عادل الطریقی سردبیر الشرق الاوسط در مصاحبه با السیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر

عادل الطریقی سردبیر الشرق الاوسط در مصاحبه با السیسی نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر

القاهره – نامزد انتخابات ریاست جمهوری مصر ژنرال عبد الفتاح السیسی گفت کشورش موضع گیری های عبد الله بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین در حمایت از ملت مصر را فراموش نخواهد کرد.

السیسی در گفتگوی اختصاصی با الشرق الاوسط یک روز قبل از “سکوت انتخاباتی” در مصر خاطر نشان کرد: «عربستان سعودی اولین کشوری است که قصد سفر به آن را دارم… ما برای سپاسگزاری از خادم حرمین شریفین، حکیم اعراب و بزرگ آنان به این کشور می رویم. ما موضع گیری های وی در خصوص مصر و اظهارات وی در رابطه با ملت مصر را فراموش نمی کنیم. اظهاراتی که باعث تغییر معادله در مصر شد.»

وی افزود: «امنیت خلیج همان امنیت مصر است و ما اجازه نخواهیم داد که در آن اخلال ایجاد شود. اگر هر گونه خطری کشورهای خلیج را تهدید کند مصر ساکت نخواهد ماند. فاصله بین ما و کشورهای خلیج اندک است و در صورتی که آنها از ما در شرایط تهدید در خواست کمک کنند ما فورا پاسخگو خواهیم بود.»
السیسی با اشاره به اینکه لیبی در سال های گذشته به کانون شبه نظامیان مسلح و افراط گرا بدل شده است گفت: «مصر اجازه اجرای عملیات تروریستی از داخل لیبی علیه کشور (مصر) را نخواهد داد.»

وی گفت: «مردم لیبی عزم خود را برای برپایی حکومتی فراگیر جزم کردند. این اراده مردمی در سایه وجود اسلحه تحقق ناپذیر است، تنها گزینه نقشه راهی است که بیانگر اراده لیبی ها باشد نه شبه نظامیان.»

ژنرال السیسی با تاکید بر مقابله با تروریسم از سوی دولت مصر گفت: «مصری ها هر گونه خطری که امنیتشان را تهدید کند، نمی پذیرند و تصمیم قاطع حکومت از زمان آغاز اقدامات تروریستی در سینا مبنی بر این بود که اجازه نخواهد داد وضع سابق ادامه پیدا کند.»

وی افزود: «مصر درگیر اقدامات تروریستی نخواهد شد، ولی باید به مقابله به تروریسم پرداخت و مهم تر آنکه در نظر گرفتن استراتژی فراگیر برای پاکسازی اندیشه ها و قلوب شهروندان است. کما اینکه تلاش ما بر روی تغییر گفتمان دینی که اسلام را بدنام کرده متمرکز خواهد شد که این امر با یک استراتژی و دیدگاه مشترک عربی در خصوص حل این مسائل امکانپذیر است.»

السیسی درباره اوضاع سوریه گفت: «تحولات بسیاری در وضعیت میدانی سوریه صورت گرفته که به پیگیری و بررسی نیازمند است. باید در این وضعیت جدید به دنبال راه حل سیاسی بود و از گزینه نظامی اجتناب کرد. وی افزود: «سوریه کشوری یکپارچه است که قابل تقسیم یا تکه تکه شدن نیست. تقسیم سوریه منجر به وقوع مشکلات فراوانی می شود و یک واقعیت تازه و پیچیده ای را به وجود می آورد. ما نیز باید در پی حفظ کشور سوریه و پاکسازی کشور از گروه های تروریستی و تکفیری در کشور باشیم.»

السیسی تاکید کرد: «مشکل اخوان المسلمین با مردم مصر است که اعتماد خود را نسبت به آنان از دست دادند. وقت آن فرارسیده که الازهر جوانان را با اسلام واقعی اعتدال گرا آشنا کند. اسلامی که گسترش تندروی را برنمی تابد. در غیر اینصورت افراط گرایی و تندروی به قوه خود باقی خواهند ماند.»