پرویز تناولی

پرویز تناولی

«هنر ایرانی در یک هفته» دریچه ای است به سوی اتفاقات هنری داخل ایران در طول هفته که رویدادهای مربوط به سینما، تئاتر، هنرهای تجسمی، موسیقی، ادبیات و فرهنگ را مرور می کند.

تاراج آثار تناولی

پرویز تناولی یکی از شناخته شده ترین هنرمندان ایرانی در جهان است که رکورددار قیمت فروش اثر یک هنرمند ایرانی در حراج های بین المللی هم محسوب می شود.

اتفاق عجیبی که هفته گذشته در تهران رخ داد و شاید در جهان طی دهه های اخیر بی سابقه به نظر می رسد، هجوم ماموران شهرداری به خانه تناولی و بردن آثار او بود.

پرویز تناولی می گوید که این ماموران با حکم دادگاه، قفل در خانه اش را شکسته اند و با وارد شدن به خانه، یازده مجسمه او را برده اند.

زمانی که تناولی به خانه اش رسیده است، این ماموران در داخل خانه بوده اند. فیلمی که از این اتفاق در یوتیوب منتشر شده، نشان می دهد که یکی از مجسمه ها از دست ماموران بر روی زمین افتاده است.

تناولی می گوید یازده مجسمه از پنجاه و هفت اثری را که در حدود ده سال در اختیار شهرداری بوده، دو هفته پیشتر با حکم دادگاه به خانه اش منتقل کرده بود. بر اساس قراردادی که در سال ۱۳۸۲ با شهرداری تهران بسته شده، قرار بوده است خانه تناولی به “موزه پرویز تناولی” بدل شود که با انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار در همان سال، این موزه تعطیل شده است.

تناولی پس از چند سال خانه خود را به حکم دادگاه پس گرفته و باور دارد که بر اساس آن باید آثار خود را هم پس بگیرد، اما سازمان فرهنگی هنری شهرداری در اطلاعیه ای گفته است که این آثار واگذار شده اند و جزو بیت المال محسوب می شوند.

شهرداری تهران می گوید که این دو قرارداد ربطی به یکدیگر ندارند، اما وکیل آقای تناولی می گوید که ششصد میلیونی که به این هنرمند داده شده بود، پس داده شده و پس از تعطیلات نوروزی از طریق قانونی برای بازپس گرفتن این آثار اقدام خواهد کرد.

در میان این مجسمه ها، از مجموعه “هیچ” تناولی هم آثاری وجود دارد. یکی از مجسمه های این مجموعه در سال ۱۳۸۷ در حراجی در دوبی به قیمت دو و نیم میلیون دلار فروخته شد که رکورددار فروش آثار هنری ایرانی محسوب می شود.

اصغر فرهادی

اصغر فرهادی

اظهارنظر فرهادی به ادعای لابی اسکار

اصغر فرهادی که تنها برنده جایزه اسکار در سینمای ایران محسوب می شود، در یک مصاحبه تازه به اظهارنظر درباره ادعای معاونت سینمایی وقت که دریافت اسکار بهترین فیلم خارجی برای فیلم جدایی نادر از سیمین را حاصل “لابی معاونت سینمایی” خوانده بود، پرداخت.

فرهادی در این گفت و گو که در “خبرآنلاین” به چاپ رسیده است، در پاسخ به سوالی در این مورد می گوید: «به نظرم این ادعا آنقدر کودکانه و غیرمنطقى است که پاسخگویی آن در شان من نیست. حتى شوخى درباره این ادعا هم دیگرسخیف شده و خنده ‌دار نیست. چندی پیش هم یکی از دوستان در خانه سینما گفت پاسخ ندادن در بعضی از این موارد، مثل همین ماجرای لابی کردن، خود باعث سوء تفاهم‌هایی می‌شود. به همین خاطر، در مواردی که احساس می‌کنم سکوت من، برای دامن نزدن به سوء تفاهمات خود باعث سوءتفاهم بعدی می‌شود، ناچارم علیرغم میلم حرفی بزنم. مثل آن مصاحبه جعلی که چندی پیش با ذوق‌زدگی منتشر کردند و من در مصاحبه ‌ای کوتاه، نظرم را گفتم. بعد از جایزه اسکار “جدایى” عده‌اى کارشناس اسکار و هالیوود یک شبه در کشور ما متولد شدند، غالبا با اطلاعاتى ناقص و سطحى درباره این ماجرا اظهار نظر مى‌کنند، اگر کسى از ساز و کار انتخاب و حضور یک فیلم در این مراسم باخبر باشد متوجه مى‌شود که چه میزان این ادعاها بى‌پایه و اساس و مضحک است.»

