صحن علنی مجلس ایران امروز شاهد تصویب لایحه ای بود که سالهاست نظرات مختلفی درباره آن طرح می شود.

صبح امروز از ۲۱۴ نماینده حاضر در مجلس ایران، ۱۱۰ نفر به طرح ساماندهی و انتقال پایتخت سیاسی و اداری تهران رای مثبت دادند.

کلیات این طرح در حالی تصویب شد که دولت مخالف ارائه این طرح بود و ۶۷ نفر از نمایندگان به این طرح رای منفی و ۱۰ نفر رای ممتنع و ۲۷ نفر هم حاضر به شرکت در رای گیری نشدند.

طراحان این طرح به دنبال برون رفت از وضعیت موجود شهر تهران هستند، لذا شورای عالی انتقال پایتخت، بر اساس ماده چهار این لایحه، دولت را موظف کرده ظرف دو سال تا مکان مناسب برای پایتخت سیاسی و اداری را انتخاب کند.

در این طرح که در ۵ ماده تصویب شده ریاست این شورا بر عهده رئیس جمهوری یا معاون اول وی است.

دکتر ابوالحسن مختاباد، عضور شورای اسلامی شهر تهران، در گفت و گو با شرق پارسی با اشاره به این نکته که معمولا مسئولین در زمان آلودگی هوا و زلزله یاد انتقال پایتخت می افتند گفت: آنچه که امروز در مجلس تصویب شد طرح قابل قبول و مناسبی است و با توجه به مشکلات عدیده در تهران این طرح باید اجرایی شود.

وی با اشاره به این نکته که خود موافق این طرح است، گفت: “در بسیاری از کشورهای دنیا این طرح اجرا شده و موفقیت آمیز هم بوده است اما باید دولت راهکارهای اجرایی آن را نیز بیابد.”

مختاباد در پاسخ به این پرسش که دولت ایران که مدعی است با مسائل مالی بسیاری رو به رو است آیا می تواند از پس از هزینه این طرح بر بیاید، گفت: “دولت وقتی تصمیم بگیرد باید به مسائل مالی آن هم بیاندیشد.”

وی گفت: “تهران شهر بسیار گرانی است و هر روز که می گذرد مسائل مالی دولت افزوده تر می شود. لذا با توجه به کارهای کارشناسی دولت باید این طرح را اجرایی کند.”

تصویب این طرح با واکنشهای متعددی از سوی نمایندگان مجلس رو به رو شد. به عنوان نمونه جواد جهانگیرزاده، نماینده ارومیه، در ابتدای بررسی طرح انتقال پایتخت سیاسی – اداری، در تذکر قانون اساسی گفت: “بر اساس اصل ۷۵ قانون اساسی طرح های قانونی، پیشنهادات و اصلاحات نمایندگان در خصوص لوایح قانونی که به تقلیل درآمدهای عمومی و افزایش هزینه های عمومی می انجامد، در صورتی قابل طرح در مجلس است که در آن طریق جبران این هزینه ها و یا تامین هزینه های جدید معلوم شده باشد”.

پس از صحبتهای این نماینده، علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز تذکر جهانگیرزاده را وارد دانست و اعلام کرد که “انتقال پایتخت بار مالی دارد و این بار مالی هم بسیار سنگین است”.

چندی پیش نیز در پی زلزله ای در تهران بسیاری از نمایندگان اعلام کردند با جدیت در پی آن هستند که پایتختی تهران را به شهر دیگری بفرستند، اما برخی از مسئولین این طرح را بیشتر به عنوان نجات جان مسئولین قلمداد کردند تا مردم شهر.

زمزمه های انتقال پایتخت به اواخر سال های جنگ ایران و عراق باز می گردد یعنی زمانی که دویست سال از اعلام تهران به عنوان پایتخت می گذشت ولی بر حسب شرایط آن دوران این طرح در آن زمان مسکوت ماند.

پس از پایان جنگ بار دیگراین طرح به طور جدی پیگیری شد ولی مقامات ایرانی در آن زمان، ساماندهی تهران‌ را عملی‌تر و مناسب‌تر دانستند و از انتقال پایتخت منصرف شدند.

به رغم تلاش بسیار و اجرای طرحهای عمرانی متعدد، هنوز هم بسیاری از مسایل تهران حل نشده باقی مانده است.

در صحن علنی امروز مجلس برخی از نمایندگان واکنش هایی به این طرح نشان دادند. اما کمتر نماینده ای به فعالیتهای پژوهشی که در این باره صورت گرفته توجه ای جدی داشت و بیشتر کلیاتی طرح مد نظر آنها بود.

حتی مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس جمهور، انتقال پایتخت را از جنس سیاست های کلی نظام دانست که “بدون نظر مقام معظم رهبری تصمیم گیری درباره آن امکان پذیر نیست”.

طرح انتقال پایتخت اغلب در زمان آلودگی هوا و وقوع زلزله طرح می شود، اما کمال علیپور نماینده مردم قائمشهر که از مخالفان این طرح بود روز سه شنبه با اشاره به این نکته که هر زمان بحث آلودگی هوا مطرح می شود مساله انتقال پایتخت طرح می شود گفت: “درباره معضل آلودگی هوا هم باید گفت انتقال پایتخت نمی تواند مشکل را حل کند”.

نظر این نماینده امروز در حالی طرح شد که مدارس و مهدکودکهای تهران به خاطر شدت آلودگی تعطیل اعلام شد.

از سوی دیگر علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان موافق این طرح بود. او با اشاره به این نکته که باید فکری برای انتقال پایتخت کنیم گفت: ” ۵۰ کشور از جمله کره جنوبی، پاکستان و ترکیه که عمده آنها از نظر اقتصادی مانند کشور ما هستند برای این موضوع فکر کرده و تدبیر داشتند”.

موسی غضنفرآباد از دیگر نمایندگان مجلس نیز در مخالفت با ا ین طرح گفت: “این مساله غیرممکن است اما با طرح آن آقایانی که نسبت به حل معضلات تهران مسئولیت دارند دو سال از این مسئولیت غفلت می کنند و با این توجیه که قرار است پایتخت از تهران منتقل شود رسیدگی به معضلات تهران را به حال خود رها می کنند”.

اظهار نظر این نماینده مجلس یادآور سخنان عبدالعلی تاجی، معاون حقوقی معاونت توسعه مدیریت رئیس‌جمهور سابق ایران ، است که در مرداد ۹۱ گفت: “انتقال پایتخت منتفی نشده اما این اقدام در حرف ساده و عملیاتی کردن آن سخت است”.

در اواخر سال ۹۰، استاندار تهران شهر جدید پرند را به عنوان پایتخت اداری ایران اعلام کرد و گفت که وزارتخانه ها و دستگاه های دولتی می توانند زمین های خود را در این شهر تحویل بگیرند و کار احداث ساختمان هایشان را آغاز کنند.