شمخانی: ما در زمان جنگ نیابتی هستیم

علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام در ایران

علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام در ایران

علی اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام در ایران به دست داشتن کشورش در بحران های منطقه از عراق و سوریه و لبنان گرفته تا افغانستان اعتراف کرد و تأکید کرد دخالت های ایران در امور منطقه به منظور دفاع از منافع ملی است. وی همچنین به شرایط سختی که کشور با آن روبه رو است اعتراف کرد و گفت: «ادامه دخالت های ایران در آن مناطق دشوار است، اما نمی توان آن مناطق را به راحتی ترک کرد».

رفسنجانی در مصاحبه با روزنامه «آفتاب نیوز» تأکید کرد: «کشورهای عربی و اسلامی در یک صف واحد علیه ایران و سوریه هستند، و عرب هایی که بر ضد ما صف کشیده اند اینک خواهان کنترل همه چیز در عراق هستند». وی همچنین اعتراف کرد: «ایران با مشکلاتی در منطقه روبه رو است و باید از طریق اقداماتی راه حلی برای این مشکلات پیدا کرده و آن ها را حل کرد».

رفسنجانی همچنین به طور ضمنی به علاقمندی حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اشاره کرد اما وی در عین حال ذکر کرد که فشار های علی خامنه ای رهبر ایران مانع از آن می شود. رفسنجانی به وجود اختلافات عمیق در رأس قدرت ایران اعتراف کرد و برخی از مسؤلان را به فریب افکار عمومی متهم کرد.

از سوی دیگر علی شمخانی دبیر کل شورای عالی امنیت ملی ایران از تصمیم ایران برای دخالت در سوریه و عراق دفاع کرد و آن را به قدرت منطقه ای ایران ربط داد و گفت: «اگر ایران قوی نبود کشورهای کوچک قدرت خود را علیه ما به کار می گرفتند». شمخانی که در کنفرانسی درباره «استراتژی های دفاعی» سخن می گفت با اشاره به نقش ایران در منطقه گفت دوران فعلی دیگر زمان جنگ های متعارف نیست بلکه زمان جنگ نیابتی است. شمخانی همچنین از استعفای محمد علوش، مذاکره کننده ارشد کمیسیون عالی مذاکره کنندگان سوریه ابراز رضایت کرد.