خاطرات بانوی سینما فردا در «الشرق الأوسط».. از «روز خوش» تا منازعات سیاسی

عمر شریف و فاتن حمامه در صحنه ای از فیلم « درگیری درون دره»

عمر شریف و فاتن حمامه در صحنه ای از فیلم « درگیری درون دره»

 

عمر شریف ستاره بزرگ بازیگری مصر، دیگر قادر به تشخیص برجسته ترین فیلم های خود «دکتر ژیواگو» و «لورنس عربستان» نیست، وی همچنین قادر نیست درک کند که فاتن حمامه، بانوی سینمای عربی، و همسر سابق وی، اخیراً دار فانی را وداع گفت.

این اطلاعات بر زبان طارق شریف، فرزند عمر شریف، جاری شد که فاش کرد پدرش از سه سال پیش با بیماری آلزایمر دست و پنجه نرم می کند. طارق شریف در اظهاراتی به روزنامه فرانسوی «الموند» گفت: «پدرم به بیماری آلزایمر مبتلا شده است، و تشخیص این که در چه مرحله ای زندگی می کند برای او بسیار سخت است… به نظر می رسد که وضعیت او بهبود نخواهد یافت بلکه بدتر خواهد شد».

پسر عمر شریف ادامه می دهد: «از دست دادن حافظه چیزهای خاص و جزئیات آن ها را تحت تأثیر قرار می دهد، مثلاً این که چه زمانی در مکانی معین حضور داشت، یا در فلان فیلم مشخص با چه بازیگری کار کرد. گاهی اوقات اتفاق می افتد که درباره فیلمی سخن می گوید اما نام فیلم را فراموش می کند یا آن را به نام دیگری می نامد مانند (لورانس عربستان)».

در همین راستا، «الشرق الأوسط» از فردا نشر خاطرات فاتن حمامه را شروع می کند که شامل ۱۵ قسمت خواهد بود و مسیر هنری این بازیگر برجسته مصری را از زمان ظهور در اولین فیلم خود در سال ۱۹۴۰ با نام «روز خوش» که در آن با فقید محمد عبد الوهاب آهنگساز بزرگ مصری نقش بازی کرد، تا منازعات سیاسی او با فقید جمال عبد الناصر رئیس جمهور مصر، و صلاح نصر رئیس دستگاه امنیتی وی را شامل می شود.