رسانه

رسانه

اجرای گام اول توافق ژنو در مورد پرونده هسته ای ایران، دعوت سازمان ملل از ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲ در مورد سوریه و باز پس گرفتن این دعوت و همچنین شرکت حسن روحانی رییس جمهور ایران در کنفرانس داووس از جمله موضوعاتی بود که در رسانه‌ های مکتوب بین‌المللی بازتاب داشت.

دیلی تلگراف

این روزنامه در مقاله‌ای با پیش کشیدن بحث اجرای توافق ژنو و با اشاره به اینکه ایران حساس‌ترین بخش از برنامه هسته‌ای خود را طبق توافق ماه نوامبر ژنو، به حالت تعلیق درآورد و وزرای خارجه اتحادیه اروپا، تحریم‌های طلا، پتروشیمی و صنایع فلزات گرانبهای ایران را لغو کردند، می نویسد: این اقدامات مقابله ده ساله بین ایران و غرب را پایان بخشید.

دیلی تلگراف با طرح این موضوع که این اقدام اولین مرحله توافق ژنو که هدفش تعلیق شش ماهه برنامه هسته‌ای ایران است، را تحقق می بخشد، می افزاید: متخصصان بیرونی و مقامات غربی نسبت به احتمال توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران بدبین هستند.

این روزنامه به نقل از مارک فیتزپاتریک، متخصص برنامه منع گسترش سلاح در موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک می نویسد: “به نظر من رسیدن به یک توافق جامع، به علت امتیازهای بسیار ویژه‌ای که طرفین باید بدهند، بسیار سخت خواهد بود.”

تایمز

این روزنامه انگلیسی نیز مقاله‌ای را به موضوع اجرای توافق ژنو اختصاص داده بود و در این زمینه می نویسد: رهبران کشورهای غربی در حالیکه ایران یکی از پر مناقشه ترین بخش‌ های برنامه هسته ای خود را متوقف کرده است با هدف دستیابی به یک توافق دایمی در مورد برنامه هسته آن کشور، گفتگو با تهران را آغاز خواهند کرد.

این روزنامه می‌نویسد: هدف مذاکرات آن است که ایران را از هر گونه موقعیت تولید سلاح هسته ای در برابر کاهش تحریم ها دور کند.

این روزنامه با اشاره به فضای ایجاد شده از کاهش تحریم ها علیه ایران از سفر نمایندگان شرکت های بازرگانی غربی را در چند هفته گذشته به تهران خبر می‌دهد و می افزاید: دو میلیارد و چهارصد میلیون دلار از دارایی‌های ایران در خارج از کشور به زودی در اختیار دولت این کشور قرار خواهد گرفت.

گاردین

در مورد دعوت و لغو دعوت ایران به کنفرانس ژنو بسیاری از رسانه‌ های مکتوب بین‌المللی به این موضوع و از زوایای مختلف پرداختند و در این میان گاردین در مقاله ه ای به موضع گیری روسیه در قبال لغو دعوت ایران به کنفرانس ژنو در مورد سوریه اشاره کرده است و از قول سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه می نویسد: تصمیم دیر هنگام بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، برای باز پس گیری دعوت ایران برای شرکت در کنفرانس ژنو ۲، تاثیر بدی بر وجهه سازمان ملل می‌گذارد و بار دیگر تأ‌یید کرد که حضور ایران برای موفقیت کنفرانس ژنو در مورد بحران سوریه ضروری است.

این روزنامه می افزاید: دیپلمات‌ها تمام تلاش خود را کردند تا بزرگترین تلاش دیپلماتیک بین‌المللی برای پایان دادن به درگیری‌ های سه‌ ساله سوریه از بین نرود، اما تهران شرکت در کنفرانس به شرط قبول تغییر دولت سوریه را نپذیرفت.

این روزنامه هم چنین واکنش کشورها و شخصیت‌ها را به لغو دعوت ایران به کنفرانس ژنو را مورد توجه قرار داده و در ادامه می نویسد: با نزدیک شدن کنفرانس ژنو، هر دو طرف مواضع خود را سخت‌تر کردند. ایران گفته است که از دعوت استقبال می‌کند.

واشنگتن پست

این روزنامه اعزام دو کشتی جنگی این کشور به مقصد اقیانوس اطلس را مورد توجه قرار داده است و با اشاره به اینکه این نخستین ماموریت این ناوها به این منطقه است، می نویسد: این سفر در میانه اصرار ایران برای نشان دادن توانایی‌های نظامی و قدرت خود در خاورمیانه و فراتر از آن صورت گرفته است.

این روزنامه می افزاید: اقدام اخیر ایران همچنین پاسخی به حرکت ناوهای آمریکایی در نزدیکی سواحل ایران در خلیج فارس است.

