نیروهای داعش - عکس از رویترز

نیروهای داعش – عکس از رویترز

از آغاز انقلاب سوریه، به ویژه پس از نقطه عطف خونینی که موجب حمایت نظامی از ارتش آزاد سوریه برای مقابله با جنایات رژیم بشار اسد شد، که از سوی ایران و شبه نظامیان شیعه تند رو مورد حمایت قرار می گیرد، موضع گیری اداره آمریکا بر مبنای مخالفت با مسلح کردن ارتش آزاد و انقلابی های سوری بود.

بهانه اعلام شده از سوی اداره آمریکا این بود که از وقوع سلاح به دست های اشتباه ترس دارد. اما آنچه به طور خاص در دو سال گذشته در عراق و سوریه اتفاق افتاده و می افتد، با آنچه اداره آمریکا گفت کاملاً منافات دارد. زیرا به طور مثال با هر بار عقب نشینی ارتش عراق در مقابل «داعش»، اسلحه آمریکایی به دست این سازمان افراطی می افتد، و با وجود همه این ها، اداره آمریکا به حمایت نظامی از دولت بغداد ادامه می دهد!

ادامه سقوط سلاح های آمریکایی به دست داعش، چیز جدیدی نیست، پیش تر در موصل این امر اتفاق افتاد، و در چند روز گذشته در رمادی نیز تکرار شد. چرا که پس از عقب نشینی ارتش عراق از رمادی، سازمان داعش مقدار زیادی اسلحه و تجهیزات نظامی برجای مانده از آن ها را به دست گرفت. وزارت دفاع آمریکا می گوید نیروهای عراقی که از رمادی عقب نشینی کردند، مقدار زیادی کمک های نظامی، از جمله نزدیک به ۶ تانک و ۱۰۰ دستگاه خودرو و تعدادی قطعات توپخانه را بر جای گذاشتند. یک افسر ارتش عراق نیز گفت: «سازمان «داعش» در رمادی ، مخزنی از ذخیره مهمات را تصاحب کرد که برای ادامه ماهها نبرد داعش کافی است!

همه این اتفاقات در حالی صورت می گیرد که اهالی رمادی، و به طور کل اهالی استان انبار، از آمریکایی ها و دولت عراق درخواست می کنند تا برای دفاع از خود در مقابل داعش آن ها را مسلح کنند؛ همان گونه که با کردها رفتار شد و آن ها برای دفاع از خود مسلح شدند. اما آمریکایی ها به علت مخالفت دولت عراق، آن ها را مسلح نکرد. و اینک آمریکا ارتش عراق را متهم می کند که عقب نشینی او در نتیجه پیش بینی های اشتباه بوده است نه به علت قدرت «داعش» !

علاوه بر این حکومت عراق هنوز هم طرح تأسیس گارد ملی عراق، که می تواند مبارزان سنی را زیر چتر دولتی ببرد و در نهایت با «داعش» نبرد کند را به تعویق می اندازد! بنابراین و فراتر از تمامی این ها، و با وجود مخالفت آمریکا برای مسلح کردن سنی های عراق، یا انقلابیون معتدل سوری، سلاح های آمریکایی و همچنین سلاح های روسی به دست سازمان «داعش» افتاد!

البته کار به این جا خاتمه نمی یابد، زیرا به طور مثال با عقب نشینی نیروهای اسد از تدمر، اسلحه و مهمات به دست «داعش» افتاد نه به دست انقلابیون میانه رو سوری؛ و این باعث شد که داعش به سلاح های به غنیمت گرفته شده در عراق و سوریه افتخار کند. با وجود تمام این ها و با وجود منتشر شدن افراط گرایان در سوریه و پیش روی «داعش» در آن جا به علت ضعف واضح رژیم اسد، اما ایالات متحده هنوز هم تمایلی به مسلح کردن ارتش آزاد سوریه، و انقلابیون میانه رو ندارد! بنابراین، آیا امروز می توان گفت که استراتژی آمریکا تنها در عراق شکست خورده است؟

پاسخ این است که آمریکا نه تنها در عراق، بلکه در سوریه، و در کل منطقه شکست خورده است، و ساده ترین مثال بر این مدعا، مخالفت آمریکا با مسلح کردن میانه روها در سوریه و عراق است، در حالی که سلاح های آمریکایی و غیر آمریکایی، روز به روز به دست «داعش» می افتد که اینک تبدیل به سازمانی شده است که به سلاح های آمریکایی مسلح است!