توقیف کشتی حامل سلاح -آژانس عکس اروپا

توقیف کشتی حامل سلاح -آژانس عکس اروپا

مقامات ایرانی و سودانی اخبار مربوط به توقیف کشتی حامل سلاح برای گروه فلسطینی در غزه را کذب خواندند.

خبرگزاری های ایران به نقل از حسین امیر عبداللهیان معاون وزارت امور خارجه ایران اعلام کردند که «ادعای ارسال کشتی حامل اسلحه از ایران به سوی غزه صحت ندارد.»

عبداللهیان به خبرگزاری ایسنا گفت: «اساسا عبور یا حرکت کشتی حامل سلاح از ایران به سوی غزه هیچ گونه واقعیت و وجود خارجی نداشته و صرفا مبتنی بر دروغ‌پردازی‌های تکراری و بی‌پایه و اساس رسانه‌های صهیونیستی است.»

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم در این رابطه در توییتر خود نوشته است: «کشتی حامل تسلیحات برای غزه. هم زمان با مبارزه سالانه آیپک علیه ایران! تصادفی حیرت آور با همان دروغ های ورشکسته!»

آیپک یا کمیته آمریکایی-اسراییلی امور عمومی یک گروه فشار طرفدار اسراییل در ایالات متحده است.

یکی از مقامات حماس در غزه نیز ادعای توقیف کشتی حامل اسلحه برای غزه را تکذیب کرد و اعلام کرد که آب های ساحلی غزه تحت نظارت کامل نیروی دریایی اسراییل است. به گفته وی امکان حمل اسلحه از این آب ها وجود ندارد.

این مقام حماس هدف اسراییل از وارد کردن این اتهام، توجیه محاصره اقتصادی غزه دانسته است.

همچنین مقامات سودان ادعای اسراییل را کذب دانسته اند و اعلام کرده اند که این کشور با حمل سلاح که ادعای اسراییل است، ارتباطی ندارد.

روزنامه انگلیسی زبان سودان «تریبون» به نقل از یک مقام ارشد وزارت خارجه آن کشور نوشته است که اسرائیل با «دروغ‌پراکنی در صدد توجیه اقدامات مخفیانه‌ای است که هنوز ماهیت آن مشخص نیست.»

نیروی دریایی اسراییل روز چهارشنبه ۱۴ اسفند در دریای سرخ یک کشتی که از سوی ایران حامل جنگ افزارهای پیشرفته برای شبه نظامیان فلسطینی در غزه بوده را توقیف کرده است.

به گفته مقامات اسراییلی این کشتی حامل ده ها موشک ایرانی ساخته شده در سوریه بود. افشای این خبر همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل به ایالات متحده برای قانع کردن غرب برای اعمال فشارهای بین المللی بیشتر بر ایران به سبب برنامه هسته ای این کشور و همچنین حمایت از گروه های اسلامگرای شبه نظامی صورت گرفت.

خبرگزاری رویترز به نقل از ارتش اسراییل گزارش داد این کشتی که با پرچم پاناما حرکت می کرد، از نوع کشتی باری «کلوس سی» بوده و هفده خدمه داشت. بر اساس گزارش منابع رسمی اسرائیل هفده خدمه این کشتی ظاهرا از محموله آن بی اطلاع بوده اند.

پیتر لرنر سخنگوی ارتش اسراییل به خبرنگاران گفت: «طی یک عملیات “پیچیده و سری” این کشتی توقیف شد. این کشتی حامل ده ها موشک «ام ۳۰۲» بود که نوع پیشرفته آن حدود ۱۶۰ کیلومتر برد دارد.»

به گفته لرنر این موشک ها «ساخت سوریه» هستند و «ابتدا از آنجا به ایران منتقل شده و سپس از ایران به عراق و از آنجا بسوی سودان فرستاده شده است.» وی افزود: «چنانچه این سلاح ها به سودان می رسید احتمالا از راه زمینی از طریق مصر به غزه فرستاده می شد و می توانست شمار زیادی از اسراییلی ها را در معرض خطر قرار دهد.»

اسراییل می‌گوید اکنون این کشتی را به سوی سواحل اسراییل هدایت کرده است.