مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران - عکس از ایرنا

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران – عکس از ایرنا

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به مطالب درج شده در روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر موافقت ایران با انتقال بخشی از ذخایر اورانیوم غنی شده این کشور به روسیه در صورت دستیابی به توافق، اعلام کرد که این گمانه زنی مورد تایید نیست.

مرضیه افخم روز سه شنبه در بیانیه مطبوعاتی در واکنش به مقاله اخیر نیویورک تایمز تایید کرده است که هیچ یک از گمانه زنی‌ها و شایعاتی که توسط برخی رسانه‌های خارجی و با اغراض خاص سیاسی صورت می‌گیرد مورد تایید نیست.

روزنامه نیویورک تایمز روز دوشنبه به نقل از یک مقام آمریکایی نوشته بود که اگر توافق ایران و روسیه به خوبی به پیش برود، سنگ بنای توافقی بزرگ تر خواهد بود.

این روزنامه ظاهرا به نقل از یکی از دیپلمات های حاضر در مذاکرات گفت ایران قبول کرده که در چارچوب یک “توافق موقت”، بیشتر اورانیوم غنی‌شده خود را به خاک روسیه انتقال دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، انتشار این خبر در نیویورک تایمز را اقدامی برای “تخریب فضای سیاسی موجود پیش از آغاز دور جدید مذاکرات” دانست و آنرا تقبیح کرد.

وی افزوده است که مذاکره کنندگان ایرانی بدون توجه به این جوسازی ها و صرفا با درنظر داشتن منافع ملی و حقوق مردم ایران در مذاکرات حضور پیدا خواهند نمود.

مرضیه افخم هفته پیش هم گفته بود که که در مذاکرات هسته‌ای هنوز هیچ توافق قطعی در هیچ موضوعی به دست نیامده است.

این در حالی است که برخی از اصولگرایان منتقد گفتگوهای هسته ای، مذاکره کنندگان ایرانی را متهم کرده اند که در جریان این گفتگوهای به توافقاتی نهایی رسیده اند اما آنها را اعلام نمی کنند.

جان کری وزیر خارجه آمریکا به تازگی در سخنرانی در نشستی موسوم به مجمع ایده‌های واشنگتن در واکنش به اظهارات سوزان رایس مشاور امنیت ملی این کشور که گفته شانس توافق هسته‌ای غرب با ایران ۵۰ درصد و یا کمتر است گفت: من در حال مذاکرات رو در رو و مستقیم با آقای ظریف هستم و نسبت به توافق با ایران امیدوارم اما ابراز خوشبینی نمی‌کنم.

کری همچنین درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران گفت: «اگر ما بتوانیم به توافق برسیم، جهان مکان امن‌تری خواهد بود؛ این موضوع نباید به موضوعی برای تصمیم‌گیری از منظر ایدئولوژیکی بدل شود».

کری گفت: در هفته‌های آینده که هفته هایی سرنوشت ساز است، معلوم می‌شود که آیا ایران می‌تواند تصمیم‌های دشوار بگیرد یا نه.

جان کری گفت: «ایران چهار مسیر برای رسیدن به بمب اتمی دارد و ما جلوی هر چهار مسیر را خواهیم بست؛ فردو، نطنز، (آب سنگین) اراک و اقدام مخفیانه».

وی خاطرنشان کرد: «ما در هر توافق احتمالی با ایران بسیار دقت خواهیم کرد و هر اقدام ما بر اساس توصیه‌ها و نظرات کارشناسان خواهد بود.»

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران روز یکشنبه اعلام کرد که مذاکرات ایران و ۱+۵ به سرپرستی محمد جواد ظریف و کاترین اشتون ۲۰ آبان در مسقط پایتخت عمان برگزار خواهد شد.

گفتگوی وزیران خارجه آمریکا و فرانسه درباره موضوع هسته ای ایران

در این میان در حالی که فرصت چندانی به پایان مهلت مذاکرات هسته ای باقی نمانده است، به نظر می رسد کشورهای غربی رایزنی در این چارچوب را تشدید کرده اند.

وزارت خارجه فرانسه روز سه‌شنبه اعلام کرد مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه ۱+۵، یکی از موضوعات مورد بحث در دیدار روز چهارشنبه وزیران خارجه فرانسه و آمریکا در پاریس خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا سپس برای شرکت در نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه راهی پکن می‌شود و نهایتا روزهای ۱۸ و ۱۹ آبان را در مسقط پایتخت عمان می‌گذراند تا در مذاکرات هسته‌ای سه جانبه با حضور محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵ شرکت کند.

«بیل برنز» قائم‌ مقام وزارت خارجه آمریکا، «وندی شرمن» معاون امور سیاسی وزارت خارجه و «جیک سالیوان» مشاور ارشد کری، وی را همراهی می‌کنند.