شکست را نمی خواهد اما واقعیت از او قوی تر است

«مینا راه می رود» فیلمی از یوسف برکی کارگردان کانادایی و افغانی الاصل که در جشنواره بین المللی فیلم قاهره شرکت کرده است

«مینا راه می رود» فیلمی از یوسف برکی کارگردان کانادایی و افغانی الاصل که در جشنواره بین المللی فیلم قاهره شرکت کرده است

«مینا راه می رود» فیلمی به کارگردانی یوسف برکی کارگردان کانادایی، افغانستانی الاصل است که نمونه ای از یک دختری افغانی ۱۲ ساله را ارائه می دهد که نمی خواهد زندگی او را شکست دهد.

این فیلم ۱۱۰ دقیقه ای، که در جشنواره بین ‌المللی فیلم قاهره شرکت کرده است، یک تجربه غنی  را به نمایش می گذارد که به نظر می رسد خلاصه کردن آن در یک فیلم داستانی دشوار است، اما برای بیان زندگی هزاران نفر از کودکان، به ویژه دختران، در کشوری که ده ها سال است از جنگ رنج می برد کافی است.

مینا دختر جوانی است که با پدر و پدر بزرگ بیمار خود زندگی می کند، مادر مینا طی دوره حکومت جنبش طالبان در افغانستان از دنیا رفت، و پس از اعتیاد پدر به مواد مخدر و بی کار شدن او، مینا خانه دار و نان آور خانواده می شود.

با وجود این که مینا برای به دست آوردن مقدار کافی پول برای داروی پدر بزرگش و غذا برای سه نفر، هر روز به بازار می رود، اما او اصرار دارد که به مدرسه برود و درس بخواند، زیرا با توجه به سخنان معلم او در فیلم، مینا معتقد است که «آموزش راه شناخت درون است و  پس از آن راه معرفت خدا است».

پدر بزرگ می میرد ومینا به دنبال پدرش می گردد تا او را در یکی از لانه های معتادان در حالت نعشه پیدا می کند، وتلاش می کند او را برای دفن پدر بزرگش هوشیار کند، اما فایده ای ندارد، و تشییع جنازه را با کمک همسایگان و دوستان دست فروش خود انجام می دهد.

پس از مرگ پدر بزرگ که مینا از او نگهداری می کرد، پدر مینا متوجه می شود که «مرغ تخم طلا»  دیگر پول بیشتری نمی آورد، به همین خاطر پدر از فروش او به یک مرد مسن تر از خودش خجالت نمی کشد، تا مهریه او را بگیرد و آن را برای مواد مخدر صرف کند.

مینا راهی جز فرار از این ازدواج و ترک خانه نمی بیند، اما سر نوشتی که در انتظارش است بهتر از فرار نیست. مینا اینک به گدایی در خیابان های کابل تبدیل می شود.

این فیلم به کارگردانی و فیلم برداری و فیلمنامه نویسی یوسف برکی (۲۶ سال) است، و پیش از این در ماه فوریه (بهمن ماه گذشته) در جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد، و در چندین جشنواره دیگر در اروپا نیز به معرض نمایش در آمد، و در جشنواره بین المللی فیلم قاهره در رقابت های رسمی بین المللی، که شامل ۱۶ فیلم می باشد، شرکت کرده است.

سی و هفتمین دوره جشنواره بین المللی قاهره از ۱۱ تا ۲۰ نوامبر (آبان ماه) برگزار می شود، و بیش از ۱۰۰ فیلم در بخش ها و مسابقات مختلف به معرض نمایش گذاشته می شوند.