فرهادی در ادامه اشاره دارد: «امسال فیلم آقای اسکورسیزی هیچ جایزه‌ای در مراسم اسکار به دست نیاورد، اگر قرار بر لابى کردن بود که ایشان با این جایگاه در سینماى آمریکا بهتر از هر کس مى ‌توانست این کار را بکند. یادم هست در جلسه‌ای، مایک لی از واکنش‌ها در ایران نسبت به جایزه اسکار پرسید. دوستى که در جلسه بود ماجرای لابی کردن را که در ایران مطرح شده، عنوان کرد. همه حاضران در آن جلسه یکباره زدند زیر خنده.»

موسیقی پاپ در خیابان های تهران

خراط ها

خراط ها

خواننده ای به نام مجید خراط ها که به تازگی در سالن اریکه ایرانیان کنسرت داشت و آلبومی به نام “دیگه می رم” در کارنامه دارد، در کنار تئاتر شهر تهران به اجرای خیابانی پرداخت.

این اجرا که برای کمک به نیازمندان و سالمندان برگزار شد، با نوازندگی گیتار همراه بود.

در این اجرا از حاضران خواسته شد تا اگر تمایلی برای کمک به بنیادهای خیریه دارند، فرمی را پر کنند.

اجرای موسیقی پاپ در مکان های باز و خیابان های تهران ممنوع است و معمولاً با مخالفت نیروهای انتظامی روبرو می شود.

بازگشت یدالله رویایی به ایران؟

شایعات بسیاری در ایران قوت گرفته است مبنی بر اینکه یدالله رویایی شاعر برجسته که از ابتدای انقلاب در خارج از ایران زندگی می کند، به ایران بازخواهد گشت.

گفته شده که قرار بوده رویایی یکی از داوران هشتمین دوره جشنواره شعر فجر باشد، اما بعد وزیر فرهنگ و ارشاد ایران دعوت از این شاعر مقیم پاریس را تکذیب کرده است. با این حال آقای کاکایی دبیر جشنواره شعر فجر گفت که از این شاعر دعوت شده و حتی از او خواسته شده است صفحه اول گذرنامه خود را برای فرستادن به وزارت خارجه برای طی مراحل اداری بفرستد. تلویزیون ایران در یک گزارش ، رویایی را “ضد انقلاب” خوانده و با تندترین الفاظ به او حمله کرده است.

رویایی

رویایی

سرانجام یدالله رویایی در توضیحی در وبسایت و فیسبوک خود نوشت هر وقت آزادی به ایران برگردد، او هم برمی گردد: «شنیدم که رسانه ای نارسا و نامرد، در تلویزیون ایران که میان خانه‌ها “شبکه گند و …” نام گرفته، شب ها به مهمان ناخوانده و ناخواسته ای که منم، فحش و فضیحت می فرستد که مبادا مرا بخوانند و یا بخواهند، در این میان بستگان و دلبستگان مرا جریحه دار کرده اند وهیجان آن دارند که قصد آمدنم هست.
دوست دارم به همه آنهایی که دوستم دارند، یا ندارند بگویی،
به آن روحیه‌های جوان‌ و آن همه دل های پاک، که در شعر من نفس می‌کشند و نفس می‌دهند، میلیون ها دختران و پسرانم، و تو،
که خود از خیل آن پاکانی، و تشنه آنی که بدانی کی به ایران
برمی گردم، اوه، پسرم !
هروقت آزادی به ایران برگردد، من هم بر‌می گردم
مطمئن باش !»