رسانه

رسانه

آغاز دور دیگری از گفتگوهای ایران و کشورهای ۱+۵ بر سر برنامه هسته ایران، تاثیر بحران اوکراین بین روسیه و غرب بر مذاکرات هسته ای ایران و چاپ یاداشت ظریف وزیر امور خارجه ایران در روزنامه انگلیسی فاینانشال تایمز در مورد رویکرد سیاسی و هسته ای ایران از جمله رویدادهایی بود که در هفته گذشته مورد توجه رسانه های مکتوب جهان قرار گرفت.

شیکاگو تریبون

این روزنامه در گزارشی از وضعیت مبادلات بانکی ایران به خودداری بانک های غربی از مبادلات مالی بشر دوستانه با ایران اشاره می‌کند و با عنوان کردن این موضوع که خرید غذا یا کالاهای بشر دوستانه برای ایران ممنوعیتی نداشته است، می نویسد: سخت‌کردن پرداخت ها و نقل و انتقال توسط اتحادیه اروپا و آمریکا در دو سال گذشته، تجارت با ایران را بسیار دشوار کرده است.

این روزنامه از سندی سخن می‌گوید که رویترز به آن دسترسی پیدا کرده و در آن ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای ژنو خواستار تسریع مبادلات مالی برای اقلام بشر دوستانه توسط بانک‌های غربی و ایران شده است.

به نوشته این روزنامه در اسناد، امکان تبادل مستقیم اعتبار نامه بانکی بین بانک‌های اروپایی و هشت بانک ایرانی برای غذا و کالا های بشر دوستانه فراهم آمده است.

شیکاگو تریبون می افزاید: مقامات خزانه‌داری آمریکا گفته‌اند که آمریکا در حال کار با بانک ها و دولت های آسیایی و اروپایی است تا ساز و کاری را برای تجارت بشردوستانه با ایران ایجاد کند. اما منابع بانکی متعدد به شرط ناشناس ماندن گفته‌اند که بانک‌های غربی نگران تجارت با ایران هستند.

نیویورک تایمز

این روزنامه در گزارشی از مشاهدات میدانی خود و سخن گفتن با تعدادی از شهروندان مسیحی در ایران از اعمال فشار دولت‌ ایران بر مسیحیان می نویسد.

وی سخنان یک پناهنده ایرانی را که پنج سال پیش مسیحی شده بود، نقل می‌کند که در سال ۲۰۱۱ در حالیکه به سمت یک جلسه انجیل خوانی مخفیانه می‌ رفت، توانست بگریزد ولی سپاه پاسداران ایران به کلیسای انجیلی زیرزمینی آن‌ها حمله کرد و تمام دوستانش زندانی شدند و او ظنین است که آن‌ها کشته شده باشند.

نویسنده در ادامه مقاله با اشاره به اینکه ایران با مسیحیت بیگانه نیست و با عنوان کردن اینکه کمی پس از مرگ عیسی مسیح این دین به ایران رسید و از آن زمان رشد و افول زیادی داشته است، می نویسد: واشنگتن در حالیکه مشغول مذاکرات هسته‌ای با تهران است نباید بد رفتاری با مسیحیان در ایران را فراموش کند.

این روزنامه با اشاره به تحقیقات پایگاه‌ داده مسیحیان جهان می نویسد: در سال ۲۰۱۰ حدود ۲۷۰ هزار مسیحی در ایران زندگی می‌کرده‌اند که بیشتر آن‌ها ارمنی و آسوری‌هایی هستند که مراسم مذهب ارتودوکس خود را به جای می آورند.

این روزنامه در گزارش دیگری به بحران اوکراین و تاثیر آن بر رویداد مذاکرات هسته ای بین ایران و کشورهای ۱+ ۵ پرداخته است و در این زمینه می نویسد: هرچند که مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵، هیچ ارتباط مستقیمی با اوکراین ندارد، اما این بحران بر مذاکرات سایه انداخته است.

