محمد بن زاید: موضع ملک سلمان مسیر منطقه را برای دهه ها ترسیم می کند* شورشیان منزل رئیس جمهور سابق و پسرش را محاصره می کنند… و برای برگزاری انتخابات برنامه ریزی می کنند

شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان و در مقابل وی شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی  معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح امارات در بازدید از نیروهای شرکت کننده در ائتلاف حمایت از مشروعیت یمن در پایگاه هوایی ملک فهد در طائف.. با حضور شیخ حمدان بن محمد بن راشد ولیعهد دبی و شیخ هزاع بن زاید مشاور امنیت ملی و معاون رئیس شورای اجرایی ابوظبی (عکس از بندر الجلعود)

شاهزاده محمد بن سلمان وزیر دفاع عربستان و در مقابل وی شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح امارات در بازدید از نیروهای شرکت کننده در ائتلاف حمایت از مشروعیت یمن در پایگاه هوایی ملک فهد در طائف.. با حضور شیخ حمدان بن محمد بن راشد ولیعهد دبی و شیخ هزاع بن زاید مشاور امنیت ملی و معاون رئیس شورای اجرایی ابوظبی (عکس از بندر الجلعود)

حکومت مشروع یمن، علی عبدالله صالح را تهدید کرد که پرونده رابطه وی با سازمان القاعده را خواهد گشود و تأکید کرد که در آینده هیچ گفتگویی با او وجود نخواهد داشت و او خارج از هر گونه روند حل و فصل سیاسی در کشور خواهد بود.

ریاض یاسین وزیر خارجه یمن روز گذشته در یک کنفرانس مطبوعاتی که در لندن برگزار شده بود، اعلام کرد که حکومت عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مشروع یمن از استفاده کردن از «القاعده» در کشمکش های کنونی در کشور نگران است. وی گفت: «حوثی ها و صالح تلاش می کنند امنیت و ثبات را در یمن و منطقه بر هم بزنند و صالح از رابطه اش با القاعده برای تحقق اهداف خود سوء استفاده می کند».

یاسین با تأکید بر نپذیرفتن درخواست صالح برای گفتگوهای آشتی، توضیح داد: «این درخواست ها پس از این که باعث این همه ویرانی شد، غیر قابل قبول است. صالح در گفتگوهای سیاسی آینده هیچ جایی ندارد». وی همچنین هر گونه توافق با حوثی ها پیش از خروج آنها از تمامی شهرهای تحت کنترلشان را رد کرد.

در همین راستا، پس از آنکه مسلحان حوثی اقدام به قرار دادن مراکز ایست بازرسی در نزدیکی منزل صالح در خیابان حده در صنعا و منزل سرلشکر احمد صالح پسر وی در محله فج عطان کردند، تنش میان شورشیان و صالح بالا گرفت. این در حالی است که خبرهایی مبنی بر محاصره منازل سران برجسته حزب کنگره ملی خلق، که اعلام کرده بودند مشروعیت را تأیید می کنند، نیز شنیده می شود.

در همین حال «کمیته عالی انقلاب» حوثی ها جلسه ای با رئیس و اعضای کمیته عالی انتخابات عمومی و همه پرسی تشکیل داد تا «امکان آمادگی این کمیته برای تسریع اجرای انتخابات» را بررسی کنند. «الشرق الأوسط» از منابع آگاه اطلاع یافت که انتخاباتی که حوثی ها برای اجرای آن تلاش می کنند، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی و محلی است تا مشروعیت خود را تثبیت کنند و جامعه بین المللی را در مقابل کار انجام شده قرار دهند.

از سوی دیگر، شیخ محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده عالی نیروهای مسلح امارات، از پایگاه هوایی ملک فهد در شهر طائف عربستان بازدید کرد و طی این بازدید با نیروهای اماراتی شرکت کننده در ائتلاف عربی و عملیات «بازگرداندن امید»، از جمله افسران و اعضای اسکادران پنجم دیدار کرد.

شیخ محمد بن زاید در این دیدار از دیدگاه خردمندانه ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نسبت به متغیرهای منطقه قدر دانی کرد و گفت: «این موضع با عظمت (طوفان قاطع) روند سیاسی و توسعه منطقه را در دهه های آینده ترسیم خواهد کرد».