نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی دولت روحانی برای وزارت علوم - عکس از ایسنا

نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی دولت روحانی برای وزارت علوم – عکس از ایسنا

نمایندگان مجلس ایران روز چهارشنبه صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی دولت حسن روحانی برای تصدی وزارت علوم را تایید نکردند و به او رای اعتماد ندادند.

محمود نیلی احمد آبادی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس ایران، با ۱۶۰ رای مخالف، ۷۹ رای موافق و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۶ رای، نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس را برای تصدی پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دست آورد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران روز چهارشنبه هم برای سومین بار برای دفاع از وزیر پیشنهادی دولت، در مجلس این کشور حاضر شد.

دولت ایران پیش از این هم جعفر نیلی منفرد و رضا فرجی دانا را به عنوان وزرای پیشنهادی علوم معرفی کرده بود. میلی منفرد موفق به کسب رأی اعتماد مجلس نشد و فرجی دانا نیز پس از گذشت چند ماه از فعالیتش از سوی مجلس ایران استیضاح شد.

دولت ایران در زمان معرفی کابینه جعفر میلی منفرد را به عنوان نخستین گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم به مجلس معرفی کرد که وی موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد. پس از آن رییس جمهور ایران در مهلت سه ماهه رضا فرجی دانا را به عنوان وزیر علوم به مجلس معرفی کرد اما وی هم موفق به جلب نظر نمایندگان نشد و در نهایت استیضاح شد.

حسن روحانی در سخنانش در مجلس ایران برای معرفی وزیر جدید پیشنهادی علوم گفت: «ما دانشگاهی می‌خواهیم که مرکز دانش و علم باشد و آگاه از مسائل سیاسی باشد؛ اما شعارهایش را از سیاسیون نگیرد و دنبال آن نباشد که گوشش بدهکار شعارهای گروه‌های سیاسی باشد، اگر گروه‌های سیاسی می‌خواهند فعالیت سیاسی کنند، از طریقش که طریقش حزب و تشکیلات سیاسی است. در عین حال از تشکل‌های دانشجویی استقبال می‌کنیم و به نظرات آنها احترام می‌گذاریم؛ می‌خواهیم دانشگاه محیطی آرام باشد.»

پس از سخنان رییس جمهور ایران عزیز اکبریان در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم، از سکوت نیلی احمد آبادی درباره مسئله “فتنه” انتقاد کرد.

برخی نمایندگان مجلس پیشاپیش گفته بودند نیلی احمدآبادی تایید نخواهد شد.

اخیرا برخی منابع مخالف دولت نوشته بودند که محمود نیلی احمدآبادی در جریان اعتراضات نسبت به نتیجه اعلام شده انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، که مقامات حکومتی آن را “فتنه” می‌خوانند، همراه با گروهی از دانشگاهیان نامه‌ای را خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای امضا کرد که ظاهرا لحنی در حمایت از اعتراضات داشته است.

نیلی احمدآبادی خود در سخنانش درباره این نامه گفت که در آن سال “دو بار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت، در ١۶ آذر به دانشکده فنی دانشگاه تهران به شکل بدی تهاجم شد و تاثیر بسیار منفی در روحیه جوانان و دانشجویان داشت.”

وی افزود که “در حالی که کسانی می‌کوشند به جوانان ایرانی القا کنند که ملجا و پناهگاه شما در خارج از مرزهای کشور است، این نامه نشان داد آنکه باید به او پناه برده و شکایت برد و آنکه نقش پدرانه برای شما دارد، رهبر معظم انقلاب است.”