بیروت: ویویان حداد

آگهی تبلیغاتی کمپین ملی آگاهی بخشی در مورد سرطان سینه در لبنان در سال ۲۰۱۸ با مشارکت الیسا پخش شد. این آگهی تبلیغاتی با ترانه «مشوار رایحین مشوار» با صدای الیسا آغاز می شود. الیسا در روزهای ۱۳ و ۱۴ اکتبر با گروهی از زنان و خانواده ها در منطقه حرش بیروت ملاقات می کند.
الیسا که به سرطان سینه مبتلا شد حالا با حضور در این کمپین از تجربه خود می گوید. حدود یکماه پیش الیسا خبر ابتلا به سرطان را با آهنگ «الی کل اللی بحبونی» (به همه کسانی که دوستم دارند) اعلام کرد. این هنرمند لبنانی با اراده و شجاعت این مرحله را پشت سرگذاشت و مورد درمان قرار گرفت. وزارت بهداشت لبنان تصمیم گرفته تا از الیسا در کمپین سالانه خود با موضوع آگاهی بخشی در مورد سرطان سینه و لزوم تشخیص زودهنگام این بیماری و ماموگرافی مجانی برای زنان کمک بگیرد .
الیسا در این آگهی لباس صورتی پوشیده و از همین رنگ هم در پس زمینه آگهی استفاده شده است. روبان صورتی نماد بین المللی برای آگاهی بخشی در مورد سرطان پستان است. البته غسان حاصبانی وزیر بهداشت لبنان هم در این تبلیغ در کنار الیسا ظاهر می شود و دو نفر در مورد این بیماری گپ کوتاهی می زنند و سپس به منطقه حرش بیروت می روند تا با حاضران در آنجا در مورد نحوه مقابله با بیماری صحبت کنند و اطلاعات مورد نیاز در این خصوص را در اختیار زنان مبتلا به سرطان سینه قرار می دهند. در این تبلیغ بر لزوم اجرای آزمایش و معاینات پزشکی و ماموگرافی برای تشخیص زودهنگام بیماری تاکید شده است. این آگهی با ترانه معروف خواننده لبنانی قدیمی رونزا «مشوار رایحین مشوار»‌اما با صدای الیسا آغاز می شود. اگهی تبلیغاتی موسوم به «مشوار ما ینتسی» (مسیر فراموش نشدنی) زیر نظر وزارت بهداشت لبنان تهیه شده است.
این اگهی تبلیغاتی واکنش گسترده طرفداران هنرمند و غیر هنرمند الیسا در شبکه های اجتماعی را به دنبال داشت. اغلب دوستداران الیسا از مشارکت او در این اگهی با تعریف از الیسا برایش آرزوی بهبودی کامل کردند. برخی دیگر هم این اقدام الیسا در راستای آگاهی بخشی در مورد سرطان سینه و ارتباط مستقیم با مردم را شجاعانه خواندند. الیسا چندین بار با مطبوعات و رسانه ها در مورد تجربه شخصی اش با سرطان سینه صحبت کرد. چندی پیش، الیسا در مراسمی که توسط ملحم ریاشی وزیر اطلاع رسانی برای تقدیر از او برگزار شد گفت «از زنان می خواهم تا آزمایش های دوره ای برای تشخیص زود هنگام این بیماری را جدی بگیرند.» او در مورد تجربه شخصی اش یادآور شد «اصلا فکرش را هم نمی کردم که دوره دشواری که پشت سر گذاشتم دلیلی برای قدردانی از من شود. اما حالا که واکنش مردم را در مورد ترانه (الی کل اللی یحبونی) می بینیم از این قدردانی خوشحال تر می شوم.»
او افزود «خب، روزهای سختی را پشت سر گذاشتم. اما وقتی به این فکر می کنم که با همین تجربه تونستم یک نفر را به معاینه و تست برای تشخیص زودهنگام بیماری سرطان سینه تشویق کنم می بینم که حقم را گرفتم و حتی بیش از آنچه تصور می کردم موفق شدم.»