ادامه واکنش های عربی هشدار دهنده از نفوذ ایران و دعوت در موریتانی برای قطع روابط

بخشی از مانور نظامی در تهران – عکس از گیتی

بخشی از مانور نظامی در تهران – عکس از گیتی

منابع اطلاعاتی در اسرائیل و ایالات متحده آمریکا، فاش کردند که ایران برای خرید اسحه به ارزش ۲۱ میلیارد دلار، تا پیش از برداشته شدن تحریم ها در ۱۵ ژانویه (دی ماه) کنونی رقابت می کند.

این منابع روز گذشته به سه خبرنگار نظامی در تل آویو گفتند، با وجود این که تحریم های اقتصادی هنوز از ایران لغو نشده است، اما رقابت تسلیحاتی به منظور تجدید چهره ارتش ایران در اوج خود است.

همین منابع توضیح دادند که نظام ایران می خواهد ارتش قدیمی ایران که به علت تحریم ها نیاز به تجدید سلاح خود دارد را به روز رسانی کند. آن ها اشاره کردند که روسیه در رأس صف فروشندگان سلاح به ایران قرار دارد، که از آن جمله ، فروش جنگنده هایی از نوع «سوخوی ۳۰»، نوسازی خط تولید تانک های «تی ۷۲» که روسیه تولید آن ها در ایران را به عهده گرفته است، و همچنین تانک های پیشرفته «تی ۹۰»، و موشک های پیشرفته دریایی «یاخونت» است. فرانسه نیز در صف ایستاده است، به طوری که هیئتی از این کشور در حال حاضر با ایران ها برای فروش جنگنده هایی از نوع «رافال» مذاکره می کنند».

در همین راستا، روز گذشته واکنش های عربی هشدار دهنده از نفوذ ایران در منطقه ادامه یافت. در این رابطه احمد الجروان رئیس پارلمان عربی، از خطراتی که جهان عرب را تهدید می کند هشدار داد، و بر نیاز همکاری و دست به دست هم دادن برای مقابله با این چالش ها و خطرات تأکید کرد، و دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی را محکوم کرد.

در نواکشوت نیز، برخی از نمایندگان پارلمان موریتانی از تمامی کشورهای اسلامی، از جمله موریتانی، خواستند در کنار عربستان سعودی بایستند و از آن در برابر حملات ایران حمایت کنند. محمد غلام ولد الحاج الشیخ معاون رئیس پارلمان موریتانی خواستار قطع روابط با ایران شد و اشاره کرد: «ایران بعد از انقلاب، با هر قیمتی برای گسترش تشیع فعالیت کرد».