فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایران (ایستاده) در کنار کامران دانشجو وزیر سابق علوم ایران - عکس از خبرگزاری مهر

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ایران (ایستاده) در کنار کامران دانشجو وزیر سابق علوم ایران – عکس از خبرگزاری مهر

بعضی رسانه ها در ایران در چند روز گذشته خبرهایی را درباره تنظیم صورتجلسه در وزارت علوم به منظور عزل فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد منتشر کردند، خبرهایی که با واکنش دیگر مقامات از جمله جعفر توفیقی سرپرست وزارت علوم مواجه شد.

بعضی منابع خبری این هفته اعلام کردند که هیئت امنای دانشگاه آزاد صورتجلسه ای را برای عزل رئیس این دانشگاه تنظیم کرده اند و سرپرست وزارت علوم هم آنرا امضا کرده است.

توفیقی خود در گفتگویی با مهر که دوشنبه منتشر شد، ضمن تکذیب این خبر و صورتجلسه گفته است: “چنین صورتجلسه ای اصلاً وجود خارجی ندارد و من چنین صورتجلسه ای نه دیده‌ام و نه امضا کرده‌ام.”

سرپرست وزارت علوم گفت: “هر گونه بررسی در خصوص تغییر رئیس دانشگاه آزاد منوط به برگزاری جلسه هیأت امنا است.”

حمید میرزاده، عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد هم اعلام کرد که چنین صورتجلسه ای از سوی هیئت امنا ارسال نشده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری تسنیم گزارش داد که جلسه هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی صبح دوشنبه با حضور معاونان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در دفتر فرهاد دانشجو برگزار شد. جلسه ای ناگهانی که مسلما موضوع اخبار و جنجال های اخیر بر سر ریاست این دانشگاه است.

در این میان بعضی رسانه ها هم انتشار این خبر را نوعی پیشدستی یا بازی سیاسی می دانند که فرهاد دانشجو و هوادارانش خود راه انداخته اند و هدف آن ترغیب دیگر مقامات به واکنش در این زمینه است تا بدین ترتیب جایگاه دانشجو در رأس دانشگاه آزاد تحکیم شود.

اگر چنین احتمالی درست باشد به نظر می رسد این شیوه نتیجه بخش بوده است زیرا در همین راستا و با توجه به همین اخبار بوده است که آیت‌الله مهدوی‌کنی رئیس مجلس خبرگان و نیز دانشگاه امام صادق در ایران از حسن روحانی رئیس جمهور ایران به علت عزل و نصب‌های غیرمنطقی توفیقی انتقاد کرده است.

آیت الله مهدوی کنی روز شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویی در دانشگاه امام صادق در این باره گفت :”سرپرست وزارت علوم، هنوز نیامده رئیس یک دانشگاه را برکنار می‌کند که این به هیچ وجه کار خوبی نیست. بنده این را به عنوان یک مطالبه عرض می‌کنم نه توهین به جناب آقای روحانی که قابل احترام و عضو جامعه روحانیت است.”

اتحادیه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی هم در واکنش به این اخبار در بیانیه ای از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد که گفته می شود صورتجلسه ای را برای عزل فرهاد دانشجو تنظیم کرده اند خواسته است توضیح دهند که “کدام عملکرد فرهاد دانشجو موجب این تصمیم عجولانه شده است؟”

همچنین بر اساس این بیانیه، “دکتر فرهاد دانشجو در مدتی که از مدیریتش گذشته است ، تلاش گسترده‌ای در ارتقاء سطح رشد کمی و کیفی دانشگاه از ابعاد گوناگون مالی، رفاهی و آموزشی داشته. همچنین توجه به انضباط و شفافیت مالی دانشگاه آزاد اسلامی از اقدامات بسیار مهم و موثر وی بوده است.”

فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه آزاد هم خود در زمینه اخبار مبنی بر احتمال عزل وی در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس که دوشنبه منتشر شد گفت: “منطق این است که آقایان اینقدر عجله نداشته باشند تا با بلدوزر بخواهند مطالبه سیاسی خود را به یک فضای علمی تحمیل کنند.”

دانشجو با بیان اینکه خبر صورتجلسه‌ای مبنی بر عزل خود توسط تعدادی از اعضای هیئت امنا را دو سه روز قبل شنیده است، گفت: “برای عزل رئیس دانشگاه آزاد قانون وجود دارد. نمی‌توان وقتی فضای سیاسی عوض شد، در حالی که عملکرد مدیریت قبلی همچنان مورد تائید است، مدیریت را تغییر داد.”

ریاست دانشگاه آزاد اسلامی از از اسفند سال ۱۳۹۰ پس از کش و قوس های طولانی از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به فرهاد دانشجو داده شد. اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد از امضای حکم فرهاد دانشجو امنتناع ورزید و این کار بنا به قانون به رئیس جمهور وقت یعنی محمود احمدی نژاد واگذار شد و او نیز امضای حکم را به وزیر علوم وقت تفویض کرد.