رسانه

رسانه

مسافرت های نوروزی تهرانی ها، ضبط ساختمان و دارایی های بنیاد علوی در آمریکا، شکایت شماری از ایرانیان از تعدادی از بانک های انگلیس به دلیل مسدود کردن حساب های بانکی از جمله رویداد های بود که در رسانه‌های مکتوب بین‌المللی بازتاب داشت.

واشنگتن پست

این روزنامه گزارشی را در مورد ایام نوروز و مسافرت گسترده شهروندان تهرانی به چاپ رسانده است و در آن آمده است: مهمترین دستاورد این تعطیلات کاهش آلاینده ها و پاکی هوا است.

در این مقاله با اشاره به اینکه با آغاز فصل بهار جمعیت کثیری از اهالی تهران به مسافرت می روند، می نویسد: کسانی که در شهر می مانند، از موهبت هوای پاک و مطبوع بهره مند می شوند.
 بیشتر مراکز تجاری و مراکز آموزشی تهران در این ایام تعطیل است، اثری از ترافیک شهر و آلودگی هوا نیست.

نویسنده گزارش از رفتن به قله توچال نیز غافل نمی ماند و در مورد مشاهدات خود از آنجا می نویسد: اگر این روزها، بر فراز قله “توچال” در ۱۳ هزار پایی بام شهر بایستی، به وضوح می توانی همه تهران را با شفافیت کامل تماشا کنی، این منظره در سایر ایام سال به ندرت قابل تجربه کردن است.



نویسنده با اشاره به جمعیت افزون بر ۱۲ میلیون نفری تهران و اینکه این شهر فقط در ایام نوروز خالی از جمعیت است، می نویسد: اغلب اهالی شهر از فرصت تعطیلات ۱۶ روزه نوروز استفاده می کند تا به مسافرت بروند.


در پایان این مقاله آمده است: علاوه بر جاذبه های فراوان گردشگری شهر تهران و جاذبه های دیدنی دو شهر تاریخی اصفهان و شیراز، صدها هزار نفر هم در روز های تعطیل نوروز به شهر های حاشیه دریای خزر سفر می کنند.



نیویورک تایمز

این روزنامه در مقاله‌ای از تلاش برای آزاد سازی امیر حکمتی درجه دار سابق نیروی دریای آمریکا که در ایران زندانی است، خبر می‌دهد و در این زمینه می نویسد: پزشک پدر حکمتی در نامه‌ای خطاب به مقامات قضایی ایران خواستار آن شده است که با توجه به بیماری سخت پدر امیر، زمینه آزادی و بازگشت وی به خانواده اش را فراهم کنند.

به نوشته این روزنامه علی حکمتی پدر امیر، استاد میکروبیولوژی کالج علمی کاربردی میت در شهر فلینت ایالت میشیگان است که در روز ۲۵ مارس به بیمارستانی در ایالت میشیگان آمریکا مراجعه و در آن جا بستری شده است.

نیویورک تایمز با اشاره به اینکه در این نامه نوشته شده است که روشن نیست پدر حکمتی چه مدتی را با توجه به سابقه بیماری دیابت، سکته مغزی و تومور مغزی غیرقابل جراحی فرصت حیات خواهد داشت، پیشینه بازداشت وی و اینکه پیشتر به جرم جاسوسی برای سیا محکوم به به اعدام شده بود، یاد آور می شود.

به نوشته این روزنامه روشن نیست که امیر حکمتی از وضعیت بیماری پدرش آگاهی داشته باشد.

نیویورک پست

این روزنامه در گزارشی صدور حکم یک قاضی فدرال آمریکا برای فروش برج مید تاون متعلق به ایران و اظهارات وی که گفته‌ است، خانواده‌ های بازماندگان حملات تروریستی، از جمله حملات یازدهم سپتامبر، در دریافت غرامت از طریق مصادره این ساختمان در اولویت قرار دارند و به نقل از وی در مورد بنیاد علوی می نویسد: «آنها می‌ دانستند که فعالیت آنها در ارتباط مستقیم با دولت ایران است و سرمایه‌های شناور از طریق بانک ملی هدایت می‌شد.»

این روزنامه می افزاید: «قاضی گفته است، هر چند بنیاد علوی امور خیریه مختلفی نیز انجام داده‌ است، اما اقداماتی که به وکالت از شرکت‌ های “آسا”، بانک ملی، و حکومت ایران انجام داده گناهکار بودن این بنیاد را مسجل می‌کند.»

این روزنامه می افزاید: «بنیاد علوی که از مالکان ساختمان یادشده است در دهه ۱۹۷۰ توسط دولت شاه و تحت عنوان “بنیاد پهلوی” ایجاد شد، اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ نام آن به بنیاد علوی تغییر یافت و به یکی از زیر مجموعه های بنیاد مستضعفان تبدیل شد.»

نیویورک پست می نویسد: «مسئولین بنیاد علوی گفته‌اند که برای مقابله با این حکم دادگاه، فرجام‌خواهی خواهند کرد.»

گاردین

این روزنامه گزارشی به چاپ رسانده است که در آن خبر داده که ۱۲ تن از ایرانیان مقیم کشور انگلستان از ۳ بانک بزرگ بریتانیایی به دلیل رفتار نژاد پرستانه و تبعیض آمیز به دادگاه عالی انگلستان شکایت کردند. این سه تن با ارسال دادخواست به این دادگاه، خواستار جریمه از این بانک ها شدند.

