تلاش برای بستن مسیرها و درگیری با نیروهای امنیتی

صدها تظاهرکننده در بیروت روز گذشته با سردادن شعارهایی مانند «نه به فرقه‌گرایی… ما کارت سلامتی می‌خواهیم» و «ملت سرنگونی رژیم را می‌خواهند» نسبت به فساد در نهادهای دولتی و شرایط نامناسب زندگی در کشوری که نیروهای سیاسی آن پس از ۷ ماه هنوز نتوانسته‌اند برای تشکیل کابینه جدید به توافق برسند، اعتراض کردند.
به گزارش الشرق الاوسط، این تظاهرات بعد از ظهر به درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی تبدیل شد. تظاهرکنندگان سعی داشتند مسیرها را بسته و به اموال عمومی آسیب بزنند.
گفتنی است طی چند روز اخیر فعالان شبکه‌های اجتماعی در لبنان خواستار برگزاری تظاهراتی علیه طبقه سیاسی و فساد نهادهای دولتی شدند. منبع این اقدام هنوز مشخص نیست.
معترضان در مقابل مقر ریاست‌جمهوری در بیروت با سردادن شعارهایی خواستار اصلاح نظام، مبارزه با فساد و توقف اتلاف اموال عمومی شدند.
تعدادی از تظاهرکنندگان نیز در اقدامی الهام گرفته از معترضین در فرانسه، جلیقه‌های زرد بر تن داشتند.
برخی از تظاهرکنندگان ضمن تلاش برای بستن مسیرها، سعی در از میان برداشتن موانع آهنی مقر دفتر دولت داشتند و به سوی نیروهای امنیتی بطری آب پرتاب کردند که این امر به درگیری بین آنها و نیروهای امنیتی منجر شد.
فرماندهی ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «علی‌رغم تأکید ما بر احترام به حق تظاهرات مسالمت‌آمیز و آزادی بیان و حق تظاهرکنندگان برای خواستن زندگی بهتر، از آنها می‌خواهیم ضمن برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز از صدمه زدن به اموال عمومی و خصوصی خودداری کنند. ما به معترضین اجازه آسیب به این اموال را نخواهیم داد».
حدود ساعت ۲ و نیم بعد از ظهر تظاهرکنندگان از میدان ریاض الصلح به سوی خیابان الحمرا حرکت کرده و قصد بستن مسیر را داشتند که این امر سبب درگیری‌های محدودی با نیروهای امنیتی شد.
پس از اعلام معترضین برای حرکت به سوی وزارت کشور، ارتش و نیروهای امنیتی، نیروهای خود را در این مسیر افزایش دادند.
تظاهرکنندگان با آتش زدن سطل‌های زباله در مسیر منتهی به خیابان الحمرا شعارهایی برای دریافت کارت سلامتی، ایجاد فرصت‌های شغلی و پایان دادن به کارگیری نیروی کار خارجی سر دادند.