مذاکرات سه جانبه هسته ای در مسقط پایتخت عمان - عکس از رویترز

مذاکرات سه جانبه هسته ای در مسقط پایتخت عمان – عکس از رویترز

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در ملاقات سه جانبه ای با حضور جان کری همتای آمریکایی اش و نیز کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مسقط پایتخت عمان حضور یافت.

دور تازه مذاکرات هسته ای در حالی برگزار می شود که طرفین تا ۲۴ نوامبر یعنی ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافقی هسته ای فرصت چندانی ندارند.

وزیر خارجه ایران پیش از آغاز مذاکرات در مسقط گفت که اگر غرب به رسیدن به چنین راه حلی علاقمند باشد “امکان این که تا پیش از ۲۴ نوامبر راه حلی یافته و به تفاهم دست یابیم وجود دارد.”

در صورت عدم توافق، تحریمهای گسترده تر اقتصادی علیه ایران اعمال خواهد شد.

عراقچی: شکست در مذاکرات هسته ای خطرناک است

همچنین عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با تأکید بر اینکه هیچ کس خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست گفته است: «این امر برای همه، یک سناریوی خطرناک خواهد بود.»

سید عباس عراقچی گفت: مسلما توافق هسته ای به نفع هر دو طرف و به نفع منطقه خواهد بود و این نکته را طرفین مذاکره درک می کنند. هیچ کس خواستار بازگشت به شرایط قبل از توافق ژنو نیست؛ زیرا این برای همه، یک سناریوی خطرناک خواهد بود.

در این میان جان کری، وزیر خارجه آمریکا گفته است که بین گفتگو درباره برنامه هسته ای ایران و سایر مسائل موجود در خاورمیانه هیچ ارتباطی وجود ندارد.

وزیر خارجه آمریکا روز شنبه و پیش از عزیمت به مسقط در جمع خبرنگاران در پکن، پایتخت چین گفت: “هیچ گفتگو، تبادل و یا توافقی از هر نوع در ارتباط با جریانات خاورمیانه صورت نگرفته است.”

وزیر خارجه آمریکا افزود: “هیچ ارتباطی بین مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران با موضوعات دیگر در خاورمیانه وجود ندارد و من می خواهم این مسئله را کاملا روشن کنم که مذاکرات هسته ای جدا از مسائل دیگر است.”

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال روز پنج شنبه (۶ نوامبر) در گزارشی اعلام کرد که باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته به طور محرمانه نامه‌ای برای رهبر ایران فرستاده و در آن “منافع مشترک” ایران و آمریکا را شرح داده است.

تکذیب حضور ولایتی در مذاکرات عمان

از سوی دیگر یک منبع آگاه خبر حضور علی اکبر ولایتی در مسقط برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای را نادرست خواند.

پایگاه خبری المانیتور عصر روز شنبه به نقل از منابع آگاه مدعی شده بود که علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ممکن است به منظور شرکت در آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران به عمان سفر کند.