saeedi

«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

جایزه لوکاس دوله گا برای مجید سعیدی

مجید سعیدی عکاس ایرانی که در سال های اخیر با عکس هایش از افغانستان مورد توجه جهانی قرار گرفته، جایزه لوکاس دوله گا را در روز بیست و هفتم دی از شهردار پاریس دریافت کرد.

سعیدی برنده سومین دوره این جوایز به خاطر مجموعه عکس های «زندگی در جنگ» شد.

کریستوف دولوار، دبیر اول سازمان گزارشگران بدون مرز در مراسمی که در سالن شهرداری پاریس برگزار شد گفت: «این جایزه ارج گذاری به عکاسی‌ خبری متعهد و تلاشگر است که برای تصویر کردن حقیقت روزمره‌ مردمانی که در مناطق جنگی به گروگان گرفته شده‌اند، راه طولانی پیموده‌اند. گزارش مستند مجید سعیدی، ورای نگاهی کلیشه‌ای به افغانستان، صدا و چهره ‌همه آنانی‌ است که از آن محروم شده‌اند.»

عکس های مجید سعیدی در رسانه های معتبر جهانی همچون تایمز، اشپیگل، واشنگتن پست و نیویورک تایمز به چاپ رسیده و او با آژانس های بین المللی خبری نظیر گتی همکاری مستمر داشته است.

در پی وقایع پس از انتخابات سال ۸۸، سعیدی بخاطر عکس هایش در ایران دستگیر شد و مدتی را در بازداشت به سر برد.

معرفی داوران جشنواره فجر

داوران بخش مسابقه جشنواره فجر اعلام شدند. فرهاد توحیدی (فیلمنامه نویس)، مجتبی راعی(کارگردان)، هوشنگ گلمکانی (منتقد فیلم و سردبیر ماهنامه فیلم)، محمد داوودی (مدیر فیلمبرداری)، محسن شاه ابراهیمی (طراح صحنه)، پرویز شهبازی (کارگردان)، فرامرز قریبیان (بازیگر) و کیانوش عیاری(کارگردان)، سی و دومین جشنواره فیلم فجر را داوری خواهند کرد.

محمد علی باشه آهنگر (کارگردان)، عزیز الله حمید نژاد (کارگردان)، ابوالحسن داوودی (کارگردان)، پیمان قاسم خانی (فیلمنامه نویس) و اکبر نبوی (منتقد سینما) به داوری بخش نگاه نو خواهند پرداخت.

در طی سال های گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی داشت با انتخاب چهره های «ارزشی» از جمله چهره جنجالی ای چون حسن عباسی در هیئت داوران، نگاه مورد نظر خود را در جشنواره فجر عیان کند، اما امسال با تغییراتی که در دولت جدید اتفاق افتاده است، فهرست هیئت داوران نشانی از چهره های تندرو ندارد.
کیانوش عیاری در حالی برای داوری انتخاب شده است که فیلمش ،«خانه پدری»، موفق به دریافت مجوز نمایش در جشنواره فجر امسال نشد.

جشنواره فیلم فجر از دوازدهم تا بیست و دوم بهمن برگزار می شود.

استعفای عزت الله انتظامی از خانه هنرمندان و خانه تئاتر

عزت الله انتظامی

عزت الله انتظامی

عزت الله انتظامی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران که به «آقای بازیگر» شهره است، با انتشار نامه ای کناره گیری خود را از شورای عالی خانه هنرمندان ایران و هیئت مدیره خانه تئاتر اعلام کرد.

انتظامی در خصوص این استعفا به یکی از خبرگزاری های داخلی (ایسنا) گفت: «با مشکلاتی که پیش رو است، نمی توانم با صداقت کارم را ادامه دهم. تاکنون هم بدون هیچ دستمزدی فعالیت می کردم اما مسائلی پیش آمده که دیدم نباشم، بهتر است.»
عزت الله انتظامی که از ابتدای تاسیس خانه هنرمندان، عضو و نایب رییس شورای عالی خانه هنرمندان بوده در انتهای نامه خود نوشته است: «از آنجایی که فضای کنونی سبب شده تا خستگی این سال ها به تن سالخورده ام بماند، استعفای خود را از خانه تئاتر و خانه هنرمندان ایران اعلام می کنم.»
اما انتظامی که از پایه گذاران موزه سینما هم هست، اعلام کرده که به فعالیت های خود در این موزه ادامه خواهد داد.
انتظامی در دوره انتخابات به دلیل حضور در وزارت کشور به همراه یکی از نامزدهای اولیه انتخابات که مورد حمایت احمدی نژاد بود، مورد انتقاد شدید قرار گرفت که در پاسخ به آن نامه ای را در این زمینه منتشر کرد و خود را قربانی خواند.

