مسکو نسبت به بغرنج شدن وضعیت ادلب هشدار داد

مسکو: رائد جبر

مسکو روز گذشته میزبان مذاکراتی میان ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه برای هماهنگی جهت اقدامی در خصوص تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از سوریه بود.
به گزارش الشرق الاوسط، کاخ کرملین نیز اعلام کرد که برای نشست سه‌گانه آستانه در حال آمادگی است و وزارت خارجهٔ آن نیز نسبت به «بغرنج شدن زودهنگام» ادلب هشدار داد و بر ضرورت عدم سرایت این وضعیت به مناطق شرق فرات تأکید کرد.
«یوری اوشاکوف» مشاور رئیس‌جمهوری روسیه نیز روز گذشته پیش از دیدار دو رئیس‌جمهور ترکیه و روسیه تأکید کرد که روسیه اهمیت زیادی برای هماهنگی اقدامات در جهت حل و فصل اوضاع سوریه با طرف ترکیه‌ای قائل است.
اوشاکوف یادآور شد که اوضاع کنونی در سوریه، با توجه به تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی خود از این کشور در جریان مذاکرات پوتین و اردوغان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
به گفته وی، در این دیدار توجه خاصی به اجرای توافقنامه دوجانبه روسیه-ترکیه دربارهٔ منطقه کاهش تنش در استان ادلب سوریه خواهد شد.
کاخ کرملین نیز پیش از شروع مذاکرات دو رئیس‌جمهور از اعلام موضع خود نسبت به تصمیم ترکیه در خصوص منطقهٔ کاهش تنش در شمال سوریه خودداری کرد با اینکه یکی از موضوعات اصلی نشست بود.
در این میان، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن ابراز نگرانی شدید از آخرین وضعیت ادلب اظهار کرد: شرایط در منطقه کاهش تنش رو به وخامت است.
وی در نشست رسانه‌ای که در محل این وزارتخانه برگزار شد، تأکید کرد: در پی خروج مخالفان میانه‌رو، منطقه تحت کنترل هیئت تحریرالشام درآمده است.
وی عنوان کرد رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که تمام نیروهای نظامی این کشور سوریه را ترک می‌کنند، با این وجود از آن زمان گزارش‌های متناقضی در مورد زمانبندی اجرای این تصمیم منتشر شده‌است.
وی ضمن تأکید بر ضرورت تقدیم منطقهٔ شرق فرات به مقامات رسمی سوریه، عنوان کرد نیروهای غیرقانونی آمریکا و هم‌پیمانان آن در ائتلاف بین‌المللی قادر به خارج کردن تروریست‌های شرق سوریه به دیگر مناطق سوریه نیستند.
از سوی دیگر هشدارهای سیاسی سوریه نسبت به وخیم شدن اوضاع در ادلب با اعلام جلوگیری ارتش سوریه از حملهٔ جبهه النصره به پایگاه‌های ارتش در ادلب همزمان شد.
سرگئی سولوماتین، رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه گفت، جبهه النصره همزمان به پایگاه‌های نیروهای دولت سوریه در دو منطقه ابوالضهور در شرق ادلب واقع در شمال سوریه و ابوشرجی حمله کرد.
وی تصریح کرد، تشکیلاتی متشکل از ۱۵۰ تا ۲۰۰ نیروی مسلح در هر یک از دو محور مستقر بودند که با ۱۵ تا ۲۰ خودروی حامل سلاح‌های سنگین قصد تجاوز به پایگاه‌های ارتش سوریه را داشتند.
سولوماتین افزود، تروریست‌ها توانستند به خطوط دفاعی ارتش سوریه به عمق یک و نیم کیلومتر نفوذ کنند و سپس ارتش با پشتیبانی جنگنده‌ها و توپخانه با آنها مقابله کرده و با وارد کردن خسارت‌های سنگین آنها را به پشت خط تماس عقب راند.
وی ادامه داد، این مرکز با طرف ترکیه‌ای برای اطلاع از وضعیت در منطقه حمله تماس برقرار کرد.
گفتنی است علیرغم اختلاف‌هایی که روسیه و ترکیه دارند اما در طول ۷ سال گذشته دوشادوش هم برای ایجاد راه‌حل سیاسی جهت حل بحران سوریه تلاش می‌کنند و آخرین توافق آنها بعد از اعلام خروج نیروهای آمریکایی توسط ترامپ در خصوص عملیات میدانی در سوریه بود.