نیویورک تایمز دیدگاه کارشناسانی را منعکس کرده است که بر این باورند اگر پس از بحران شبه جزیره کریمه، روسیه سیگنال های ضعیف شدن همکاری خود با غرب را بفرستد، فشار به تهران در موضوع هسته ای کاهش خواهد یافت. 

یک مقام آمریکایی نیز به این روزنامه گفته است، اگر رفراندوم شبه جزیره کریمه مثبت باشد و این منطقه به خاک روسیه ملحق شود وضعیت مذاکرات گروه ۱+۵ با ایران نگران کننده تر خواهد شد.

یکی از کارشناسان نیز به نیویورک تایمز گفته است، اگر ایران احساس کند در بین اعضای گروه ۱+۵ اختلاف افتاده است، فشار کمتری را برای عقب نشینی در موضوع هسته ای احساس خواهد کرد.

نیویورک تایمز در مقاله دیگری با اشاره به پایان یافتن دومین دور از گفتگو های ایران و کشورهای ۱+۵ می نویسد: همه طرف های حاضر و که در هر موضوع گفتگوها دچار شکاف هستند، از نتیجه مذاکرات راضی بودند.

این روزنامه با اشاره به اینکه کاترین آشتون و محمد جواد ظریف گفتگوها را مفید سازنده خواندند، می نویسد: با اینکه هیچ جزییاتی از مذاکرات داده نشده است، اما یک مقام برجسته آمریکایی مذاکرات را فشرده توصیف کرده و گفته است بحث بر سر برنامه غنی سازی ایران ،ساخت رآکتور آب سنگین اراک ، همکاری در زمینه انرژی مسالمت آمیز هسته ای و تحریم ها متمرکز بود.

این روزنامه سخنان روحانی در دولت را که گفته است ایران هرگز حق غنی سازی خود را نادیده نمی گیرد و جهان پذیرفته است که ایران جزو کشورهای هسته ای است و در میان آنها خواهد بود، منعکس کرده است.

نیویورک تایمز می افزاید :به نظر می رسد بحران اوکراین تاثیری بر موضع روسیه در روند مذاکرات ایران با کشورهای غربی نداشته است

تلگراف

پیتر اوبرن در این روزنامه حضور ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلستان در برابر کمیته سیاست خارجی مجلس عوام برای پاسخگویی به سوالاتی در مورد ایران را مطرح می کند. اوبرن از هیگ خواسته است که به پنج پرسش در مورد ایران فورا پاسخ دهد.

نویسنده با اشاره به اینکه تحریم های وضع شده علیه ایران در قبال شرکت های فعال در برنامه هسته ای است، این پرسش را از هیگ به پیش می‌کشد که چرا دولت بریتانیا همچنان از تجارت قانونی با ایران ممانعت می کند؟

وی با اشاره به سفر هیات های تجاری از فرانسه و آلمان به ایران دلیل عدم اعزام هیچ هیاتی از انگلستان به ایران را جویا شده است.

وی هم چنین بانکداری را دور از نظر نداشته است و با عنوان کردن اینکه وزیر امور خارجه بریتانیا اصرار دارد که هیچ منع قانونی برای بانک های انگلستان برای انتقال پول به ایران وجود ندارد، می نویسد این صحت ندارد، بانک های انگلیسی به محض اینکه با ایران وارد معامله بشوند، توسط وزارت خزانه داری آمریکا تحریم می شوند.

نویسنده از نمایندگان مجلس خواسته است تا از آقای هیگ بپرسند که چرا اجازه می دهد که بانک های انگلیسی هدف تحریم های آمریکا قرار بگیرند.

وی در پایان می نویسد: انگلستان به آمریکا این اجازه را داده است که همه تجارتش با ایران را بهم بزند، من امیدوارم که نمایندگان مجلس در مورد این وضعیت ناامید کننده از آقای وزیر سوال کنند.

