اوباما حین سخنرانی در سازمان ملل  - 24 سپتامبر عکس از آسوشیتد پرس

اوباما حین سخنرانی در سازمان ملل – ۲۴ سپتامبر عکس از آسوشیتد پرس

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در نخستین روز از نشست مجمع عمومی سازمان ملل، سخنرانی کرد. وی در سخنرانی خود به امور بین‌المللی از جمله ایران و سوریه پرداخت.

باراک اوباما در این سخنرانی تاکید کرد که تمرکز سیاستمداران آمریکایی در حال حاضر روی برنامه هسته ای ایران و مناقشه های اعراب و اسرائیل است.

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد که کشورش به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست.

اوباما از انتخاب مردم ایران و درخواست آنان از رئیس جمهور این کشور مبنی بر به کار بردن روشی «معتدلانه‌تر» استقبال کرد. وی اعلام کرد که با توجه به آن که رئیس جمهور ایران تعهد داده درباره پرونده هسته ای این کشور به نتیجه ای برسد، به جان کری وزیر امورخارجه آمریکا ماموریت داده که ضمن همکاری نزدیک با اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، روسیه و چین به توافقی درباره این موضوع برسند.

اوباما تصریح کرد: «ایالات متحده و ایران از هنگام انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ از یکدیگر دور افتادند. این بی‌اعتمادی ریشه‌های عمیقی دارد. ایرانیان همواره از مداخله ایالات متحده در امور داخلی‌شان و نقش آمریکا در سرنگونی دولت ایران در دوره جنگ سرد گلایه داشته اند.»

وی افزود: «آمریکایی ها هم حکومت ایران را حکومتی می بینند که ایالات متحده را دشمن خود می بیند و مستقیم یا از طریق واسطه، آمریکایی ها را گروگان می گیرد و سربازان و شهروندان آمریکایی را می کشد، و همپیمان ما اسرائیل را تهدید به نابودی می کند.»

وی در ادامه افزود: «اعتقاد دارم این تاریخچه پرمشکل یک شبه برطرف نمی شود.»

اوباما بر سیاست خود مبنی بر اعتقاد بر مذاکره تاکید کرد و گفت: «من از روزی که به عنوان رئیس جمهور انتخاب شدم درنامه هایی که به رهبر جمهوری اسلامی و به تازگی به رئیس جمهور این کشور نوشتم، تصریح کردم که آمریکا ترجیح می دهد نگرانی هایش درباره فعالیت های هسته ای ایران را صلح جویانه حل و فصل کند.»