گاردین می‌نویسد بانک رویال بانک او اسکاتلند (آر- بی – اس) و بانک «نشنال وست ستر» و همچنین «لویدز بانک» انگلستان طی ارسال نامه ای به تمامی شعب خود در سراسر انگلیس اعلام کرده اند که نباید فرصت مالی به هر تبعه انگلیسی هم که سابقه ایرانی دارد و در انگلستان زندگی می کند، داده شود و بایستی حساب های آنها نزد بانک های انگلیسی مسدود شود.

این روزنامه با اشاره به اینکه وکیلان موسسه بلک استون ، موسسه ای حقوقی است که وکالت حدود ۲۰ ایرانی را بر عهده دارد، به نقل از این موسسه می نویسد: «داد خواستی علیه بانک های مورد اشاره تنظیم شده و درخواست غرامت شده است.»

این موسسه اعلام کرده که برای مقابله با این مشکل ، ابتدا دست به اقداماتی فردی زده اند ، اما اکنون از دادگاه خواسته اند تا علیه این بانک ها دادخواستی گروهی صادر شود. به نوشته گاردین اتهام تبعیض نژادی علیه هر سه بانک مطرح شده و گفته می شود ممکن است در مورد بانک های دیگر بریتانیا نیز اعمال شود.

به نوشته گاردین به نقل از موسسه حقوقی: به موجب قانون برابری، هر ادعای تبعیضی باید قبل از گذشتن مدت شش ماه از تبعیض ادعا شده مطرح شود، یعنی کسانی که حساب خود را مدت ها قبل بسته اند اکنون دیگر نمی توانند از این قانون استفاده کنند.

گاردین هم چنین بیانیه های سه بانک را در رد اعمال تبعیض به خاطر ملاحظات قومیتی رد کرده‌اند.

این روزنامه در گزارشی به توصیف بازار کرمان می‌پردازد و اشاره ای به این دارد که بازارهای تهران و اصفهان و مشهد هویت خود را از دست داده‌اند چرا که پسران حرفه پدران خود را ادامه نمی دهند.

برای نویسنده گزارش بازار کرمان یکی از محبوب ترین مکان ها است و نه تنها زیبایی دارد بلکه روح زندگی در آن جریان دارد.

وی در این گزارش به هنر پته دوزی که دوختن روی پارچه ضخیم پشمی است و از هنرهای دستی کرمان است ، اشاره می‌کند و می نویسد: هر خانواده اصیل کرمانی پته هایی دارد که به نسل بعدی می رسد.

نویسنده گزارش هم چنین با یکی از تاجران موفق در این هنر به گفتگو می‌نشیند و در توصیف او می‌نویسد که «خانم سر افرازی سریع تر از قهرمان اسکیت سواری المپیک سوزن می زد.» در این مقاله آمده است: «پته دوزی یک ممر درآمد برای زنان کرمانی است و مانند فرش چیزی است که می توانند در خانه درست کنند و بفروشند.»

نویسنده هم چنین با اشاره به اینکه همه پته ها یکسان نیستند، می نویسد: ممکن است یک پته متر مربعی بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان فروخته شود که بستگی به ظرافت کار دارد.

گاردین موضوع پیراهن تیم ملی فوتبال ایران را نیز مورد توجه قرار داده است و با توجه به رونمایی پیراهن تیم ملی و بهای نود پوندی و یا چهارصد و پنجاه هزار تومانی آن در این زمینه می نویسد: چه کسانی قادر هستند که مبلغ ۹۰ پوند را برای این پیراهن پرداخت کنند که برای یک پیراهن قیمت کمی نیست و به پول ایران ۴۵۰۰۰۰ تومان می شود.

این روزنامه با اشاره به پیراهن تیم ملی انگلستان و اینکه با استفاده از فن آوری روز که مشکل تعرق بازیکنان را برطرف کرده است به بازار فرستاده است، می نویسد: فن آوری کول مکس نوعی از پارچه خاص است که باعث می شود هوا به راحتی در میان لباس جریان داشته باشد اما این فن آوری برای همه لباس ها استفاده شده است و جنس هر درجه به درستی مشخص نشده است ولی این کیفیت درجه در قیمت ها اثر داده شده است.

به نوشته این روزنامه فروش لباس های تیم ملی ایران نیز که با طرح نسبتا مخفی یوزپلنگ ایرانی جلوه خاصی پیدا کرده است و قیمت های جالبی برای آن ها انتخاب شده است، به طوری که برای هر لباس درجه یک باید ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کرد.

ایندپندنت

این روزنامه گزارشی را در مورد بازداشت رویا صابری نژاد نوبخت که دارای تابعیت ایرانی بریتانیایی است توسط نیروهای امنیتی ایران به چاپ رسانده است.

ایندپندنت با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه انگلیس از این امر آگاهی دارد و در حال رسیدگی به آن است، می نویسد: به دلیل بسته بودن سفارتخانه انگلیس در تهران، مذاکرات در این زمینه با دشواری مواجه است.

این روزنامه با اشاره به اینکه اتهام رویا صابری گردآوری اطلاعات به منظور اقدام علیه امنیت ملی و همچنین توهین به مقدسات اسلام است، می نویسد: اتهامات علیه خانم صابری مبتنی بر نوشته‌هایی در فیس بوک اوست که از نظر دستگاه‌ های امنیتی جمهوری اسلامی، توهین به نظام محسوب شده است.