ابومازن: عمرم را با خیانت پایان نمی‌دهم.. همه درها به روی آمریکا بسته‌است

قاهره: سوسن أبو حسین

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و رئیس‌جمهوری مصر در نشستی آخرین تحولات امنیتی در فلسطین و پرونده آشتی فلسطینی را بررسی کردند. در این دیدار سامح شکری وزیر خارجه مصر، عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات عمومی مصر و سفیر فلسطین در قاهره حضور داشتند.
به گزارش الشرق الاوسط، دو طرف در این دیدار دربارهٔ مسائل منطقه و آخرین تحولات فلسطین بحث و تبادل نظر و توافق کردند که مشورت‌های دو طرف برای پیگیری اقدامات بعدی در راستای برقراری وحدت در فلسطین ادامه یابد. در این دیدار مسائل کشورهای عربی و منطقه‌ای نیز مورد بررسی قرار گرفت.
«بسام راضی» سخنگوی ریاست جمهوری مصر اعلام کرد، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری این کشور روز شنبه در دیدار با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مصر، با اشاره به مستحکم بودن روابط دو طرف گفت، مسئله فلسطین به عنوان اولویت در سیاست خارجی مصر باقی خواهد ماند.
به گفته رئیس‌جمهوری مصر، این کشور به تلاش برای احقاق حقوق قانونی مردم فلسطین بر اساس اصول بین‌المللی، تحقق آشتی ملی، فائق آمدن بر تمامی دشواری‌ها، تحقق وحدت و منافع مردم این کشور با طرف‌های فلسطینی ادامه می‌دهد.
وی افزود: مصر به تلاش‌های خود برای بازپس گرفتن حقوق مشروع ملت فلسطین بر اساس قوانین بین‌المللی ادامه می‌دهد.
رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز بر آمادگی این کشور برای ادامه رایزنی و هماهنگی مستمر با مصر دربارهٔ مسائل مورد علاقه دو طرف تأکید کرد.
محمود عباس با قدردانی از مصر و مواضع این کشور در قبال مسئله فلسطین تأکید کرد که این مسئله بیانگر ویژگی‌های روابط میان دو طرف است.
از سوی دیگر محمود عباس در سفرش به مصر و در دیدار با تعدادی از اصحاب رسانه مصر تأکید کرد، موضع فلسطین و سازمان آزادی‌بخش آن دربارهٔ انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و عدم مذاکره با اسرائیل ثابت است و تغییری نخواهد کرد.
او گفت: با دونالد ترامپ چهار مرتبه دیدار کردم و آخرین آن سال ۲۰۱۷ در نیویورک بود، در این دیدار از ترامپ خواستم راهکار تشکیل دو کشوری را اجرایی کرده و میان فلسطین و اسرائیل میانجی‌گری کند و او هم این خواسته را پذیرفت اما پس از دو هفته ناگهان از اعلام انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس توسط ترامپ غافلگیر شدم؛ مسئله‌ای که غیرقابل قبول بوده و به دنبال آن تا به امروز رهبری فلسطین تصمیم گرفت آمریکایی‌ها را تحریم کند.
وی افزود: از آن زمان تاکنون آمریکایی‌ها را تحریم کردیم و انصراف از تصمیم انتقال سفارت، عقب‌نشینی از موضع اتخاذ شده دربارهٔ آژانس امداد و کاریابی آوارگان فلسطینی (آنروا) و شرح موضعشان دربارهٔ شهرک‌سازی اسرائیل شرط لغو این تحریم است.
عباس افزود، چیزی به اسم معامله قرن وجود ندارد، این مسئله پس از تصمیمات و مواضع آمریکا پایان یافته، در این وضعیت چنین طرحی جایی ندارد.
عباس ادامه داد، همچنین از همه فلسطینی‌ها خواسته‌ام آمریکایی‌ها را در همه جا تحریم کنند، پس از اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط واشینگتن، هیچ چیزی برای مذاکره وجود ندارد و آنچه درحال حاضر اجرایی می‌شود اعلامیه بالفور، خودمختاری در کرانه باختری و دادن امپراتوری به غزه است و ما اجازه نخواهیم داد.
عباس افزود: من ۸۳ سال سن دارم و مثل یک خائن نخواهم مرد. من توان جنگیدن ندارم اما می‌توانم نه بگویم. ما از قدس کوتاه نمی‌آییم.
وی با اشاره به اقدامات اخیر حماس گفت، مسئله فلسطین از سه ناحیه آمریکا، اسرائیل و اخوان المسلمین در مرحله بسیار دشواری قرار دارد و با مشکلات شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند.
عباس ادامه داد، حل و فصل مسئله فلسطین از سه طریق سیاسی، امنیتی و اقتصادی ممکن است و پذیرش روندی بدون دو روند دیگر غیرممکن است.
وی گفت: بهترین راه‌حل برای آشتی در فلسطین برگزاری انتخابات سراسری در همه نواحی آن است و اگر ما در این انتخابات پیروز نشویم قدرت را به دست کسی خواهیم سپرد که به کشور خدمت کند.