد می شود، رد کرد.

خشم عمومی از رده های بالای ارتش و دولت عراق همچنان شدید است. شمار زیادی از خانواده های سربازان عراقی که در پایگاه نظامی سقلویه کشته شده اند، روز سه شنبه در مقابل ساختمان های دولتی در استان دیوانیه تظاهرات کردند و خواستار بازگرداندن اجساد فرزندانشان برای خاکسپاری شدند.

در این میان، وسام الجمیلی، یکی از شیوخ بزرگ قبیله ای در فلوجه، به الشرق الاوسط گفت که شمار زیادی از سنی های عراق اکنون به صورتی فزاینده از زندگی تحت حکومت داعش ناراضی هستند.

وی به الشرق الاوسط گفت: «فلوجه هفته پیش شاهد درگیری بود که به کشته شدن حدود ۱۲ نفر از دو طرف انجامید. این درگیری پس از آن رخ داد که قبایل سنی با گسترش حاکمیت داعش در داخل شهر و مداخله آنها در زندگی اجتماعی مردم مخالفت کردند.»

جمیلی گفت: «شورشیان قبایل سنی اکثریت را در شهر تشکیل می دهند اگر چه ظاهرا داعش کنترل را در دست دارد.» وی تایید کرد که افزایش شمار جهادی های خارجی در فلوجه به تحریک تنش های فرقه ای و اجتماعی منجر شده است.