بان-کی مون، دبیر کل سازمان ملل

بان-کی مون، دبیر کل سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل گفت تمامی طرف‌های مناقشه سوریه باید به پای میز مذاکره بیایند تا حل وفصل سیاسی براساس مذاکره به اجرا درآید زیرا تحقق حل و فصل این بحران به شیوه نظامی توهمی بیش نیست.

به گزارش خبرگزاریها، بان کی مون روز سه شنبه در سخنرانی در مراسم گشایش شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل خطاب به جامعه بین‌الملل ازهمه آنهایی که می‌توانند بر طرف‌های مختلف در سوریه جهت مشارکت در ژنو ۲ تاثیر لازم را بگذارند خواست که وارد عمل شوند.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به اینکه کشور سوریه از بحران واقعی رنج می‌برد گفت: یکصد‌هزار نفر در این کشور تاکنون کشته و هفت‌‌میلیون نفر نیز آواره شده‌اند، تمام امور در سوریه از این جنگ تاثیر پذیرفته و ما شاهد بدترین حمله شیمیایی علیه غیرنظامیان بوده‌ایم.

بر اساسر توافقی که اخیرا میان روسیه و آمریکا صورت گرفت و در پی آن سوریه هم با آن موافقت کرد، دمشق باید تا اواسط سال آینده میلادی، تمامی سلاح های شیمیایی حاوی گاز آرسنال را امحاء کند.
آمریکا، بریتانیا و فرانسه، دولت سوریه را متهم می‎کنند که ماه گذشته در یکی از مناطق حاشیه شهر دمشق از سلاح‌های شیمیایی علیه مخالفانش استفاده کرده است.

با این حال، مقامات سوریه از جمله بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور ادعا می کنند مدارکی در دست دارند که نشان می‌دهد این مخالفان مسلح دولت بوده‌اند که از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده‌اند.
روسیه، اصلی‌ترین حامی دولت آقای اسد هم می‌گوید شواهد قابل توجهی دارد که نشان می‌دهد حمله شیمیایی از سوی مخالفان و به قصد تحریک صورت گرفته است.

دوشنبه گذشته، سازمان ملل متحد پس از بررسی شواهد و گزارش بازرسان خود تایید کرد که در حمله حوالی شهر دمشق از سلاح شیمیایی استفاده شده است.

در این میان منابع سازمان ملل متحد تایید کرده‌اند که روز چهارشنبه، ٣ مهر (٢۵ سپتامبر)، هیئت بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل به منظور بررسی اتهام کاربرد این نوع تسلیحات در نقاط مختلف سوریه به آن کشور باز می‌گردند.