عکس از ایرنا

عکس از ایرنا

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز سه شنبه به همراه سران کشورهای آسیایی و نیز مقامات بین المللی از جمله ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و بان کی مون دبیر کل سازمان ملل در نشست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی آسیا در شهر شانگهای چین شرکت می کند.

نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) هر چهار سال یک بار و اجلاس وزرای امور خارجه آن هر دو سال یک بار برگزار می شود.

روابط ایران با روسیه و چین از نظر اقتصادی و سیاسی اهمیت دارد. ایران همچنین امیدوار است که در مذاکرات جامع اتمی با قدرت های جهانی، بتواند همزمان با تیره شدن مناسبات روسیه با غرب بر سر اوکراین، نظر مساعد مسکو را در این گفتگو ها جلب کند.

ایران به همراه کشورهای افغانستان، آذربایجان، بحرین، کامبوج، چین، مصر، هند، عراق، اردن، قزاقستان، قرقیزستان، مغولستان، پاکستان، فلسطین، کره جنوبی، روسیه، تاجیکستان، تایلند، ترکیه، امارات عربی متحده، ازبکستان و ویتنام عضو این سازمان هستند.

کشورهای غیرعضو نیز عبارتند از: ارمنستان، بوتان، برونئی، قبرس، گرجستان، کویت، لائوس، لبنان، مالدیو، میانمار، نپال، عمان ، کره شمالی، عربستان سعودی، سنگاپور، سوریه، تایوان، تیمورشرقی، ترکمنستان و یمن.

همچنین نمایندگان کشورهای بنگلادش، اندونزی، ژاپن، مالزی، فیلیپین، قطر، سریلانکا، اوکراین و آمریکا به عنوان ناظر در نشست های این کنفرانس حضور پیدا می کنند.

اتحادیه عرب و سازمان امنیت و همکاری های اروپایی نیز از جمله سازمان های بین المللی ناظر در این کنفرانس محسوب می شوند.

سخنگوی سفارت ایران در پکن هم روز دوشنبه در گفت وگو با ایسنا اعلام کرد: بنا به اعلام سخنگوی وزارت خارجه چین حسن روحانی رییس‌جمهور ایران به دعوت رسمی “شی جین پینگ” رییس جمهور چین ۲۰ تا ۲۲ می (۳۰ اردیبهشت تا ۱ خرداد) برای دیدار رسمی و حضور در نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا وارد شانگهای می شود.

معاون وزیر خارجه چین پیشتر گفته است که رییس جمهور چین طی این کنفرانس با همتایان ایرانی، روس، قزاق و قرقیز دیدار می کند و با آن ها در باره توسعه بیش از پیش روابط دو جانبه و مسایل مورد توجه مشترک بین المللی و منطقه ای تبادل نظر می کند.

به گفته وی، تاکنون رهبران، مسوولان و نمایندگان ۴۶ کشور و سازمان بین المللی از جمله سران ۱۱ کشور، دو رهبر دولتی و ۱۰ مسوول سازمان بین المللی برای شرکت در این نشست اعلام آمادگی کرده اند.

چین در این نشست به طور رسمی ریاست کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) را بر عهده می گیرد و تا سال ۲۰۱۶ ریاست بر عهده چین خواهد بود.

چن گوا پینگ، موضوع این دور از نشست سران سیکا را ˈتقویت گفت و گو، اعتماد و همکاری، صلح، ثبات و همکاریˈ عنوان کرد.

«کنفرانس تعامل و اقدامات اعتماد سازی در آسیا»، در اکتبر سال ۱۹۹۹ به پیشنهاد نور سلطان نظریایف رئیس جمهوری قزاقستان با هدف فعال کردن همکاری برای صلح و ثبات تأسیس شد.

سال ۲۰۰۲ و ۲۰۰۶ نخستین و دومین نشست سران کنفرانس مذکور در قزاقستان و همچنین سومین اجلاس در سال ۲۰۱۰ در ترکیه برگزار شد.

به گفته کارشناسان، اجلاس سیکا جای خود را در کنفرانس های مهم بین المللی باز کرده است. طرفداران ”سیکا“ معتقدند که برای اولین بار در آسیا مجمعی دائمی برای همکاری‌های دو جانبه و چند جانبه در مورد مسائل کلیدی امنیت بین‌المللی از جنگ علیه تررویسم گرفته تا خلع سلاح هسته‌ای، تشکیل شده است.

با توجه به اینکه شرایط ژئوپولیتیک و امنیتی در آسیا و جهان به سرعت در حال تغییر و تحول است و از سوی دیگر از اوائل دهه ۱۹۹۰ همگان شاهد حرکت مستمر قدرت و نفوذ به سوی آسیا بوده اند، لذا پیش‌بینی می‌شود که مرکز ثقل ژئوپولیتیک جهانی و امور ژئو اکونومی به تدریج به سوی آسیا انتقال یابد و در این چارچوب کنفرانس سیکا نیز در جهت بهبود و ارتقای همکاری های این کشورها نقش قابل توجهی ایفا می کند.