اگر موسیقی کلاسیک و جاز و غربی و آفریقایی و شرقی یکجا جمع شوند چه می شود؟ خب، یک موسیقی جدید و نوین پدید می آید. این گفته شرکت کنندگان در پروژه موسیقی بریجز یا پل ها در فرانکفورت آلمان است.
جوانا لیونر دالهوف فلوت زن و یکی از دو بنیانگذار این طرح می گوید «این پروژه در سال ۲۰۱۶ برای گردهم آوردن موزیسین ها و نوازندگان آلمانی و پناهجو آغاز شد. من همیشه دوست داشتم با موسیقی در فرهنگ های گوناگون آشنا شوم».
انکه کارن مر مسئول امور فرهنگی این پروژه گفت «این طرح به منظور برقراری ارتباط برابر انجام می شود. وقتی موزیسین ها و نوازندگان آلمانی و غیر آلمانی با یکدیگر تمرین می کنند نه تنها آلمانی ها به پناهجویان کمک می کنند بلکه پناهجویان هم در مقابل نمایی از موسیقی ارزشمند محلی را ارائه می کنند. این نوازندگان آلمانی علاقه زیادی به موسیقی فرهنگ های دیگر دارند».
این ویژگی باعث شد تا پروژه به عنوان برنده جایزه تاثیر ویژه از سوی موسسه کی اف دبلیو اشتیفتونگ برگزیده شود. این جایزه ۴۵ هزار یورویی (۵۲ هزار دلاری) به پروژه های ارتباط سازی بین پناهجویان و جامعه آلمان اهدا می شود.
زیگفرید مدیر اجرایی این موسسه گفت «این جایزه به پروژه های پیشرو اهدا می شود؛ پروژه هایی که راهکارهایی برای مشکلات جامعه مطرح می کنند».
این موسسه از پروژه های قابل اجرا در سراسر آلمان و طرح هایی که به سود شهروندان آلمانی و پناهجویان هستند حمایت می کند».
مسئولان این پروژه می گویند‌«هر چند همه نوازندگان حرفه ای یا آماتور رده بالا هستند اما اجرای موسیقی برای همه نوازندگان یک تجربه آموزنده است».
دالهوف می گوید «وقتی تنوع و شیوه های گوناگون موسیقی یکجا جمع شوند تجربه جدیدی به وجود می آید».

او افزود «این پروژه نه گروه موسیقی را در برمی گیرد. این گروه ها از شهروندان آلمانی و پناهجو و آلمانی های مهاجر تبار تشکیل شده اند». یکی دیگر از نوازندگان، طبل زنی به نام میرویس نیدا است که خانواده اش در دهه هشتاد میلادی (دهه شصت) از افغانستان به آلمان مهاجرت کردند.
نیدا وقتی که به عنوان مترجم کارهای موسیقی افغانی فعالیت می کرد برای اولین بار در «بریجز» شرکت کرد. در آن زمان، غیبت یکی از طبل زنان باعث شد تا نیدا که ساز طبل همراهش بود در آنجا هنرنمایی کند.
نیدا که در آلمان بزرگ شده میراث موسیقی افغانستان را به همراه دارد. پژمان جان پناه نوازنده سومی است که در کنار دالهوف و نیدا در این گروه هنرنمایی می کند. او در رادیو به کارهای فنی مشغول بوده است.
جان پناه می گوید «زبان موسیقی برای چه آلمانی ها و چه ایرانی ها یا آفریقایی ها یکی است.. ما موسیقی جدیدی عرضه می کنیم».
این نوازندگان که نمی توانند در کلاس های موسیقی رسمی آموزش ببینند در کارگاه های ماهانه در مناطق گوناگون فرانکفورت شرکت می کنند. حالا «بریجز» یک گروه موسیقی دارد. دالهوف گفت «هدف ما این است که یک گروه ارکستر کوچک تشکیل دهیم».