فایننشال تایمز

این روزنامه یادداشت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را که در آن سخن از عملی شدن وعده‌ های ایران بر اساس توافق ژنو و انتظار عمل متقابل از طرف‌ های مذاکره با تهران سخن گفته است، به چاپ رسانده است.

وی در این یادداشت با اشاره به تغییر رویکرد ها در برابر ایران و تاکید بر اینکه مهارت و دانش دانشمندان ایرانی را نمی‌توان نادیده گرفت، می نویسد: واقع بینانه به نظر می رسد که به یافتن راه حلی برای خروج از بحران غیرضروری که برنامه هسته ای ایران را احاطه کرده است امیدوار باشیم.

وی در این یادداشت هم چنین با طرح این موضوع که سلاح های کشتار جمعی، ابزارهای ضعیفی برای امنیت و باز دارندگی هستند،می نویسد:گزینه سلاح هسته ای، امنیت ما را به خطر می اندازد و امتیاز نسبی ما در نیروهای متعارف را با تهدید مواجه می کند.

وی در بخشی دیگر از این یادداشت با اشاره به اینکه برنامه اقدام مشترک که در نوامبر ۲۰۱۳ مورد توافق وی و همتایانش در ژنو قرار گرفت، سندی مهم و تاریخی است، می نویسد: این توافق بر مبنای این دیدگاه استوار است که اطمینان از منع تکثیر هسته ای فقط از طریق برنامه شفاف هسته ای ایران، شامل غنی سازی و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان پذیر است.

این روزنامه در مقاله دیگری به سینمای ایران پس از تغییر دولت پرداخته است و در این زمینه می نویسد: وقتی حسن روحانی در ایران به قدرت رسید، تنها سیاستمداران اصلاح طلب و میانه رو نبودند که نفس راحتی کشیدند، بلکه دولت میانه رو تازه از راه رسیده این امید را در جامعه هنرمند ایران، ایجاد کرد که قوانین سختگیرانه شدید دولت احمدی نژاد که به طور خاص تاثیر بسزایی بر صنعت فیلم داشته است، کاهش می یابد.

در این گزارش به بازگشت فرمان آرا ۷۲ ساله به عرصه فیلم سازی و اینکه در پی ساخت فیلم داستانی به نام «می خواهم برقصم» اشاره می‌کند و به نقل از وی می نویسد: حیف است که فرصت های ناشی از تغییر دولت از دست برود.

در این مقاله با اشاره به پیشینه صنعت فیلم سازی ایران می نویسد: از زمانی که آقای روحانی به قدرت رسید، رویکرد جدیدی ایجاد شده است.

لس انجلس تایمز

این روزنامه به برکناری مدیر بخش ایران در سازمان اطلاعات آمریکا پرداخته است و در این زمینه می‌نویسد: این برکناری ناشی از فضای خصمانه و آشفته که در محیط کار ایجاد کرده بود، صورت گرفته است.

به نوشته این روزنامه این بخش عملیات جاسوسی در آن کشور بر سر برنامه هسته ای را سازماندهی می کنند.

این روزنامه به نقل از مقام های پیشین سیا می افزاید: مدیریت، جاناتان بنکز، موجب شده بود تا سازمان سیا نتواند عملکرد موفقیت آمیزی در بخش عملیات مرتبط با آن کشور داشته باشد.

این روزنامه در گزارش دیگری به جام جهانی کشتی آزاد در آمریکا پرداخته است و در بخشی از آن می نویسد: ترول دلاگنف کشتی گیر آمریکایی گفت مردم به ما میگویند باید ایران را شکست دهید اما به عنوان یک ورزشکار نباید به این حرفها توجهی کنید.

این روزنامه در ادامه این گزارش می افزاید:
کشتی گیران و مربیان آنها تاکید کردند نسبت به تنش های سیاسی مصونیت دارند. آنها در سال گذشته برای یک هدف مشترک که ماندگاری کشتی در المپیک بود،متحد شدند.