یکی از مقامات امنیتی الجزایر گفت: «محموله اسلحه‌ای که از ترکیه وارد لیبی شد، امنیت کشور و منطقه مغرب عربی را تهدید می‌کند».
به گزارش الشرق الاوسط، وی همچنین از اقدام پارلمان در خصوص استقبال از مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در طرابلس انتقاد کرد.
این دیدار چند روز پس از اعلام ارتش در خصوص کشف دو محموله اسلحه ترکیه در بندر الخمس، انجام شد.
این مقام الجزایری در گفتگو با روزنامه «الوطن» که به زبان فرانسوی منتشر می‌شود گفت: «هدف ترکیه از این اقدامات مشکوک، نه تنها لطمه زدن به ثبات و امنیت لیبی، بلکه انتقال این زرادخانه برای ایجاد تنش و بحران در منطقه، از جمله الجزایر است».
وی افزود: «موشک‌ها و ۴۸ میلیون گلوله‌ای که طی چند روز اخیر در مرزهای جنوبی کشور کشف شده، به معنای اعلام جنگ واقعی علیه ماست. ارتش ملی و نیروهای امنیتی الجزایر با تمام توان آماده مقابله با هر اقدامی علیه امنیت کشور هستند».
روزنامه «الوطن» به نقل از منابع رسمی اعلام کرد: «برنامه‌ای برای بی‌ثبات کردن کشورهای مغرب عربی در حال انجام است و سناریوی «هرج و مرج» و بی‌ثباتی در خاورمیانه در حال انتقال به آفریقاست».
فتحی المریمی مشاور رسانه‌ای پارلمان لیبی نیز در گفتگو با سایت خبرگزاری «اسپوتنیک» روسیه گفت: «سفر وزیر خارجه ترکیه به طرابلس در راستای پوشش دادن به اقدام این کشور برای ارسال محموله‌های اسلحه برای گروه‌های تروریستی و افراط گرایان و مجرمین است. پارلمان لیبی در جلسات آینده خود در خصوص برخی از اقدامات علیه ترکیه تصمیم‌گیری خواهد کرد و از سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهیم تحقیقاتی را در خصوص این محموله‌ها انجام دهند».
وزیر خارجه ترکیه در سفر خود به طرابلس در اقدامی برای مهار و پیشگیری از گسترش خشم لیبی به دلیل کشف محموله اسلحه از ترکیه متعهد شد که اقداماتی سختگیرانه و جدی در این زمینه انجام خواهد شد و افزود: «آنکارا تحقیقات خود در خصوص نحوه بارگیری این محموله و چگونکی ورود آن به لیبی را آغاز کرده‌است».
گفتنی است پس از سقوط نظام معمر القذافی در سال ۲۰۱۱ سازمان ملل انتقال اسلحه به لیبی را ممنوع اعلام کرد، اما تاکنون چندین بار این قانون نقض شده و ارتش ملی لیبی بارها قطر، ترکیه و سودان را به ارسال اسلحه برای دشمنان خود و به‌ویژه گروه‌های اسلام گرا متهم کرده‌است.