تیم ملی والیبال ایران - عکس از خبرگزاری فارس

تیم ملی والیبال ایران – عکس از خبرگزاری فارس

خبرها و گزارش های تازه حاکی از آنست که فدراسیون جهانی والیبال به فدراسیون والیبال ایران اعلام کرده است که در صورت عدم اعمال اصلاحات مورد نظر این فدراسیون، میزبانی بازی های جهانی نوجوانان را از ایران پس می گیرد.

فدراسیون جهانی والیبال همچنین با ارسال نامه ای به حسن روحانی رئیس جمهور ایران خواستار آزادی غنچه قوامی و حضور زنان در ورزشگاه ها شده و هشدار داده که در غیر این صورت ایران از میزبانی لیگ جهانی والیبال نیز محروم می شود.

نامه رئیس فدراسیون جهانی به روحانی، پس از آن نوشته شد که شورای حقوق زنان اتحادیه اروپا از این فدراسیون خواست برای آزادی غنچه قوامی به ایران فشار بیاورد.

موضوع برگزاری مسابقات ورزشی مانند والیبال در ایران بدون حضور زنان در ورزشگاه و نیز موضوع پرونده خانم غنچه قوامی موجب فشار نهادهای بین المللی بر ایران شده است.

در اجلاس لیگ جهانی والیبال صبح جمعه به منظور بررسی برگزاری مسابقات لیگ جهانی در سال ۲۰۱۴ با حضور اعضا در شهر فلورانس ایتالیا آغاز شد، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موارد جلسه رسیدگی به عدم حضور تماشاگران زن ایرانی در سالن مسابقات در تهران بود.

در همین حال محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال ایران که در آن اجلاس جهانی حاضر بوده در این باره به خبرآنلاین گفته است:« ادعاهای رسانه های غربی دروغ است. والیبال این روزها برند موفقی برای جمهوری اسلامی است و دشمنان نظام نمی توانند این موفقیت را تحمل کند و دنبال حذفش هستند. در روز بازی ایران و ایتالیا اتفاقی نیفتاده. یک دختر به بهانه دیگری بازداشت شده، این ماجرا چه ارتباطی به ایران دارد آقایان از ما توضیحات خواستند و ما پاسخ مقامات قضایی ایران را کتبا اعلام کردیم.»

وی افزوده است: «در اجلاس جهانی هم رئیس فدراسیون جهانی برگه ای از جیبش در آورد و گفت دختری در ایران بازداشت شده که می گویند بازداشتش به بازی والیبال ارتباط داشته ، ما از دولت ایران و فدراسیون والیبال خواستیم این مسئله را پیگیری کنند و به این دختر کمک کنند. نه خبری از بیانیه بوده نه نامه تهدید آمیز.»

غنچه قوامی ۳۰ خرداد امسال و زمانی که برای تماشای بازی والیبال تیم ملی مردان ایران مقابل ایتالیا به ورزشگاه آزادی رفته بود بازداشت شد. او ساعاتی بعد آزاد شد اما چند روز بعد در حالیکه برای دریافت وسایل شخصی خود مراجعه کرده بود بازداشت و زندانی شد.

همزمان برخی خبرها حاکی از آن است که نامه ای نیز از سوی کمیته بین المللی المپیک به دست کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک ایران رسیده که در آن درباره بازداشت خانم غنچه قوامی توضیح خواسته شده است.

در این میان اخبار دیگری که هفته گذشته منتشر شده حاکی از آنست که غنچه قوامی در زندان اوین دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

خانواده قوامی به نقل از وی، ابهام‌های موجود در پروند‌ه این شهروند ۲۵ ساله ایرانی – بریتانیایی را دلیل اصلی اعتصاب غذای وی اعلام کردند. ایمان قوامی، برادر غنچه قوامی در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که خواهرش از روز شنبه (اول نوامبر/ ۱۰ آبان) «غذا نمی‌خورد و از نوشیدن مایعات هم خودداری کرده است.»

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی یکشنبه (۲ نوامبر/ ۱۱ آبان) به خبرگزاری ایسنا گفته بود که برای موکلش یک سال حبس در نظر گرفته شده است اما این حکم هنوز به او و موکلش ابلاغ نشده است.

وزارت خارجه بریتانیا درباره صدور حکم یک سال زندان برای غنچه قوامی، ‌شهروند ۲۵ ساله بریتانیایی– ایرانی توسط دادگاه انقلاب تهران ابراز نگرانی کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه بریتانیا روز یکشنبه با صدور بیانیه ای نگرانی این کشور را از روند دادرسی، محاکمه و درمان در زمان بازداشت ابراز کرده است.

در این بیانیه آمده است: «ما نگران گزارش ها در خصوص صدور حکم ۱۲ ماه زندان برای غنچه قوامی به اتهام تبلیغ علیه نظام هستیم.»