فایننشیال تایمز

این روزنامه مقاله‌ای را به دستور دستگاه قضایی ایران برای لغو مراسم جشن سالانه نشریه چلچراغ، اختصاص داده است و در این زمینه می نویسد: آهستگی تغییرات فرهنگی و سیاسی، تحت ریاست جمهوری حسن روحانی، اصلاح‌طلبانی را که از او در انتخابات حمایت کردند ناراحت کرده است.

فایننشیال تایمز با اشاره به اینکه اصلاح‌ طلبان به گشایش فرهنگی و کاهش سانسور که هنوز تحقق نیافته است، امید دارند، می نویسد: دستگاه قضایی نه تنها جشن هفته گذشته را تعطیل کرده بلکه به روزنامه‌ نگاران اصلاح‌طلب هم اجازه نداده است، روزنامه‌ هایشان را انتشار دهند.

این روزنامه در ادامه به توصیف حال اصلاح‌طلبان می‌پردازد و با اشاره به اینکه آن‌ها هنوز سرخورده هستند و رهبران مخالفان هنوز در حصر خانگی بسر می‌برند، می نویسد: اصول‌گرایان بیم آن دارند که رفع حصر موجب تقویت اصلاح‌طلبان پیش از انتخابات سال آینده مجلس شود.

این روزنامه نظر یک تحلیلگر اصلاح‌طلب را چنین منعکس می کند: جدا از سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای و بخشی از مسایل اقتصادی، سخت است بفهمیم سیاست‌ دولت در زمینه‌های فرهنگی و سیاسی چیست. درست نیست بگوییم هنوز زود است. اما شاید به خاطر خرابی‌های زیادی که به ارث برده، هنوز تمرکز را بر سیاست خارجی و اقتصاد گذاشته باشد.”

این روزنامه در پایان به نقل از یک سیاستمدار اصلاح‌طلب می نویسد: “اگر دولت از بحران هسته‌ای خارج شود و اقتصاد را بهبود بخشد، آن‌وقت دست روحانی باز خواهد بود تا در سیاست‌های داخلی بازتر عمل کند. اما اگر در مذاکرات هسته‌ای شکست بخورد و انتخابات مجلس را ببازد، حتی برای انتخاب دوباره خود هم مشکل خواهد داشت.”

این روزنامه در مقاله دیگری به تلاش‌های حسن روحانی رییس جمهور ایران برای جذب شرکت های بزرگ نفتی اشاره می‌کند و در این زمینه می‌نویسد: روحانی در حاشیه اجلاس داووس با مسئولان شرکت های برجسته نفتی دیدار کرد و از آن‌ها خواست که شرایط بازگشت به ایران را با جزییات مشخص کنند.

این روزنامه می‌ افزاید: روحانی در این اجلاس تاکید کرده است در صورتی که تحریم ها برداشته شود و اقتصاد کشور به حالت طبیعی خود بازگردد، ایران از قابلیت‌ های لازم برای اینکه جزو ده اقتصاد برتر دنیا شود، برخوردار است.

لس آنجلس تایمز

این روزنامه در مقاله ای با تاکید بر اینکه دعوای کنگره و دولت آمریکا بر سر اعمال تحریم های جدید علیه ایران، جدی نیست، می نویسد: هری رید رهبر اکثریت سنا قصد ندارد طرح منندز درباره تحریم ایران را به رای بگذارد.

این روزنامه با اشاره به اینکه دولت اوباما و سناتورهای خواستار تصویب طرح تحریم از اتخاذ مواضع ظاهرا متضاد سود می برند، می نویسد: موافقت ظاهری سناتورهای دموکرات با تحریم های جدید برای حفظ اعتبار خود در مقابل لابی اسراییل است و آنها به طور خصوصی می گویند که ترجیح می‌دهند اجازه بدهند تلاش‌های دیپلماتیک به راه خود ادامه دهد.

این روزنامه در پایان با عنوان کردن اینکه حتی لابی آیپک فشار چندانی برای تصویب این تحریم ها وارد نمی کند، می نویسد: هدف این تقابل ظاهری، وادار ساختن ایران به پای بندی به توافق ژنو بوده است.

القدس العربی

این روزنامه عربی چاپ لندن با عنوان کردن اینکه ایران، بر خلاف بسیاری از کشورهای عربی، از چند دهه پیش در تلاش است تا خود را، نه فقط در زمینه نیروی انسانی که دارای وزنی در منطقه است، بلکه به‌عنوان یک قدرت نظامی، اقتصادی و علمی ثابت کند، می نویسد: هیچ انسان عاقلی نمی‌تواند برای این عزم و ارادۀ ایرانی احترام قایل نشود. شیوۀ کار آنها مانند قالیبافان توانمند ایرانی است که برای بافتن قالیچه‌های بسیار زیبا و ظریف، دست از تلاش نمی‌کشند، حتی اگر سال‌ها وقت صرف آن شود.

از نظر نویسنده مقاله، اشکال سیاست ایران این است که سر پر غروری دارد و در بسیاری از کشورها، ریسک‌های خطرناکی می کند که این امر موجب تضعیف جایگاه ژئوپلیتیک ایران در عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و افغانستان شده است.