نمایش ساز؛ «اشتباه» تلویزیون ایران؟

نمایش ساز چه از نوع سنتی یا غربی در تلویزیون دولتی ایران ممنوع است، اما هفته گذشته برنامه ای به عنوان صبح به خیر ایران در برنامه ای به نمایش ساز پرداخت که این اقدام واکنش های تندروها را در پی داشت.

در همین راستا غلامرضا بختیاری تهیه کننده برنامه صبح به خیر ایران، در گفت و گو با خبرگزاری فارس که وابسته به جناح تندرو است، گفت:«نمایش ساز در برنامه مولودی خوانی گروه موسیقی «آوای باران» اشتباه او بوده و به مسئولان صدا و سیما ربطی ندارد.

این برنامه که به مناسبت تولد پیامبر اسلام پخش شد، برای اولین بار در سال های پس از انقلاب، تصویر ساز را در تلویزیون ایران نمایش داد.

تهیه کننده این برنامه سعی کرد که این عمل را تنها اشتباهی سهوی جلوه بدهد و گفت: «تصویری که از سازها روی آنتن تلویزیون رفت، ربطی به تغییر و تحول در نگاه و عملکرد سازمان صدا و سیما ندارد و فقط اشتباه سهوی بود که از سوی ما روی داد و البته من پای پیامد این اشتباه هم می ایستم.»

نمایشگاه تجلیل از همایون خرم

همایون خرم

همایون خرم

به مناسبت نخستین سالروز درگذشت هایون خرم، استاد بزرگ موسیقی ایران، نمایشگاهی درباره او در تهران برپا شده است.

این نمایشگاه که به همت موزه موسیقی به مدیریت علی مرادخانی برپا شده، مجموعه ای از عکس ها، اسناد، صفحه ها، دست نوشته ها و نت های این آهنگساز کم نظیر تاریخ موسیقی ایران را در برمی گیرد.

این نمایشگاه عکس هایی نایاب از کودکی، نوجوانی و دوران هنری مختلف خرم را هم در معرض دید علاقه مندان قرار داده است.

در مراسم افتتاح این نمایشگاه شهرام ناظری درباره همایون خرم جملاتی را گفت و چند بیتی از مولانا را به صورت قطعه آوازی خواند.
این نمایشگاه قرار بود در دوران حیات همایون خرم برپا شود، اما خرم در دی ماه ۱۳۹۱ درگذشت.
غوغای ستارگان (امشب در سر شوری دارم)، رسوای زمانه، در میان گل ها و پیک سحری از آهنگ های جاودانه خرم هستند.

جشنواره فیلمنامه نویسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اسامی فیلمنامه های راه یافته به بخش مسابقه چهارمین دوره فیلمنامه نویسی این مرکز را اعلام کرد.

این جشنواره در سه محور «خلیج فارس»، «سنت های قومی و بومی در سرزمین مادری» و «آزاد» در دو بخش داستانی و پویانمایی کوتاه و بلند فراخوان داده بود.

هیئت انتخاب این جشنواره شامل منوچهر اکبرلو (مدرس دانشگاه)، سارا خلیلی (فیلمنامه نویس و انیماتور) و لیلا میرهادی (نویسنده و کارگردان) پس از بررسی ۵۸۹ فیلمنامه در بخش های مختلف، اسامی فیلمنامه های راه یافته به بخش نهایی را اعلام کردند: هشت اثر در بخش خلیج فارس، بیست و یک فیلمنامه در بخش سنت های قومی و بومی در سرزمین مادری و هفتاد فیلمنامه در بخش فیلم کوتاه زنده.

بزرگداشت جنتی عطایی در تهران

ایرج جنتی عطایی، ترانه سرا و نمایشنامه نویس که یش از سه دهه است در خارج از ایران به سر می برد، در مراسمی در فرهنگسرای ارسباران تهران مورد تقدیر قرار گرفت.

این ترانه سرا که در آخرین نمایش خود با بازی بهروز وثوقی و گلشیفته فراهانی، حسرت دیدار از ایران را به نمایش می گذاشت، بدون حضور در این مراسم مورد تقدیر قرار گرفته است.

محمد علی بهمنی، افسین یداللهی و چند ترانه سرای دیگر به یاد او ترانه هایش را خواندند.
در این مراسم ترانه سرایی طی سه دهه اخیر مورد بررسی قرار گرفت و از عدم توجه به این مقوله انتقاد شد.