رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی

رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که حذف موضوع برنامه هسته ای ایران از دستور کار شورای امنیت و شورای حکام آژانس و نیز لغو همه تحریم‌ها از اجزای توافق نهایی هسته ای است.

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنانی در شورای در نشست شورای حکام تاکید کرد که حذف موضوع از دستور کار شورای امنیت سازمان ملل و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، رفع همه تحریم‌ها و نیز برقراری همکاری‌های بین‌المللی هسته‌ای غیر نظامی، اجزای عمده یک موافقت‌نامه نهایی هستند.

وی در سخنرانی خود همچنین گفت که اقدامات توافق شده شفاف ساز و نظارت بیش‌تر بر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای به اطمینان متقابل خواهد افزود و اعتماد را تقویت خواهد کرد.

از سوی دیگر آقای نجفی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در وین گفت که ترس درباره امکان نظامی بودن برنامه هسته‌ ای ایران بی اساس است اما تهران نمی‌تواند زمانبندی خاصی برای حل و فصل مساله نظامی نبودن برنامه هسته ای ایران پیش بینی کند.

به گزارش رویترز، در جلسه هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، نمایندگان آمریکا و اتحادیه اروپا بر پشتیبانی خود از کوشش های آژانس برای تحقیق در باره اتهامات دیرینه علیه ایران و امکان پژوهش های تسلیحات اتمی توسط ایران تاکید کردند.

جوزف مک مانوس، نماینده آمریکا در آژانس، گفت همچنان مهم است که ایران به تمام نگرانی های بین المللی در مورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه اتمی خود توجه کند.

اتحادیه اروپا هم روز چهارشنبه در بیانیه خود از ایران خواست کاملا با آژانس درباره مسائل مرتبط با ابعاد نظامی برنامه اتمی خود همکاری کند، و امکان دسترسی به تمام افراد، اسناد و محل هایی را که آژانس درخواست می کند فراهم آورد.

پیش از این یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته بود اگرچه مسائل زیادی باید حل شود، اما توافق اتمی ژنو تاکنون طبق برنامه پیش رفته است.